Game Of Thrones S5.10 “Mother’s Mercy” recension

Så det här är det.Game of Throneshar slutligen nått slutet på sitt källmaterial. Det finns inga fler överraskningar för läsarna avEn Song av is och eldatt känna sig självmjuk. Inget mer hotar de oupptäckta showklockarna med spoilers. Det är ett konstigt ställe att vara i som bokläsare – det måste vara så säsong en kände för alla nya för George RR Martins saga. Jag kan inte helt avgöra om jag är upphetsad över det, eller om det är djupt, djupt skrämmande. Det ger också ett annat dilemma: om Martin kan fåVinterns vindarut innan säsong sex, ska jag läsa boken och titta på showen, eller titta på showen och sedan läsa boken? Det finns ett solidt argument för båda, jag har aldrig upplevt showen på egen hand, men då föredrar jag att läsa framför att titta på.

I en finale fylld med spännande stunder är det svårt att säga vad som var bäst. Varje person hade en avgörande scen.

En av de mest rörande stunderna var mellan Jaime och Myrcella. Det var en vacker scen, en som saknas i böckerna och som ändå kändes så rätt. Som Jaime säger är saker inte alltid svartvita och iGame of Thronesvåra känslor om karaktärerna är inte heller. Det här kanske inte är inlösenbågen som Jaime får i böckerna, men det var lika kraftfullt när det gäller att få oss att känna sympati för Kingslayer. Myrcellas acceptans av hans incestuösa förhållande och hennes lycka till att Jaime var hennes far, följt av hennes död var bara en gång den här episoden var lite hjärtskärande. Det enda problemet med detta var hur telegraferat förgiftningen var. Så fort Ellaria kysste Myrcella på läpparna visste du vad som kom. harGame of Thronesblivit förutsägbar eller var det för att medvetet öka scenens spänning? Om något för mig var det en distraktion i vad som var ett annars utmärkt ögonblick – jag tillbringade mycket av deras konversation och stirrade på Myrcella och undrade när hon skulle släppa död.

Scenen mellan Daenerys entourage, berövad utan deras drottning i tronrummet i den stora pyramiden, var kul att titta på rent eftersom vi så sällan ser alla dessa karaktärer tillsammans utan Dany. Det är synd att de alla delar upp, eftersom dynamiken mellan dem, särskilt eftersom Tyrion är ny för Mereen-teamet, är verkligen intressant. Varys plötsliga ankomst är lite skurrande – var har han varit? Vem släppte honom in i den förmodligen välbevakade pyramiden? Men skänket mellan honom och Tyrion har missats, så det är bra att ha honom tillbaka på laget. Allt är lite annorlunda än boken – Barristan är tänkt att vara vid liv och ansvarig medan Dany är på sin drakesemester. Men att ha Tyrion runt är mer meningsfullt än att introducera ännu en handfull karaktärer och plotlines, vilket är vad du skulle få om han hänga utanför Mereens väggar som han är i böckerna.

Dany flykt på Drogon har lämnat hennes strandade gud vet var medan hennes drake har en liten tupplur. Drogon kanaliserar definitivt sin inre Tandlös (frånHur du tränar din drake), krullade upp som en väldigt skrämmande katt och somnar medan mamman ropar att de behöver gå hem. Tonåringar, allt de gör är att sova och trotsa dig. Han kommer förmodligen att växa ur det. Dothrakis ankomst är spikbitar. Bristen på kommunikation mellan Dany och de omringande åkarna skapar mycket spänning och lämnar så många frågor. Varför finns det så många i denna Khalasaar? Vad vill de med Dany? Hur visste de var hon var? Hur märkte hon inte alla killarna som åkte runt tidigare? Synen av dem som åkte upp ur ingenstans var riktigt cool, men så oförklarlig. Och inte på ett bra cliffhanger-sätt – på mer a, "det är vettigt att hon inte hade någon aning om att de var där förrän i sista minuten?" sätt.

Detta är ganska nära scenen från böckerna, utom i böckerna Dany är naken och hon får sin period (vilket innebär att Dany är infertil, som antogs under slutet av säsong ett). Istället för att vara naken har Dany snabbt anpassat förra veckans klänning för att passa den robusta terrängen runt henne, med små handomslag som är ett trevligt kast tillbaka till hennes ikoniska Dothraki-kläder. Detta verkar som en stark nick till henne att gå tillbaka till att vara en Khaleesi från det stora gräshavet i mer än namnet, med en horde Dothraki-skriker på ryggen.

