Game Of Thrones S5.08 “Hardhome”

Avsnitt åtta öppnar med det mest spännande som händer i Daenerys tronrum sedan, ja … antagligen någonsin. Den efterlängtade, helt utanför boken, scenen mellan The Mother Of Dragons och The God Of Tits And Wine var den perfekta samlingen av två av de mest kända karaktärerna från showen. Tyrion spelar på att ha kontroll över sin situation, naturligtvis skulle han hellre råda Dany än att dö, men han kommer inte att erkänna det och ge henne all makt. Samtidigt står Jorah bara där och ser så akut och hjärtbruten ut. Oroa dig inte Jorah, Dany kanske inte älskar dig men publiken gör det.

Över i King’s Landing behandlas vi med den vackraste scenen i Game of Thrones – en skit, vild ser Cersei Lannister som desperat dricker vatten från det smutsiga golvet i hennes cell. Hur de mäktiga har fallit! Hon kanske är alla hot och trotsar sin obehagliga Septa, men Cersei blir uppenbarligen desperat och det är underbart att titta på. Cersei, som orsakade dödsfallen till Robert och Ned, som behandlade Tyrion med ett sådant trots, som tillät hennes son att få så löjligt ur handen, tog så lågt – vem skulle inte njuta av att se det?

Arya litas på med sitt första uppdrag för The Many Faced God: bli en ostrasäljare på kanalerna, se en &lsquo, spelare ‘(försäkringssäljare) gör sina affärer och när tiden är rätt, ta hand om honom. Som alltid är Arya-scenerna spännande och roliga att titta på, men du kan inte låta bli att det inte gick så långsamt där borta. Efter att ha blivit snabbt och snickig med The Hound känns det som att Aryas historia avtar, och det är synd eftersom vi har förväntat oss en viss spänningsnivå från henne. Lyckligtvis får vi spänning vid tonet någon annanstans i avsnittet.

Game Of Thrones S5.08 & quot; Hardhome & quot;

De sa saken!

Vad med Jon och co som är på väg dit på deras diplomatiska möte ordet Hardhome säger mycket.

Game of Throneskan uppnå mer i en timmes lång avsnitt än många spelfilmer kan med budgetar på hundratals miljoner och "Hardhome" påminde oss bara om det. Denna säsong har kändes som lugnet före stormen men nu har stormen brutit, både bildligt och bokstavligen.

Med Hardhome behandlas vi äntligen med en glimt av riskerna som Westeros står inför om de sju kungariket inte samlar sina saker och förbereder oss för den kommande vintern. Det fanns en verklig känsla av skala till denna kamp – de svepande skotten i landskapet, vilda läger och stormiga hav som alla var perfekt balanserade mellan CGI och fantastiska uppsättningar. Och ändå finns det en klaustrofobisk känsla för händelserna i Hardhome också – fångade mellan väggarna, havet och Walker toppade klippor, omgivna på alla sidor av de odöda, de levande har ingen väg att gå. De snabba kamerapannorna lägger till en panisk energi och det dödas ständiga angrepp har du verkligen orolig för alla där. Det verkar inte vara någon flykt och det konkurrerar "Watchers On The Wall" för den bästa stridsekvensen i serien. Om baraGame of Throneshade haft den här typen av budget under tidigare säsonger – tänk på striderna vi kunde ha haft!

Stående ögonblick från slaget inkluderar Wun Wun, de jätteplockande skelett i ryggen som om de var loppor, tittar på en tidvattensdöd som kastar sig från klipporna och naturligtvis den hjärtstoppande kampen mellan Beardy Walker och Jon. Det var den typ av din säte, spikbitande grejer den här säsongen har saknats.

En annan höjdpunkt var tillägget av Karsi, spelat av Birgitte Hjort S&oslash, rensen, en viljestående ensamstående mamma, krigardinna. Vi kanske bara har sett henne i några scener men hennes död slår hårt. Hon skulle ha varit ett fantastiskt tillskott till showen. Åtminstone var hennes död på babyvågarnas beniga händer spökande minnesvärd.

Om detta var avsnitt åttes erbjudande kan vi inte vänta med att se vad som kommer att hända i avsnitt nio – den traditionella höjdpunkten för varje säsong avGame of Thrones.

De sa det andra!

Under House Bolton strategimöte berättar Ramsay pappa att göra Stannis armé till en fest för kråkorna – parafraser titeln på den fjärde boken iEn Song av is och eld.

Historia av Hardhome

Enligt böckerna var Hardhome en gång så välmående en stad kan vara bortom muren tills en katastrof träffade bosättningen. Något fruktansvärt hände med Hardhome och lämnade inget annat än ruiner och lik – men vad som exakt passade staden är okänt. Från den punkten blev platsen förhindrad av fria folk och kråkor, liksom det tros vara förbannat. Det vill säga tills några tusen överlevande Wildlings flydde dit efter Stannis seger över Mance.

B.F.G

Denna stora, ganska vänliga jätten kallas Wun Wun. Förmodligen samma Wun Wun (eller Wun Weg Wun Dar Wun om du vill ha hans fulla namn) från böckerna – en karaktär som har en ganska anmärkningsvärd roll att spela i händelserna i A Dance With Dragons.

Wild Mastodon

Trodde du att du såg några bekanta ansikten i Wildling-publiken? Brann Dailor, Bill Kelliher och Brent Hinds från det amerikanska metalbandet Mastodon kom ut som Wildlings på Hardhome och anslöt sig till en lång rad musiker som har framträtt som extra i showen.

Bästa linjen

Jon:Jag ber dig inte glömma dina döda. Jag kommer aldrig att glömma min.

Writers David Benioff &amp, DB Weiss