Game Night review: “En bättre komedie än väntat, regisserad med irreverens och stil”

En bättre komedie än väntat, regisserad med irreverens och stil av framtida Flash-killar.

Tänk dig en nyinspelning av David Finchers ’97 pärla The Game, orkestrerad av de avvikande sinnen bakom Hyggliga bossar, så får du omedelbart måtten på Game Night. John Francis Daley och Jonathan Goldsteins högkonseptskapare är en bit över de senaste samlingslinjekomedierna och har en roll som är laddad med stjärnspelare och ett gag count som sätter det ordentligt på toppen av 2018s topplista. Tyvärr, minskar returen sparkar in när regelboken går ut genom fönstret.

Den öppnar med ett energiskt träffskött mitt i en pubquiz, och det spelar Jason Bateman och Rachel McAdams som Max och Annie, ett ultrakompetent par som är värd för regelbundna spelkvällar för sina vänner där, er, charades och Pictionary är toppen av spellistan. När Max: s högflygande riskkapitalist-bro Brooks (Kyle Chandler) vindar in i staden, lovar han att turbo-ladda deras kväll med ett mordmysterium "så episkt att vi inte behöver styrelser". Att tro Brooks efterföljande kidnappning som ska arrangeras, parar konkurrenterna ihop för att lösa &lsquo, case ‘, men upptäck snabbt att det är ett spel med mycket verkliga konsekvenser.

Game Night review: & quot; En bättre komedie än väntat, regisserad med irreverens och stil & quot;

Laugh-out-loud roligt för en respektabel del av sin runtime, Game Night är en nästan garanterad bra tid – en sällsynthet bland moderna amerikanska komedier. Daley och Goldstein (som pennedSpider-Man: Homecoming, och har DCEU fristående Flashpoint nästa), balanserar publik-behagliga larkar med meta irreverens på ett sätt som påminner om Phil Lord och Chris Miller, om än aldrig lika skarp.

Stylistiskt håller paret också saker fräscha. Att skapa bilder som tagits med en lins med lutningsskift-stil ger själva världen utseende på ett brädspel, som om karaktärerna är bitar som ska blandas runt. Och det finns en dynamisk åtgärdssekvens med en enda åtgärd som involverar ett fångstspel med en Faberg&eacute, ägg som verkligen bländar.

Bateman kunde spela sardoniska betahane Max i sömnen, men är inte mindre underhållande för det, medan McAdams ger sin naturliga värme till den out-of-her-djup Annie. Catastrophe’s Sharon Horgan (sticker med sin irländska brogue) gör ett riktigt roligt tillägg till en roll av visecrackers, men Jesse Plemons är den tydliga MVP som scen-snatcher Gary – den nyligen skilda grannen som har stängts av spelnatt och kommer att göra vad som helst för att komma tillbaka. En dödögd glädje, Plemons monotone leverans börjar förvirrande, blir chucklesome och orsakar så småningom hysterik med varje stavelse.

Ett par sena tappdragningar ger en ryck, men det är en film utan smarts att dra av sig en så knepig berättelse. Så småningom offrar logiken för skådespel, manuset är så fullt av hål att det måste likna ett Connect 4-rutnät. Och en karakters tendens att prata nästan helt i daterade popkulturreferenser betyder att hans scener till stor del saknar märket. Inte ett rent blad då, men slutföra slutresultaten och Game Night är en tydlig vinnare.

Game Night recension: "En bättre komedie än väntat, regisserad med irreverens och stil"