Game Of Thrones S5.10 & quot; Mother's Mercy & quot; recension

De sa saken!

Denna vecka sägs avsnittets titel ett par gånger medan Cersei ber modern om barmhärtighet när det gäller att döma hennes många synder. Om att gå genom King’s Landing naken är barmhärtighet vill vi inte veta hur hon hade blivit straffad utan det.

Aryas mord på Meryn Trant var brutalt och åh så coolt. Det smala sättet i ansiktet gled av och avslöjade Maisie Williams under var gasp värd, liksom scenen i Hall Of Many Faces mellan Arya, The Waif, Jaqen och Not-Jaqen. Aryas berättelse är en blandning av olika bitar från böckerna, men det fungerar lika bra. Hennes skrik "Jag kan inte se" efter triumfen av Trants blodiga avrättning var en perfekttronerögonblick – författarna ger dig ett kort ögonblick av lycka innan de rippar bort det och sparkar dig medan du är nere.

Sansas berättelse var spänd, men nedslående. Jag hoppades verkligen att se henne ha mer byrå i sitt öde. Visst att hon försökte fly med ljuset, men hade det inte varit bättre om hon hittade sin styrka, slog Myranda från väggarna, tog Theon och räddade honom istället för tvärtom? Jag vet att författarna vill lösa Reek, vilket är något som händer i böckerna, men det skulle ha rättfärdigat våldtäktet om de faktiskt hade Sansa växa som karaktär. Hon var trotsande inför döden, ja, men hon är fortfarande en jungfru i nöd. Hon är inte mer listig och knappast mer kapabel än hon var tidigare. Så bevisar det bara att det ögonblicket var början på en inlösningsbåge för Reek och inte en ny inlärningskurva för unga Lady Stark. Och jag antar att det finns tillräckligt med snö under väggarna för att de ska landa mjukt, annars såg vi dem bara begå självmord och det här avsnittets dödräkning för huvudpersoner håller på att komma ur kontroll.

På tal om dödsfall i huvudpersonen, vem jublade annars när Brienne avrättade Stannis i kung Renlys namn? Om hon inte faktiskt dödade honom – såg vi inte vad som hände. Kanske ropade Stannis ett sista ord i sina sista ögonblick och Brienne ändrade henne? Förhoppningsvis inte, för den mannen förtjänar att döda. (Shireen, borta men aldrig glömd.)

En annan person som fick vad de förtjänar är Cersei. Hennes promenad med omvändelse genom gatorna i King’s Landing var både smärtsam och rolig att se på. Hon började trassig, trots hennes nakenhet och brist på hår, men när hon blev mer och mer täckt av smuts, och när folket blev mager och högre kände jag faktiskt ett snev av sympati. Inte mycket, men säkert nog. I slutet, med Cersei gråtande, täckt av blod och vad du bara kan anta är det värsta Flea Bottom hade att erbjuda, tyckte jag verkligen synd om henne. Och det är vadGame of Thronesär så perfekt att få dig att identifiera dig med de karaktärer du hatar.

Det är också riktigt bra att få dig att skrika på din TV, vilket är exakt vad slutet gjorde. I ett ögonblick som definitivt rivaliserade The Red Wedding Jon Snow dödades av sina egna bröder. För The Watch, som bokläsare är kända för att kalla det, har förmodligen en slut på en av showens favoritkaraktärer. Många människor kunde leva utan Stannis men kommer de att klara sig om det inte finns Jon Snow under säsong sex? På ett sätt är detta sämre än The Red Wedding – vi var i alla fall inte så nära Robb. Jon, å andra sidan, har funnits, och ett fokus för showen, länge nu. Om han verkligen är död, och det bekräftas i både show och bok, kommer det att lämna ett stort gap i berättelsen och rollen. Vem kommer att fylla sin plats på väggen? Med Sam borta är det att hoppas att Davos och Melisandre håller sig fast, annars kan denna berättelse gå vägen för Brienne och Pod, eller ännu värre, stackars Gendry.

