Fortnite-recensionen: “Fortsatt att anpassa och slåss för att vara ett av de bästa strids royale-spelen”

• Att bygga mittkamp är unikt och revolutionerande med ett snyggt kontrollsystem
  • Berättelsen fortsätter att skaka upp kartan
  • Kreativt läge och LTM betyder att det alltid finns något för alla
  • Epic roterar kontinuerligt artiklar så att metan aldrig förblir densamma länge

• Att lära sig spelet nu är nästan omöjligt för en nybörjare
  • Gunplay är oinspirerat och kan göra med några justeringar

Sedan sent på 2017 har Fortnite snabbt vuxit till att bli det mest populära spelet i världen. Trots konkurrens från PUBG, och nyligen Apex Legends, når Fortnite fortfarande höga upp till 10,7 miljoner samtidiga spelare under sina unika liveevenemang, och med över 200 miljoner registrerade spelare från november förra året, är Fortnite utan tvekan oslagbar just nu. Den verkliga frågan är dock om Fortnite verkligen är något bra.

För att svara på det måste vi tänka på när Fortnite först lanserades. Sedan slaget royale-läget släpptes i september 2017, har Epic genomgått ett stort antal förändringar, och den nuvarande iterationen av Fortnite Battle Royale är långt ifrån vad vi upplevde när vi hoppade ut ur stridsbussen för första tid. Fortnite har inte alltid haft rätt, men det har varit tillfällen där andra videospel i princip upphörde att existera helt.

Den mest imponerande multiplayer-berättelsen någonsin sett

Fortnite-granskning: & quot; Fortsatt att anpassa och slåss för att vara ett av de bästa strids royale-spelen & quot;

En del av Fortnites överklagande kommer från dess oväntade berättelse. Trots att den existerande enbart som en online-multiplayer-titel, tillbringade Epic merparten av 2018 att bryta den vanliga multiplayer-gameplay-tropen genom att införa en kontinuerligt utvecklande plotlinje, som nu spänner över flera säsonger med Fortnite-innehåll.

Det hela började med en meteor som hängde i himlen i veckor innan han kraschade på kartan och utplånade Dusty Depot. Det skapade en känsla av förundran i samhället och sedan dess har det funnits många evenemang i spelet som raketlanseringen, Kevin the Cube, det enorma isberget, och senast den enorma vulkanen i Fortnite säsong 8 .

Epics underbara sätt att berätta historier genom okonventionella medier innebär att det har skapat en otroligt passionerad Fortnite-gemenskap, som trivs med att spekulera i vad allt kan betyda och de potentiella resultaten. Utan dessa häpnadsväckande ögonblick skulle spelet inte vara hälften så spännande. Samhället är hjärtat i Fortnite – ja, även fotbollskinnet som bär spelare som älskar att döda mig i en huvudskott med en pumpgevär.

Trots att Fortnite har kört den mest imponerande flerspelarberättelsen i spel i över ett år nu, spelar inget av det om spelet inte är roligt att spela. Men det finns en anledning till att det fångade miljontals uppmärksamhet så länge och det är inte bara beroende på Floss-dansen och Skull Trooper-huden..

Match-to-match-upplevelsen

Det är inte svårt att se varför Fortnite ursprungligen exploderade i popularitet. Free-to-play, den enda striden royale på konsoler tills PUBG fick porterad, barnvänlig estetik, och för att inte nämna att då, den genomsnittliga färdighetsnivån var ingenstans nära vad du ser nu. Spelarna har förbättrats tillsammans med själva spelet. När Fortnite först lanserades, betraktades enstaka trappuppgång på sidan av bergen som elitnivå, inte de komplexa Taj Mahal-rekreation som vissa spelare kan konstruera nu på ett ögonblick när du avfyrar några bilder – och det här kommer från någon som mest kan hålla jämna steg med meta och vinner ganska konsekvent. Epics ständiga återkoppling och patch-loop hjälper också till att hålla spelet upplevt friskt och bevisar att det ständigt lyssnar på sitt community.

Därför är det inte lätt att lära sig spela Fortnite som nybörjare. Kontrollschemat är komplicerat – och med rätta, eftersom byggmekanikern har rätt bredvid den vanliga spelaren av tredje personens kärnspel – och du måste på något sätt ta tag i hela spelet medan du kämpar mot spelare som har spelat i ett år eller längre . Tack och lov finns det inte mycket att lära sig med själva vapnen, för att vapenspelet är grundläggande och om du har spelat ett skjutspel tidigare, borde det komma som andra naturen.

Fortnite utvecklas ständigt

Din erfarenhet med Fortnite kommer att vara annorlunda beroende på när du engagerar dig, eftersom metan ständigt förändras när Epic introducerar nya föremål och valv gamla. Precis som kartan ofta ändras kommer några av de tillgängliga vapnen att vara helt annorlunda från månad till månad. Tidigare har vi sett nya artiklar introducerade som har gått igenom en godbit som Heavy Sniper och Rift-to-Go, men det har också varit några riktigt fruktansvärda tillägg som Guided Missile och Jetpack. Naturligtvis har fanfavoriter som Grappler och Bouncer inte visat sig immun mot att kastas i valvet heller, trots skrik från samhället.

