Gemini Man recension: “Två Will Smiths till priset för en är bara inte värt det”

Kom för de tekniska innovationerna, stanna för … hmm. Två Will Smiths till priset för en är inte värt det.

Det har tagit 22 år för tekniken att komma ikapp med förutsättningen för Gemini Man, en högkoncept-thriller som ser ess-hitman Henry Brogan (Will Smith) förföljas av en yngre klon av sig själv. Tillbaka 1997 var Tony Scott kopplad till direkt, och alla vanliga åtgärd misstänkta – Cruise, Ford, Sly, Arnie, Clint, Connery – riktades till ledningen. Men den riktiga stjärnan vägrade att komma ut ur trailern: Disneys nu avaktiverade animation / VFX-avdelningen The Secret Lab misslyckades med att knäcka de åldrande effekterna, med namnet The Human Face Project.

Nu, bara veckor innan Scorseses The Irishman anländer med rynkorna strykade från De Niro och Pacino, når Gemini Man äntligen biografer med Ang Lee-regissör och en 51-årig Will Smith som jagas ner av en 25-årig Will Smith , med tillstånd av Wetas effektsguider. För för gammal för denna skitvilja är Brogan, en supermorder för Defense Intelligence Agency (DIA) som, 72 dödar hack, utvecklar ett samvete. Klagomål på "sårad själ", han handlar med sitt gevär för en fiskespö i Georgien. Endast den tidigare armékompisen Clay Verris (Clive Owen), som nu driver en privatiserad para-militär enhet med namnet Gemini, beslutar att Brogan vet för mycket och måste avslutas. Lyckligtvis har han bara mannen att göra det – Junior, en klon av Brogan som besitter alla sina förmågor plus bättre knän.

Att titta på Big Willie och Little Willie korsa svärd – eller snarare byta skott och slag medan de springer över hustak, tussel i katakomber och zip från Belgien till Colombia till Ungern – är lite som att titta på gata slugger Rocky Balboa ta på skulpterade av vetenskap Ivan Drago, eller T-800 strider mot den uppgraderade T-1000. Effekterna är bländande och uppsättningarna kraftfulla, även om de har lite av den skönhet och flyt som Lee förde till Crouching Tiger, Hidden Dragon.

Det är inte vridmomentet men samtalet som är problemet. När Brogan flyr från sitt öde med hjälp av DIA-officer Danny Zakarweski (Mary Elizabeth Winstead) och visekrackningspilot Baron (Benedict Wong), teman av naturen vs vårda, spela Gud, vad som gör oss mänskliga och generationskonflikter spelar in, allt diskuterat leadenly. Det är konstigt att drama, dialog och karaktärer i en film av Lee, som gav oss Sense And Sensibility, The Ice Storm och Brokeback Mountain, skulle komma kort. Men han har för sent varit förbrukad med en besatthet för att driva mediets tekniska gränser, samma besatthet som äter hos James Cameron och Peter Jackson.

Lees sista film, Billy Lynn’s Long Halftime Walk (2016), skjuts till 120 bilder per sekund (standarden är 24, Jacksons Hobbit-trilogi var 48), och den ökade bildhastigheten är en innovation som han fortsätter här (3D-Plus-alternativet är 60 fps av skäl för tråkiga att gå in på här). Tanken är att erbjuda stiftskarpa, hyperrealistiska detaljer, verkligheten är att den förvandlar filmen till en glansig tidskrift och gör karaktärerna till karaktär skalpellskarpa, som om de är utskurna. Det gör också allt billigt och amatörmässigt, döljer de underbara, långtgående Bondian-platserna som sammansatta filmuppsättningar och får rekvisita att se ut som om de har stulits från skåpet i en lokal skolproduktion. Det infekterar till och med på något sätt föreställningar och rånar dem för sanningen.

Om du vill ha enerfarenhet,enspännande åktur, Gemini Man är för dig som erbjuder sevärdheter som tidigare varit osynliga och andfådd. Om du vill ha en tillfredsställande film som stannar kvar i dig mer än fem minuter efter att du lämnat biografen, titta någon annanstans.

Gemini Man recension: "Två Will Smiths till priset för en är inte värt det"