Första Man-recension: “Gosling och särskilt Foy är ur denna värld”

Första Man-recensionen: & quot; Gosling och särskilt Foy är ur denna värld & quot;

De mest förväntade kommande filmerna från och med 2018

Chazelles film, som sträcker sig över åtta år fram till månlandningen, planerar försiktigt ut de prövningar och utmaningar som NASA-genier står inför – de tekniska genombrotten och nedbrytningarna, för att inte tala om avtagande offentligt stöd för en övning som många tror kostar miljoner i skattebetalare dollar. Med Armstrong tillsammans med andra trailblazers Ed White (Jason Clarke) och Elliott See (Patrick Fugit) koncentreras den första halvan på Project Gemini, som tekniker för att hjälpa Apollo-uppdraget – som dockning av ett månfarkoster och moderskeppet i rymden – utvecklas.

Handlingsscenerna är ambitiösa och konstgjorda vackert, med hjälp av Linus Sandgrens film och produktionsdesign från Christopher Nolans ordinarie samarbetspartner, Nathan Crowley. Faktum är att en linje kan säkert spåras mellan NolansInterstellarand Chazelles film, som på liknande sätt behandlar rymdloppet med den allvar och känslomässiga kraft den förtjänar. Krediten beror också på Justin Hurwitz, Chazelles vanliga kompositör (han täckte två Oscars för La La Land), vars pulserande, spända poäng driver fram berättelsen.

När vi kommer närmare huvudevenemanget undviker Chazelle att förvandla First Man till en plattform för våldsam amerikansk flagg-vinkning. I stället, vad som kvarstår är en känsla av melankoli, eftersom du lämnar undrar bara vilka personliga uppoffringar Armstrong – och de som inte gjorde det till månen – var tvungna att göra. Eagle kan kanske landa säkert, men förvänta dig inte några svängande anteckningar om triumfism. Bara lite studsar runt månens knapriga grå yta, när Armstrong och kollegas astronaut Buzz Aldrin (Corey Stoll) gör månhistorien.

Medan Gosling är hårt lindad, inte till skillnad från hans karaktär inDrive, finns det en mer demonstrativ, show-stoppande vänd från Claire Foy, kvinnan som försöker hålla familjen tillsammans. "Jag gifte mig med Neil eftersom jag ville ha ett normalt liv," hon säger, även om det verkar få hopp om det. Oavsett om vissa kommer att ta sig till denna blandning av diskbänk-drama och vetenskaplig faktum återstår att se, det kanske inte spänning de som letar efter de oskadade topparna i Chazelles tidigare filmer. Men även med regissören som strävar efter dyster realism, kommer du att bli kvar i vördnad över vad Armstrong och hans kamrater uppnådde.

• Utgivningsdatum:12 oktober 2018
  • Certifikat:PG-13
  • Löpningstid:138 min