Game of Thrones säsong 8 avsnitt 1 recension: “En fantastisk påminnelse om vad som gör Game of Thrones speciell”

Ett helt enkelt fantastiskt avsnitt som sammanfattar allt som har hänt utan att trampa på samma mark, samtidigt som man tappar karaktärer framåt på nya och lite oroande sätt

Game of Thrones är äntligen tillbaka, och premiären gör ingen besvikelse. I själva verket är det en fantastisk påminnelse om det som gör Game of Thrones speciellt, med spända stunder där du hittar dig själv gå lite lätt från att hålla andan lite för länge sammanflätad med känsliga samtal där troskap syns tydligt med varje ord. Med så många karaktärer som möts för första gången sedan de gjorde så dåligt,dåligsaker till varandra under tidigare säsonger, Game of Thrones säsong 8: s första avsnitt var tvungen att få alla på samma sida – eller åtminstone samma sida (ish) – utan att känna att det skyndade stora karaktärsupptäckter. Seven Hells, det lyckades göra allt detta och mer.

Drottning och kung

Daenerys förtjänar sitt eget omnämnande, hands-down. Eller borde det vara klor ner? Emilia Clarkes porträtt av Targaryen-drottningen smälter sömlöst aspekter av både den empatiska flickan Daenerys är under hennes hårda, skaliga yttre med den hänsynslösa linjalen som hon har vuxit till. I ett ögonblick strålar Daenerys med sitt varma avväpnande leende, medan hon i nästa gång uttalar meningar som är laddade med en lätt förbod. Ärligt talat gjorde både Jon och jag i ett par punkter en dubbelbesök samtidigt. Clarkes förmåga att skildra båda sidor av Daenerys utan att det skurrar är en prestation och visar oss att Targaryen kämpar med hur verkligheten i hennes önskan att styra Westeros kolliderar med dem som har bott där i årtionden. Plus att se sin mamma hennes drakar låter oss se Daenerys som en omtänksam, självförsäkrad förälder, en faktor som skulle ha varit på sidan i mindre serier. Tänk på att de sårbara djupen riskerar att bli överskyta av hennes oväntade inställning, och avsnitt ett redan sätter igång några väldigt tysta men ihållande larmklockor i Mad King-stil. Klunk.

Game of Thrones säsong 8 avsnitt 1 recension: & quot; En fantastisk påminnelse om vad som gör Game of Thrones speciell & quot;

På andra sidan Daenerys är Jon. Lojala, mer eller mindre ärade Jon. Tidigare säsonger har sett några ganska osubstantiska scener med den tidigare kungen i norr, men till och med detta tidigt i säsong 8 har Kit Harrington redan visat att det finns mycket mer för Jon än en nordlig accent och ett förvirrat utseende. Ilska, glädje, överraskning och terror all gripa Harrington, och det är uppfriskande att se en karaktär övertygande reagera på utvecklingen runt honom med samma vad-har-jag-fått-mig-se på ansiktet som jag tror mest av oss skulle ha i hans skor. Harringtons Jon Snow är fortfarande en man av folket, men det visar sig vara ett dubbelkantigt svärd i hans oförmåga att uppskatta de politiska finesserna som går att hålla dina följare innehåll. Bara förbered dig för att se Daenerys och Jons olika kungliga ledningstekniker kolliderar vid någon tidpunkt … pojke, det kommer inte att bli vackert. Men det kommer att ge bra TV, eller hur? Rätt?!

Familjen framför allt (?)

På tal om politiska subtiliteter har Sansa mer av Littlefinger om henne den här säsongen. Hon är desto bättre för det. Även om vi inte har sett de tysta machinationerna som hon kan ha pågått i bakgrunden, utstrålar Sophie Turners torkade Sansa visshet – och en mycket liten aura av fara. Upptagen av alla runt omkring henne, till och med Tyrion är till synes bedövad av hennes förmåga att styra, plus till och med med tanke på hur noggrant Sansa väljer sina ord som hon alltid verkar vara helt styrande över vilken scen hon är i. Jag är säker på Daenerys kommer att ha problem med det vid någon tidpunkt, men uppriktigt sagt bara från deras två korta scener i detta avsnitt kommer powerplayen mellan paret nästan definitivt att vara säsongens mest spännande scener.

Även om Sansa är i sitt inslag, kan det inte sägas samma för Arya. Det betyder inte att hon saknar på något sätt, snarare får vi se Arya slits mellan glädjen över att vara en del av en familj igen och att vara obekväm med att konfrontera tjejen hon var innan hon reste över havet. Medan hennes lojalitet kvarstår med Sansa, antyder Maisie Williams nästan oroande kallhet mot vissa karaktärer att hon bara tänker i termer av svartvitt, gott och ont, namnen på hennes lista och de som inte är det. Även om detta tydliga tillvägagångssätt passar Sansas ändamål visade en kort titt att Jon redan har problem med det. Familjelojalitet kommer utan tvekan att bli ett fortsättande tema i säsong 8, som med så många andra hus som antingen utrotas eller på deras sista ben tecken kommer att behöva bestämma hur mycket de prisar sitt eget blod. Låt oss bara hoppas att Starks hamnar på samma sida…

Se upp för Samwell

Att stjäla avsnittet är förvånansvärt John Bradley som Samwell Tarly. Ofta är det enkelt att bara måla Samwell som Jons sidekick. Om du tror att det fortfarande är fallet har du fel. Jag kommer inte säga varför, eller hur, men under den korta scenen han är i Bradley påminner oss alla de vägtullar som har betalats för att komma så långt. Samwell håller på att bli en av de enklaste karaktärerna att identifiera sig med (jag vet att jag inte skulle ha något emot att forska antika toméer istället för att kämpa i frontlinjerna), och han kanske till och med inser sig hur kraftfullt hans inflytande över Jon är … att han skulle göra vad som helst. Jag tror.

Game of Thrones säsong 8 avsnitt 1 överträffade förväntningarna utan en skugga av tvivel. Även om det inte fanns några massiva, säsongförändrande avslöjanden, är det spännande hur en handfull tyst utbyte mellan karaktärer känns som de små klipporna som faller före ett jordskred. Även om hotet om de vita vandrarna förblir närvarande, visade avsnitt 1 avsnitt hur uppdelade Westeros ‘kungar, drottningar, herrar och damer kvarstår medan skillnaden mellan hus paradoxalt är den minsta den någonsin varit. Game of Thrones säsong 8 kommer att bli ett helvete, och premiären har gjort det klart att väntan absolut har varit värt det.

Game of Thrones säsong 8 avsnitt 1 recension: "En fantastisk påminnelse om vad som gör Game of Thrones speciell"