Gears 5 recension: “Ny mekanik för att polera de gamla få hela spelet att lysa”

Gears 5 största förändringar återuppfinner inte serien, men ger den klassiska skytten mer utrymme att andas. Låt Gears vara Gears.

• Otroligt detaljerade bilder
  • Gears signaturomslagsbaserad fotografering känns fortfarande bra
  • Nytt uppgraderingssystem gör att samlarjakt känns värdefull

• Delar av öppen värld känns onödiga
  • Känns likadant, trots ny mekanik och strukturella förändringar

För Xbox troende har Gears of War varit en konstant – en hamn i en storm. Efter mer än ett decennium och fyra spel – inklusive spin-offsGears of War: Judgmentand Pop! – Det gav visuella toppmöjligheter och förutsägbart rolig roadie-löpning och motorsågsprutning för alla. Det har aldrig vacklat och förändrats sällan mycket. Gears 5 – Developer Coalition har skära ned titeln – blandar saker och ting lite. Det finns nav i öppen världsstil, ett uppgraderingssystem och andra nickar till större trender som har hittat vägen in i de största spelfranchiserna. Trots sina övergångar mot evolutionen fortsätter Gears 5 i traditionen från sina föregångare: fylla arenor och korridorer med gevärkamp efter spännande, hektiskt gevärkamp. Jag gick in i Gears 5 efter förändring, men var förvånad över att upptäcka att de delar jag gillade mest var prövade och sanna – varje kamp utmanade mig ständigt och drog mig konsekvent. Classic Gears känns fortfarande bra, till och med fem spel senare.

Chillin ‘med mina COGs

Gears 5-granskning: & quot; Ny mekanik för att polera det gamla och få hela spelet att lysa & quot;

Gears 5 är ett klassiskt mellankapitel. Det plockar upp var Gears of War 4left: den nya Delta-truppen för att kriga med Swarm A.K.A. den nya Locust, och spelets nya hjälte, Kait Diaz, rullar fortfarande från olösta frågor kring hennes mors död och några långvariga frågor om hennes släktträd. Eftersom dessa problem kommer i huvudet, går hon och hennes vänner skurk och går ut för att få svar och möjligen hitta ett sätt att hjälpa till att hålla gräshoppan i avstånd.

Snabbfakta: Kugghjul 5

Utgivningsdatum:6 september på Xbox Game Pass, eller 10 september
Plattform (s):
Xbox One, PC
Utvecklare:
Koalitionen
Utgivare:
Microsoft Xbox

Gears 5 har nöjt sig med sin roll som karaktär "hänga" spel: du får mer ut av att spendera tid med karaktärer du känner och älskar än vad de faktiskt gör under kampanjen. Handlingen är, ärligt talat, en riff på pannplattan "utvalde" berättelse och inte mycket mer att prata om. Det känns fristående, men känns inte särskilt övertygande om du inte har spelat resten av serien. För Gears of War-veteraner har historien några stora vändningar, men de flesta av dem lyckas inte få någon stor inverkan, eftersom de mest bekräftar saker som fans redan har känt under en tid.

Och ändå är jag aldrig uttråkad av den, för berättelsen böjs av dess karaktärer. Efter fyra spel och flera generationer av karaktärer har varje person i Gears-universum en stark röst och växer på något sätt under historien. Det är uppenbart att det är tydligast i Kait, som du lär känna och förstå mycket bättre eftersom hon gör övergången från att stödja rollspelare till spelarens perspektiv. Men över hela linjen finns det tillräckligt med nyanser och historia i även de mest klisjeavhängiga karaktärerna för att göra varje utbyte – skällande order, dela berättelser eller generellt skjuta skiten – kännas varm och inbjudande.

Efter alla dessa växlar … samma krig

Medan så mycket av Gears 5 verkar vara utformat för att få dig "tillbaka i spåret" av serien, strukturellt sett finns det några stora förändringar i Gears 5-kampanjen. I stället för att placera linjära nivåer som flyter från ett uppdrag till nästa, sätter de mellersta kapitlen dig i spridande öppen världsområden, där du kör från ett uppdrag till ett annat med hjälp av en paragliding landskiff – Bild en snöskoter som drivs av ett gigantiskt segel istället för en motor. Som de öppna navområdena i Uncharted 4 och dess spinoff, Uncharted: The Lost Legacy, fungerar de mer som visuella showpieces och palettrensare än någonting annat. Det finns inte mycket som händer i dessa utrymmen, vilket får dem att känna sig lite överflödiga. Samtidigt låter de dig styra takten i din upplevelse. I stället för att ha ett kapitel att flyta direkt in i det nästa, kan du glida runt, njuta av spelets vackra landskap och välja om du vill fortsätta berättelsen eller spela en valfri sidofråga.

Det stämmer, Gears of War har sidoundersökningar nu. De är i allmänhet snabba hits med minimal historia, men de erbjuder en lite extra utmaning och låter dig få en snabb, smältbar bit av kampanjen. Det är mycket lättare att spela ett sidouppdrag än att bara spela 20 minuter av ett berättelseuppdrag, eftersom de alla tenderar att vara väldigt långa och krävande affärer.

