Forza Horizon 4 recension: “En utmanande och omfattande online-racer”

Forza Horizon 4 är inte lika bombastisk som sin föregångare, men fortfarande en utmanande och allomfattande online-racer. Och de mer introverade ögonblicken att köra genom höstlig eller snödammad Storbritannien är vackra, särskilt som en utställning för Xbox One X.

• Kan spelas offline
  • Tävlingsevenemang är jättekul
  • Alla fyra säsonger ser vackra ut

• Spelet blir successivt mindre roligt
  • Menyalternativ leder till Microsoft Store
  • Fortnite inflytande hos emotes är cringeworthy

Storbritannien är en osannolik plats för Horizon Festival att nöja sig med sin närvaro. Du kan nästan känna artigheten när du zooma genom den vackra landsbygden, som någon redan har frågat alla om de kunde &lsquo, stäng ner det lite ‘. Det finns fortfarande en radio full av musik direkt från dansgolvet, men det finns också en känsla av att gnälla över höstlöv och historiska broar och byggnader. Och vägarna är orealistiska fria från trafik och fotgängare, vilket skapar en hemskt tyst spelvärld. Var har alla gått? Som en engelskman själv (och jag uppskattar att kännedom kanske är problemet) är jag bekväm att säga: det är inte tillräckligt spännande för att upprätthålla ett helt spel. England är lite av en buzzkill.

Plats åt sidan är mallen här nästan identisk medForza Horizon 3. Du kan köra ganska mycket vart du än kan se i den här onlinespelvärlden och krossa genom alla hinder som inte är ett fullvuxet träd eller en byggnad. Buskar, staket … även torra stenväggar är ett riktigt spel att ta hand om som om de är gjorda av kartong. För varje evenemang du fullbordar, om ytterligare tre dyker upp, från iögonfallande terränglopp till dragremsor, alla staplade i nivåer. Medan spelet ständigt berättar att det har tagits bort förare som inte gjorde nedskärningen, och att nästa nivå kommer att bli riktigt tuff, ändras ingenting någonsin. Drivatarerna på nätet har fortfarande samma namn ovanför, spåren känner sig inte mer djävulska, och det finns väldigt lite känsla av progression i någonting utanför stuntförarens historiahändelser.

Lyckligtvis är det bara en trevlig upplevelse att köra runt och njuta av den underbara säsongsutsikten. Vintern är min favorit (snön är så vacker), men de har alla något av värde som ökar både det visuella tilltalet och spelet. Naturligtvis är detta ett av Microsofts största spel under året, det är en grafisk utställning förXbox One X. Med 4K-bilder i HDR och vid 30 fps ser det otroligt ut – särskilt i frodiga skogar, där det finns väldigt lite pop-in trots det täta lövverket och spretande bakgrunder. Samma bilder syns utan tvekan ännu bättre på en 1080p-skärm, eftersom supersampling tar bort de flesta taggade kanter, vilket ger en fantastisk bildkvalitet. Men om bildhastigheter är mer din sak, kan du växla till 60 fps på Xbox One X, minska upplösningen och kantutjämningen (det blir märkbart mer skimrande som det här), men det rör sig som smörjat blixtnedslag. Trots att jag älskar 60fps-spel, fastnade jag faktiskt med högre trohet. Det ser bara så bra ut.

Tips, tricks och hemligheter

Forza Horizon 4 recension: & quot; En utmanande och omfattande online-racer & quot;

Liksom med Forza Horizon 3 finns det Showcase Events som verkligen visar upp spelmotorn och ger dig en mer spännande, kuraterad upplevelse. Höjdpunkter inkluderar tävling på Flying Scotsman-lokomotivet och en jätteflygplan som krossar sig genom landskapet framför dig. En senare händelse kommer jag inte att förstöra, men räcker med att säga länge Microsoft-fans kommer absolut att älska det. Mellan dessa och stuntdrivrutinens historia finns det en rimlig mängd skriptat innehåll av hög kvalitet, men det är långt uppvägt av timmar med glansigt men huddjupt arbete, vilket sträcker upp erfarenheten. Spelet föredrar till och med att du kör överallt snarare än snabb resa – det finns en ganska allvarlig 9 000 kreditstraff för att flytta runt på kartan, förmodligen eftersom den vill undvika konkreta belastningstider så mycket som möjligt.

Om du knackar ner och tävlar för att vinna, hittar du antagligen det första säsongåret som flyger förbi, och det tar bara 7-8 timmar att låsa upp &lsquo, Horizon Pass ‘. Detta slutar inte standardspelet, men det delar det effektivt i två halvor. Den första – innan du tjänar passet – är den avslappnade Forza-spelarens lekplats, där du fortfarande kan utmana andra spelare till ett lopp eller få dem att gå med i din konvoj och co-op vissa händelser, men i huvudsak spelar som ett offline-spel (i själva verket kan du – om servern går ner går du inte att starta på titelskärmen. Det är fantastiskt). Men post-pass-spelet är där online-aspekten verkligen startar. Efter detta vattendrag fylls kartan med andra Horizon Pass-innehavare och PvP-erbjudandena öppnar verkligen upp. Du får extra, säsongsmässiga mästerskap att försöka, det finns ett stenbrott fullt av flerspelarparti-lägen som King of the Hill, och även Forzathon Live – ett serverbrett co-op-evenemang som består av tre utmaningar (som hastighetsfällor, poängattacker, hoppa avstånd), med en bar som fylls kumulativt när deltagarna spelar. Onlinehändelserna är inte det jag skulle kalla riotiskt roligt – i själva verket kan det kännas väldigt trivialt – men det var alltid roligt att krama med en grupp kompisar i Burnout Paradise, och Forza Horizon 4 ger dig allt du behöver för att göra det, om det är din väska.

Efter denna milstolpe i ditt framsteg fastställs tiden på året för alla spelare, och förblir konstant i spelvärlden under en veckas realtid innan du går vidare till nästa. Du kan fortfarande ställa in Blueprint-evenemang med specifika tider på året (och dag) som låter dig njuta av den visuella variationen och andra fördelar med spelet (som frysta vattenkroppar, hala lera och så vidare) utan att vänta upp till tre veckor innan du kan se det igen. Blueprinted-evenemang kan namnges och delas som med Forza Horizon 3, och är bara en av de välkända communityfunktionerna i spelet. Bilar kan köpas och säljas på auktion, leveranser designas, laddas ner och älskas / ogillade, och det finns till och med en grundläggande chattfunktion på d-pad, för att säga hej eller berätta för någon att de har en &lsquo, fin bil ‘. Söt. Vad som är mindre söt är alternativ för att spendera riktiga pengar på bilar, skattkartor och mer genom Microsoft Store, och nya känslor som du kan vinna på prisspinnaren, som – när den kombineras med löjliga kläder – gör för smärtsamt cringeworthy pre- och post- ras taunts. Det är helt i strid med platsens högtidlighet och känns krass. Jag skyller på Fortnite.

Det viktigaste är dock att det finns en kärna av utmanande och trevlig tävling, och när det kombineras med vackra bilder, integrerat men valfritt onlinespel och en häpnadsväckande lista över berömda marques från förflutna och nutid, kommer alla att hitta något att som om Forza Horizon 4. Bara förvänta dig inte ett nytt strandparti – det är 7 grader, börjar droppa, och alla lokalbefolkningen verkar ha gått på semester till någonstans trevligare. Jag hör Australiens trevliga den här tiden på året…

Forza Horizon 4