Ghost Recon: Wildlands recension: “En fantastisk öppen värld, brutal strid och djup anpassning.”

• En enorm öppen värld med ultimat frihet
  • Oändlig anpassning håller saker och ting fräscha
  • Att ta ner kartellen med en vän är verkligen tillfredsställande

• Små buggar gör att deras närvaro känns ofta
  • Att spela solo är en besvikelse när du har smakat co-op
  • Du kan inte åka lama

Det är svårt att tro att den första Ghost Recon-titeln är över ett och ett halvt decennium gammal, och det är lika chockerande att tro att det har gått nästan fem år sedan den senaste posten, Ghost Recon: Future Soldier. Andra Tom Clancy-titlar har hjälpt till att fylla i detta gap, men den typiskt utmärkta Ghost Recon-subfranchisen har lagt vilande. Med Wildlands är det säkert tillbaka, men det är nästan oigenkännligt. Det är förvånansvärt inte så litet som det kan låta.

Liksom de flesta av Ghost Recon-serien, kastar Wildlands dig in i ett oroligt, krigsrivet land som är absolut överskridit av skurkar som behöver skickas så effektivt som möjligt. Denna gång sker handlingen i det sydamerikanska landet Bolivia. Massor av konstnärlig frihet har tagits med både landskap och politik i regionen, men spelet gör sitt bästa för att anpassa historien till något som liknar dagens världsfrågor. Tack och lov kommer du att vara för upptagen med att flyga helikoptrar, rädda rebeller och snäva tungt beväpnade kartellmedlemmar för att bry sig om hur bra det drar.

Från de allra första sekunderna av det första uppdraget är det tydligt vem ditt slutliga mål är: El Sue&ntilden, o. El Sue&ntilde, o är toppchefen och ledaren för Santa Blanca-kartellet, som har kontroll över hela regionen tack vare den enorma rikedom som genereras av dess blomstrande kokainverksamhet. Varje sak du gör i Wildlands är i slutändan bara ett litet steg mot att äntligen ta El Sue&ntilde, o down, och även om du pausar dina berättelser för att ta hand om några sidojourer, är dessa mål fortfarande kopplade till det övergripande målet att sätta &lsquo, Boss of Bosses sex fot under.

Wildlands är ett spel i öppen värld i alla betydelser av ordet, med full rörelsefrihet och ofta sammanstötningar med både kartellmedlemmar och avskräckande lokal lagstiftning, som också råkar vara extremt korrupt. Du får total kontroll för att närma dig varje mål som du vill, oavsett om det betyder snyggt att förfölja en djungel-gömställe medan du snipar militanter eller kör en lantbrukstraktor till en militärbas och lobbar granater vid allt som rör sig. Ibland är stealth nödvändigt för att överleva, men andra gånger att göra ditt bästa intryck av Rambo är inte bara extremt effektivt, utan också mycket roligt.

Ghost Recon: Wildlands recension: & quot; En fantastisk öppen värld, brutal strid och djup anpassning. & Quot;

Den enskilda målstrukturen är verkligen det som hjälper Wildlands att skilja sig inte bara från resten av Ghost Recon-franchisen utan också från de flesta andra historibaserade spel i öppen värld. Övervärldskartan är som en katalog över de mindre spelarna i Santa Blanca-kartellen, och var och en måste tas bort för att göra framsteg, men det spelar ingen roll vilken ordning du gör det i. Några av områdena i kartan kan ha fler fiendeförstärkningar, tunga enheter eller helt enkelt bättre taktik än de någon annanstans, men det finns inga godtyckliga väggar eller osynliga hinder som hindrar dig från att gå någonstans du vill på den massiva kartan.

Om du spelar ensam får du ett kompliment av tre AI-partners. De är inte väldigt smarta, men de är definitivt användbara och kan beordras att följa order med rimlig noggrannhet. Men spelet är verkligen tänkt att spelas med vänner, och det är uppenbart när du lägger till en annan spelare i din trupp. Så snart en andra människa är närvarande, försvinner alla dina AI-partners och tar dig från en fyrmansgrupp till en duo. Två mänskliga spelare räcker vanligtvis för att utföra nästan alla uppdrag i några försök, så det är inte exakt spelbrytande, men det förklaras aldrig riktigt. Den enda bländande frågan är att även efter att AI-soldaterna försvunnit fortsätter de att chatta och prata lite medan de reser runt kartan. Vid ett tillfälle hade jag bara två spelarkontrollerade kvinnliga soldater i bilen, men körningen till nästa mål kom med en humoristisk prat mellan två dudes.

Vill ha tips, tricks och hemligheter?

8 saker jag önskar att jag visste innan jag startade Ghost Recon: Wildlands

Anpassning är en annan enorm stark punkt för Wildlands, och det är uppenbart att Ubisoft tog många av kritiken av divisionens cookie cutter-protagonister till hjärta eftersom det finns en absolut mängd sätt att finjustera hur din karaktär och vapen ser ut och uppför sig. Din krigare kan vara lika skrämmande eller löjlig som du vill att han eller hon ska vara. En vän jag samarbetade med var utsmyckad i full svart taktisk redskap, medan jag valde vita lastbyxor, en orange rutig skjorta, blå camo-ryggsäck, skidglasögon och cowboyhatt. Det bästa är att klippscenerna görs med dina karaktärer i spelet, så att titta på min ponytailed gal talk-butik med andra dödliga agenter medan jag tittade genom ett par glänsande, meningslösa skidglasögon gjorde verkligen hela upplevelsen värdefull.