Det är tillfredsställande att få en säsongsfinal där vi får se alla berättelserna, men det ständiga hoppet kan börja känna osammanhängande. Så har vi tittat på Thrones sedan början – det är i huvudsak flera mindre utställningar som är fastade i ungefär en timme. Men detta format börjar känna, om inte irriterande, då säkert lite obehagligt. Vi får inte tillräckligt med tid att bosätta oss med var och en av karaktärerna innan vi flyttar bort. Det känns som konstant hoppning mellan de chockerande bitarna som har blivit så standard förGame of Thrones, som om de bara kryssas av från en lista. "Hardhome" var det starkaste avsnittet denna säsong och det beror på att liksom "Watchers On The Wall" förra året bodde det (mest) bara på ett ställe. Detta osammanhängande sätt att berätta historien fungerar så bra i böckerna för det finns ingen anledning att rusa. Men med bara en timme att berätta finalen berättar varje segment för mager.

Många har ansett den här säsongen för dyster, för full av döden och saknar något hopp. Men om något har det gjort mig mer hoppfull för de kommande säsongerna. Att dra karaktärerna bör ge en fräsch känsla för serien. Inte för att showen blir gammal, men det kommer inte att skada att ta upp lite för den sjätte säsongen. Den här säsongen har känt lite långsamt ibland (men ingenstans näraEn fest för Crownivåer av långsamhet), som lider av ett dopp i action i alla plotlines, men det kommer nu sannolikt att ta sig igen nästa år, med nya och svårare situationer.

Titta bara

Är det bara oss, eller stinker hela Jon att han är död sak av felkörning? Visst säger att Harrington säger att det här är det, men det långa kvarvarande skottet säger något annat. Om du tittar på scenen noggrant är vi säker på att du ser Jons ögons ljusare färg och blir långsamt mörkare. Det är inte naturligt. Teorier finns i överflöd för huruvida Jon är död eller inte. Melisandre kunde använda kraften från Lord Of Light för att få honom tillbaka, som Thoros gjorde för Beric Dondarrion. Eller så kan han kriga in i Ghost, men Ghost och Jon’s warging är ungefär lika närvarande i showen som Gendry och hans roddbåt. Hur som helst, det finns inget sätt att han är död. (Förnekande är det första steget av sorg.)

Dragon Age

Under Danys besök i House of the Undying ser hon flera visioner. Eller åtminstone i böckerna som hon gör – mycket av det här klipptes för TV-serien. En sådan vision är att hennes bror, Rhaegar, talar till Elia som vårdar sin son Aegon. Rhaegar förklarar det "Han är den prins som lovades, och hans är sången av is och eld." Och sedan verkar berätta för Dany "Det måste finnas en till," och "Draken har tre huvuden." Denna vaga men profetiska vision binds till teorin om Azor Ahai Reborn – mannen som kommer att rädda världen från den långa natten och ondskan från den stora andra. När Aegon är död måste den ursprungliga profetian vara fel men det finns andra som kan vara drakens huvuden. Visst är Dany en (hennes drakar antas vara involverad på något sätt). Vem är de andra? Ta tag i dina tennfoliehattar killar, för vi kommer in i en av de största konspirationerna från Thrones … Det är möjligt att Tyrion i själva verket är en Targaryen, om Joanna Lannister hade en affär med The Mad King. Om så är fallet är han på det perfekta stället att bli ett huvud för draken. De andra? Jon Snow är en möjlighet, beroende på vem hans riktiga föräldrar är. Arya och Bran har också föreslagits. Och om du kan tro det har Varys till och med blivit uppsatt som en möjlighet (även om det verkar väldigt osannolikt).

King Slayer

Är Stannis Baratheon, kung av grammatik och mördare av sitt eget barn, fortfarande vid liv? Det såg verkligen ut som om han var en goner – Brienne har varit ute efter hans blod sedan säsong två, och hon var i perfekt position att spilla det. Men vi ser faktiskt aldrig att svärdet faller. Vi ser inte heller hans kropp. Hans öde i böckerna är ganska tvetydigt så vi kallar det nu – Stannis lever.

Bästa linjen

Daario Naharis: "Han är den tuffaste mannen utan bollar jag någonsin har träffat."

Writers David Benioff &amp, DB Weiss