Game of Thrones säsong 8 recension: “Game of Thrones förtjänade bättre”

Game of Thrones säsong 8 galopperar till mållinjen på bekostnad av den subtila karaktärsutvecklingen som vi har förväntat oss, men det finns glimtar av glansen som serien är känd för

Det är det. Game of Thrones är över efter åtta år, och jag skyller inte på dig om Game of Thrones säsong 8 lämnar en något dålig smak i munnen. Även om det har sina goda stunder är det mesta av denna säsong helt enkelt för rusat, med karaktärer som tar minuter för att fatta beslut som under tidigare säsonger skulle ha tagit dagar. Jag hoppas att detta säger sig självt, men om du inte har sett det sista avsnittet ännu bör du sluta läsa just nu, eftersom det är på väg att varaallvarligspoilersför hela Game of Thrones säsong 8.

Game of Thrones säsong 8 recension: & quot; Game of Thrones förtjänade bättre & quot;

Det börjar lovande i det första avsnittet Winterfell, som visar vår roll av karaktärer som svarar på Daenerys som kommer norrut och de kommande förberedelserna för slaget vid Winterfell. Vi får lite efterfrågad stillestånd för att låta tecken faktisktprataoch reagerar på avslöjanden som kom i slutet av säsong 7, och det är här Game of Thrones lyser: när människor har chansen att spela politikspelet, charmiga och planera sitt nästa drag bakom kulisserna. Även om vi får gott om det i det första avsnittet och avsnitt 2 (The Knight of the Seven Kingdoms), är resten av säsong 8 ett skådespel, för bättre och sämre.

För lite, för snabbt

Medan två avsnitt tillägnad speländringar (ordning avsedda) strider skulle ha känt som utbetalningen efter flera avsnitt av planering under tidigare säsonger, gör denna finale misstaget att offra uppbyggnad till förmån för ren chockfaktor. För att vara rättvis, med bara sex avsnitt fanns det egentligen inte något annat sätt att göra det, men ändå förtjänar Game of Thrones helt enkelt bättre. Att titta på striderna i Winterfell och King’s Landing spelar inte ut som den tillfredsställande lönen som den behövde vara efter att alla nyckelspelare försiktigt hade flyttat sina bonde på plats under veckor med planering, så det saknade den känslomässiga vikten som följde med slaget vid Bastardsna eller duellen mellan Oberyn Martell och berget.

Med det sagt är det bästa avsnittet i serien helt klart The Long Night, där Night King äntligen anländer till ett showdown åtta år under skapandet. Även om vi inte får någon inblick i vad de snurriga symbolerna han fortsatte att lämna betyder eller hör från sina egna läpparVarförhan vill förstöra Westeros, striden gör ett allmänt stort jobb med att visa att all vår rädsla för honom är välgrundad. Varje karaktär växer i den kampen: Sandor bekräftar sin rädsla för eld, påminner oss om att han inte är botad från att missbrukas av berget som barn, Arya inser sitt öde, Melisandre uppfyller sitt syfte, och trots all deras taktiska manövrering, Sansa och Tyrion inser att de inte kan kontrollera allt. Det borde ha varit skiljetecken på en handfull avsnitt av uppbyggnad ännu, till och med, The Long Night gör krafterna för Night King rättvisa … även om de inte kan skydda honom från Aryas stabiga blad.

Daenerys otillfredsställande slut

Daenerys nedstigning till galenskap är vettigt i efterhand, men – och ja, jag har redan nämnt detta – att dedicera enlitenlite mer tid till hennes otydliga förnuft, särskilt efter Rhaegal och Missandeis död, skulle ha gjort det möjligt för henne att ha gjort massakren vid King’s Landing. Moral åt sidan, hon bokstavligensaatt hon skulle ta det som var hennes med eld och blod, så det har skett en hel del förskuggningar när det gäller hennes utbrott med Drogon. Men som med hela säsong 8 räcker det inte. Det finns få saker som är så tillfredsställande som att inse att svaret stod rakt framför dina ögon hela tiden, som Olenna som använder Sansas halsband för att mörda Joffrey eller Littlefinger som var bakom Neds arrest, och jag kan inte låta bli att bli lite lurad över att Daenery’s galenskap får inte samma behandling.

Emilia Clarkes skildring av Mad Queen är enastående från början till slut, oavsett om det är hennes subtila uttrycksfulla ledtrådar som återspeglar Dany’s övergång från chock, till sorg, till raseri vid Missandeis död, eller hennes rasande bränslet i galenskap utlöst av ljudet från klockor på Kings Landing. Allvarligt, någon ger den kvinnan en Emmy redan.

Mer läckra ögonblick som hålls kvar från oss i säsong 8, och det faktum att vi inte får mycket tid att reflektera över Dany’s galenskap innebär att hennes eventuella död kändes ouppnådd, på ett sjukligt sätt. När hon pratar med Jon i finalen ser vi ett kort glimt av hur hon ser på de oskyldiga hon dödade som bevis på sin svaghet, (paradoxalt nog) och tänkte att Cersei använde dem som förhandlingschips. I Daenerys tankar, att döda dem gör henne stark. Hon är mer som Cersei än någon av oss trodde, men ändå inte kan se hennes regeringstid – eller åtminstone ta itu med de fördrivna invånarna i Kings Landing – känns som ett misstag.

Game of Thrones-slutet gjorde så mycket som det kunde för att binda upp ett av de största popkulturfenomenen under 2000-talet, men med så lite tid att göra det, kommer det alltid att känna lite … meh. Nästan alla beslut är vettiga (Bran att vara kung kunde ha gjort med lite mer förklaring, särskilt med tanke på Sansas lämplighet att styra) och att få några karaktärer att komma i full cirkel känns rätt, men det kom över som rusade. Och lite för glad, för att vara helt ärlig.

Game of Thrones har gjort att vi kan förvänta oss att bittersöt ton kommer kvar i munnen i slutet av varje säsong, vilket ger oss avslut som känns rättvisa men ändå svåra att mage, så det är en överraskning att så många karaktärer överlever med ett leende i ansiktet. I slutändan förväntade vi oss mer av Game of Thrones. Säsong 8 känns inte som att det förtjänades, med för lite tid som ägnas åt att växa karaktärer i par med en större tonvikt på att rusa till stora intressepunkter, snarare än att bevisa för oss som tittar på hur oundvikliga de var. Jaja. Åtminstone spöke Ghost i slutet, rätt?

Om du inte helt kommer ihåg vad som hände under den sista säsongen, här är Game of Thrones säsong 8 recap !

Game of Thrones TV-program