Epic Games vilda förändringsresa – i kombination med den smala byggmekaniken och knäppa föremål som håller spelet från att känna sig för allvarligt – innebär att Fortnite som helhet ärkul att spela. Det finns tillfällen där du tydligt blir utspelad och slutar för kvällen, men du kommer att vara tillbaka på det imorgon eftersom ingenting i Fortnite någonsin känns orättvist – förutom när du hittar fyra vanliga pistoler i samma hus när du landar GODDAMNIT. Men när det händer, kan du hoppa över till ett av de andra flera lägena som erbjuds, eftersom Fortnite har flyttat förbi att vara enbart ett Battle Royale-spel (sorry Fortnite: Save The World).

Många spellägen som erbjuds

Nästan ingenting förblir densamma i Fortnite oavsett om du gillar det eller inte. Det enda som har kvar konstanter är faktiskt de tre kärnspelslägena, solo, duo och trupp. De talar för sig själva genom att du kan spela ensam, med en kompis eller med flera kompisar. De är grunden som Fortnite byggde på och de lägen som direkt kommer att tänka på för alla spelare. För att hålla saker spännande för spelare som inte tycker om den här kärnspelet-slingan, finns det dock gott om "begränsade tidslägen" att fastna i den skaka upp spelets kärnmekanik.

De är kända som LTM: er för kort och kan vara allt från två lag med 50 spelare som vardera drar ut det, ett läge som förvandlar Fortnite till ett dödsmatch med obegränsade respawns, eller något till och med vildare som det som bara gav spelarna Jetpacks och hagelgevär. Fortnite kommer alltid att ha något för alla. Trots att jag var i en "begränsad tid", de flesta LTM har varit kända för att återvända, du måste helt enkelt kolla tillbaka regelbundet för att se om det finns ett nytt läge som du kan njuta av mycket mer än standarderbjudanden.

Ett sandlådeläge med oändliga möjligheter

Hela "något för alla" adage fortsätter när det relativt nya Creative-läget kommer in i ekvationen. Även om det inte är Battle Royale per definition, är Creative en förlängning av Playground sandlådans läge som introducerades för nästan ett år sedan. Epic har som mål att förvandla Fortnite till en tjänst snarare än ett enda spel, och deras första steg för att uppnå detta mål har kommit med Creative-läget. Det tar helt klart ett enormt blad ur Minecrafts kreativa läge, men utan att begränsas till enskilda block, kör idén mycket mer imponerande.

Bli kreativ

Fortnites kreativa läge ger dig en tom öduk som låter dig konstruera din egen magnifika skapelse, som du sedan kan bjuda in dina vänner till. Från äventyrskartor till pittoreska konstverk är möjligheterna oändliga. Men det går ett steg längre än så, för om du bygger inom ett angiven område – känt som The Block – kan Epic mycket väl innehålla den på själva Fortnite-kartan, som bara tjänar till att betona Epics anslutning till dess community.

Du behöver inte vara en kreativ wizkid för att få ut mesta möjliga av Creative-läget, eftersom det alltid finns andra människors kartor att spela. Vid sidan av de olika slingorna till tomma öar finns det fyra utmärkta öar gjorda av människor i samhället. De är handplockade av Epic, så du kan vara säker på att kvaliteten är utmärkt. Om de fyra som erbjuds inte tycker om dig, kan du kolla in vår bästa lista över Fortnite Creative-koder så att du kan välja en annan karta för att prova. Fortnite har gått förbi helt enkelt att vara ett Battle Royale-spel.

Påverkar den yngre generationen

Detta är en översyn av själva spelet, men det är svårt att underskatta hur inflytelserik Fortnite har varit på modern kultur under det senaste året. Det är imponerande att det hela beror på mikrotransaktioner i spelet. Epic har skapat en lekplatsmiljö där om barn inte spenderar riktiga pengar på spelet och skaffar de senaste coola skinn och dans, kommer de att bli förlöjliga och avskyddade av andra omkring dem. Det är inte hälsosamt och det är definitivt inte ett bra tecken för framtida speltrender, men Epic har hittat ett sätt att tjäna miljarder igenom.

Fortnite är inte samma spel som det var när det släpptes. Det är inte ens samma spel som det var precis före jul. Epic leder branschen framåt med Fortnite, och även om spelet ibland kan vara frustrerande på grund av slumpmässiga karaktär eller att spelare helt enkelt är bättre än dig, är det helt dumt att hävda att Fortnite inte är ett otroligt spel. Om du översteg dig själv med Fortnite förra året och det blev gammalt, hopp tillbaka på och prova igen. Du kan bli positivt överraskad.

Recenserad på PS4 och PC.

Fortnite

Ingen trodde att Fortnite fortfarande skulle vara populärt så sent, men det fortsätter att anpassa sig och kämpa för sin plats högst upp på slaget royale stege.