Genomsökningsgranskning: “Kaya Scodelario har en övertygande Sarah Connor vibe”

Aja väcker ett spännande om mindre än vattentätt manus till livet med ett minimum av krångel, massor av känsla och bara några ögonrullar.

Den franska regissören Alexandre Aja har doppat tårna i dessa vatten tidigare, med den boob-besatta fjädrande bitande fiskiga flickan Piranha 3D (2010), men Crawl målar sig själv som ett mer allvarligt förslag. Uppsättningen är brutalt enkel. Vi träffar Haley (Kaya Scodelario), en wannabe University of Florida-simmare, vid ett lopp. Hon har den typ av tusen-gårds stirrande som visar att hon menar affärer, och pappan problem att matcha.

Efter att ha tappat loppet, som är spännande iscensatt på ett sätt som vädjar bra för resten av filmen, minns hon sin far Dave (Barry Pepper) som tränade henne som en ung flicka. "Du är toppens rovdjur hela dagen," berättar han för henne i flashback – även om någon som har sett någon av de senaste Predator-filmerna kan ifrågasätta om det är ett kompliment eller inte.

Det finns ytterligare ett positivt tecken här. I omklädningsrummet pratar Haley i telefon med sin äldre syster Beth (Morfydd Clark). Kameran stannar på hennes ansikte. Med en orkan från kategori 5 på väg, kan ingen av systrarna kontakta sin lika far Dave, så Haley beslutar att köra över för att få honom – oavsett att polisen ganska obekvämt stänger vägarna. När en radionyhetscaster varnar lokalbefolkningen att inte skjuta vapen under en orkan, slår vind och regn bilen. Dave är inte i hans lägenhet, så hon går till deras gamla familj hem, rädsla för att han är borta dit för att döda sig själv.

Utforskande av huset, som håller på att förberedas för försäljning, passerar Haley en dörröppning med henne och Beths olika höjder med intryck i ramen, en fin bit av korthet från manusförfattare Michael och Shawn Rasmussen (The Ward). Ett träd som kraschar genom fönstret får henne nästan att hoppa ut ur huden, men sedan är hon nere under huset i krypområdet och förväntar sig det värsta, bland spindlar, råttor och – viskar det – gator. Det är en spännande öppning, gravid med möjlighet.

Haley och den skadade Dave är fångade bara några meter från säkerheten, på en arena full av hemligheter och skarpa saker, med vattennivån stiger och vissa (rimligt övertygande) CGI-gatorer som patrullerar omkretsarna. Men precis när det verkar som om scenen är inriktad på en klaustrofob överlevnadsskräck, gör Aja ett av flera skrapande språng som inträffar i hela filmen och skär till några plundrar utanför att stjäla en ATM-maskin (och vissa snacks) från en bensinstation när vädret rasar runt dem. När de förtjänar knasade finns det två vägar som filmen kan gå: antingen kan saker eskalera till en slags Midnight Movie Creature Feature, där allt kan hända men du bryr dig verkligen inte så mycket hur det visar sig, eller historien kan nollas in på Haleys svårighet, undvika mer outr&eacute, spänning för att hålla saker på nära håll och personliga. Tyvärr och till dess nackdel försöker den göra båda.

Haley och Dave: s pappa-dotter-frågor spelas helt ut genom simmet, vilket är lite av en sträcka (provutbyte – Dave: "Vi kan vara envis men vi ger inte upp." Haley: "Du gav upp med mamma."). Dave’s line: "Vi kommer att slå dessa ärtflätade ödlorskit!" är praktiskt taget ett helt eget drickspel.

Filmen innehåller några för många ansikts-palm-ögonblick, vår favorit är när Haley använder en alligator mun som ett hölster. Det är också värt att komma ihåg att gators kan simma på 20 km / h, medan Michael Phelps, den mest framgångsrika olympiska simmare genom tiderna, bara kunde nå 6 km / h på en bra dag, så det är en ganska stor fråga att tro att Haleys färdigheter kan rädda dem. Håll dock tvivlen i fjärran, och det finns en bra tid att få. Maxime Alexandre, Ajas filmfotograf sedan 2003, drar av några extraordinära undervattensskott, Pepper har för länge förfallit en full förlåtelse för Battlefield Earth, och Scodelario har en övertygande Sarah Connor vibe, dykar in med gusto även när saker och ting blir dumt. När slutkrediterna kommer – och ja, de använder det &lsquo, See You Later Alligator ‘- du kommer att vara mer energisk än traumatiserad, vilket, jämfört med Lake Placid et al, kan vara en anledning att fira trots allt.

Genomsökningsgranskning: "Kaya Scodelario har en övertygande Sarah Connor vibe"