Den anpassningsnivån sträcker sig till ditt vapen. Det finns dussintals och dussintals vapen att hitta i världen och lägga till din lastning, och var och en av dem har ett antal olika komponenter som kan bytas ut. Nya fat, sevärdheter, omfång, utlösare, grepp, lanseringsaggregat, lager och andra bitar och bitar ströks över hela Bolivia, och om du är en kompletterande kommer du att vilja tänka om saker och ting lite. Åh, och varje enskild komponent kan också ha sitt eget färgschema utöver de fullpistoler som du kan välja mellan. Detta är ett mycket, mycket djupt spel.

Att använda pistolen är en liknande lycklig upplevelse. Angreppsgevär som M4A1 och AK-47 blir snabbt din nya bästa vän, och de är oerhört användbara i nästan alla scenarier. Mer specialiserade vapen, som snikskyttgevär eller sågade hagelgevär, är antingen fruktansvärda eller en gudsskydd beroende på det specifika scenariot. Om du befinner dig i ett långsiktigt engagemang med bara hagelgevär som finns kvar i dina reserver blir dina alternativ ganska begränsade. Brandmän känns ansträngda och du kommer att hitta dig själv upprepade gånger växla mellan sikta ner-sikten och skjutlägen över skulderna när du hoppar mellan olika typer av täckning och byter mellan vapen. Varje skjutvapen uppför sig något annorlunda i striden, och varje komponent kan ytterligare ändra det beteendet. Att lära sig rekylmönstren och hantera ammo-kapaciteten för en pistol gör det till en mycket effektivare mördningsmaskin, men grenning till nya vapen känns aldrig som att du medvetet hindrar din egen effektivitet, vilket är ett stort plus.

När du samlar in nya vapen och tillbehör och använder dem för att ta ner fruktansvärda människor tjänar du erfarenhetspoäng som sedan kan användas, tillsammans med krediter du får för att hjälpa de vänliga lokala rebellerna, på uppgraderingar till din soldat. Dessa kan variera från nya förmågor som en utskjutbar fallskärm till mer uthållighet och hälsa. Många av färdigheterna har flera nivåer, men själva färdighetsträdet är ganska kort. Det är dock inte någon nackdel, eftersom det gör att alla soldater kan vara bra på nästan allt, vilket är avgörande under solospel.

Skalans känsla i Wildlands upphör aldrig att imponera, men den ambitionen kan också orsaka en del huvudvärk. Världskartan är helt massiv, och även om de exakta mätningarna inte har avslöjats, är det tydligt att det skämmer Grand Theft Auto 5. Det är ett pussel av en prestation, särskilt när du får en glimt av de olika miljöerna som Ubisoft lyckades klämma in i denna tro-tro Bolivia, det finns saltlägenheter, djungel, öken, tundra, gräsmarker och allt däremellan, utan laddningsskärmar eller stoppar. Tyvärr, medan spelet ser riktigt imponerande ut (på en standard PlayStation 4 till och med), kan framerate bli lite hackig under särskilt hektiska scener. Slåss med ett dussin soldater? Allt är smidigt. Lägg till ett par helikopterexplosioner, några vågor av förstärkningar och en besättning på 30 lama som sparkar upp damm i bländningen av bilstrålkastare och plötsligt börjar sakta ner lite.

Det tar mig till min enda riktiga fråga med Wildlands: det är för ambitiöst för sitt eget bästa. Ubisoft har upprepade gånger sagt att detta är det största spelet med öppen värld som det någonsin har gjorts, och det är verkligen en fantastisk prestation som en slutprodukt, men den stora storleken och djupet i varje aspekt av spelet har lämnat många, många sprickor för buggar att krypa i. Det är inte bara fantom AI-soldaterna som har samtal i örat. Det är det faktum att radio- och NPC-konversationerna inte synkroniseras för både dig och dina samarbetspartners i verkligheten, de förvånansvärda frekvenserna som hindrade mig från att återuppliva mina allierade i strid, och felet som fick mig att visas för mina partners att springa bakom varje bil jag kapade, när jag tydligen satt i förarsätet på min egen skärm.

Ingen av dessa återkommande glitches eller andra engångsbuggar jag upplevde var spelbrytande, och för det mesta resulterade de i en anfall av skratt snarare än någon faktisk frustration, men de är definitivt närvarande. Ändå är det svårt att se på dessa brister som något annat än de små oönskade biverkningarna av att bygga ett spel så massivt, detaljerat och rikt som Wildlands är. I själva verket är Wildlands så långt bort från vad de flesta har förväntat sig av en Ghost Recon-titel att det kunde ha gynnats av att tappa sin underfranchisnamn och helt enkelt stå på egen hand. Det har verkligen benen för det.

Detta spel granskades på PS4.

Ghost Recon: Wildlands