Glädjeöversyn

Inte utan problem utan en energisk studie av en kvinnas vägran att nöja sig med något mindre än hennes andel av den amerikanska drömmen.

Överst på mopparna…

Som Steve Jobs lärde oss förra året, behöver biopics inte vara stabila, förutsägbara, vagga-till-grav drama. Nåväl, David O. Russell kunde inte göra sig hård om han försökte.

Att gå in i denna berättelse om Joy Mangano, uppfinnaren av Miracle Mop, på en allvarlig (eller snarare seriocomic) het strimma som förde ossSlagskämpen,Silverfodral PlaybookochAmerican Hustle, Russell korrelerar igen sin repertoriska grupp av Jennifer Lawrence, Bradley Cooper och Robert De Niro, och gifter sig ännu en gång med en känslig anarkisk stil till känslomässigt ämne.

Berättad, sagolik, av mormor Mimi (Diane Ladd), som önskar att hennes barnbarn ska "växa till att bli den framgångsrika matriarken du föddes till," Glädje slår oss in i det kaotiska livet för den eponyma skilsmässa (Lawrence), som bor med sina två barn, en sängkramande, tvålskådande mamma (Virginia Madsen), sa mormor och, bosatt i källaren, hennes cantankerous far (De Niro) och arbetslös exman (&Eacute, dgar Ram&iacute, rez).

Hon drömmer om mer än att hantera konton för sin pappas bilbutik och har en blixten av inspiration medan hon stirrar på hennes blödande händer efter att ha vridit moppen som hon brukade rensa upp ett krossat glas rött vin.

Glädjeöversyn

Ja, det här är en annan av Russells sprickiga, sprickiga familjer, det fullständiga kaoset i deras pinballing, upp till 11-liv som kommuniceras av hans omfördelning av en sårande kamera, hoppklipp och en generös servering av hitlåtar på ljudspåret.

Russells stil är delande, älskar det eller avskyr det, och många tittare kanske bara önskar att han litade på sin hjältinnas anmärkningsvärda berättelse snarare än att klä upp den så kraftfullt. Förutom flashbacks och drömssekvenser har han också en förkärlek för att skära i scener och lämna dem igen, på ovanliga platser. Sådan handhållning passar till historienAmerican Hustlemer tätt, och det är en känsla av att Russell här anstränger sig för att hitta sin film – fyra redaktörer krediteras.

Men upptäcker att han gör det, bara med alla stammar galopperade över med ren brio. Esset upp i ärmet är naturligtvis Jennifer Lawrence, vilket ger en skrovlig, gutsy, förtrollande prestanda som matchar vad som helst i hennes karriär. Hennes bästa scener kommer när hon igen hoppar av sigSilverkantadochAmerican Hustleco-star Cooper, här driver QVC-kanalen som får Joy’s självkrängande Miracle Mop till amerikanska hem.

Men hon har det bra på egen hand, tack så mycket, bär bilden. Var inte förvånad om hon torkar golvet med all tävling för att vinna sin andra Oscar.

glädje