De ger också ofta än inte en del av en speciell uppgraderingsartikel för Jack. I ett annat till synes enormt skift har Gears 5 ett litet uppgraderingsträd. Jack, din älskvärda robotkamrat från den ursprungliga trilogin, är tillbaka och spelar en mycket större roll denna gång. Han kämpar, han kan ge dig ammunition från långt borta och har en uppsättning av strid och stödfärdigheter, som du kontrollerar. Systemet har sina höga och lägsta nivåer: Å ena sidan ger sökning efter komponenter en mycket efterfrågad brådskande och belöning till samlarobjektets aspekt av Gears, som har känt sig vara föråldrad under en tid. Förmågorna, som inkluderar en förblindande blixt, en chockfälla och ett försvarsuppsving, kompletterar alla standardväxlar kämpar fint, även om de inte alltid känner sig nödvändiga. Nackdelen är att det finns några mycket enkla, trita pussel som är kopplade till några av förmågorna, som känns som upptagen.

På samma sätt är kampanjens berättelser beskådade med lätta stealth-segment, där du systematiskt kan minska antalet stora slag genom att ta ut fiender en-för-en. Att fånga utlöser helt enkelt striden, så att de inte är stötande, men som pussel känns som ett mycket tvingat sätt att bryta upp Gears repetitiva stridighet av kamparenor.

För det mesta låter dessa förändringar mycket större och mer materiella än de känner för tillfället. Oavsett var du åker i den öppna världen, hittar du dig själv i ett klassiskt stridsrum i Gears-of-War-stil, och de hektiska, taktiska skjutgallerierna är lika roliga som alltid. Även om det bara finns ett mycket litet antal nya fiender och vapen, känns varje möte sakkunnigt utformat, eskalerande kaoset och rascherar svårigheten bara lite varje steg på vägen. I kärnuppdragen finns överflöd av uppsättningar, kompletta med jättefiender och unika stridsscenarier. Allt du någonsin älskat om Gears of War återvänder i Gears 5, och det finns inget fel med ett litet bra oljeformat AAA-skådespel.

Slåss eller fly … och slåss

I multiplayer känns Gears 5 också väldigt bekvämt, trots att de har tagit några stora gungor. Både Arcade- och Horde-läget, klassikerna, känns nästan oförändrat från Gears of War 4. Versus, ditt vanliga 5-till-5-konkurrensläge, returnerar nästan helt orörda, men det finns ett brett utbud av återvändande lägen, inklusive King of the Hill och Guardian, där du måste skydda en slumpmässigt utvald spelare för att hålla respawns flyter. Allt sagt, det finns mycket att göra, även om du kan tröttna på det snabbare än vanligt utan något nytt för att hålla dig där.

I Horde är både klasssystemet och uppgraderingskorten direkt bundna till specifika tecken, vilket ger dig mer incitament att välja en karaktär och hålla fast vid den. Varje karaktär har också en unik speciell förmåga, vilket ditt karaktärval är viktigare. Jag personligen älskade inte dessa system i Gears 4 – jag älskar ett bra progressionssystem, men det överkomplicerar ett läge som jag tycker är bra, enkelt roligt på egen hand. Som sagt, om du gillade dessa system i Gears 4, tror jag att du kommer att njuta av dem ännu en gång.

Korten och klasserna tar sig också in i Gears 5: s nya flerspelarläge, ett andra PvE-läge som kallas Escape för andra gången. I varje match försöker en trupp på tre striderna ut ur en fiendeläge av något slag och skjuter igenom i en tillräckligt snabb takt för att gå över Venom, en grön goo som dödar allt i sin väg. Det är på sitt sätt att vända Horde-läget på sin häl: I stället för att gräva in och slåss våg efter våg av en lång, utdragen strid måste ditt team fortsätta rensa fiender och gå vidare till speedrun korta, men intensiva hinderbanor.

Escape känns väldigt trendigt. Det är kort och smidigt, innehåller delar av Battle Royale – Venom fungerar mycket som cirkeln i Fortnite och Apex – och bär alla hjälteskytten och kortbaserad mekanik från Horde. Det finns en naturlig intensitet på grund av den tidskrävling, som gör att du vill ta det på allvar, särskilt om du kan få en bra trio tillsammans. Jag tror fortfarande att Horde är min go-to multiplayer-läge, men Escape lägger till en ny dimension som känns fräsch. Det är definitivt det mest intressanta av Gears 5: s många bilder på innovation.

Gears 5 återuppfinner inte hjulet, men det ändras tillräckligt för att hålla sin signaturstil för täckningsbaserad fotografering från att känna sig monoton. När jag tittade på den här översynen var jag övertygad om att Gears of War behövde förändras drastiskt eller riskera föråldring. Men koalitionen har hittat en annan väg framåt, med hjälp av ny mekanik för att polera de gamla och få hela spelet att lysa.

Kugghjul 5