Glasrecension: “Lever inte riktigt upp till de höga höjderna av obrottsligt och splittrat”

Glasgranskning: & quot; Lever inte riktigt upp till de höga höjderna av obrottsligt och splittrat & quot;

De mest förväntade kommande filmerna från och med 2019

Det fryser och frustrerar att Glass är fläckigt av stunder av storhet. De öppna 20 minuterna med David på jakt är fantastiska, och exakt den typen saker som Obrottsliga fans har väntat på. McAvoy ger återigen en virtuos prestanda, som enkelt och enkelt flyter in och ut av personligheter. Samuel L. Jackson är också karismatisk kul, särskilt när Elijahs masterplan så småningom börjar klicka på plats.

Även om det är trevligt att se Willis ta en paus från direkt-till-DVD-dud, så låter inte Davids stoiska muskulatur sig låsa sig i en cell. Mycket av den känslomässiga tunglyftningen görs av kärntrioens familj och bekanta: Davids son och Elijahs mamma (Spencer Treat Clark och Charlayne Woodard repiserar sina roller från Unbreakable) och Kevins tidigare fångenskap Casey (Anya Taylor-Joy). Elijah är begåvad några som påverkar flashbacks, men återvunna obrottsliga klipp är en smickrande påminnelse om hur bra den filmen var.

Shyamalan känner tydligt sina serier, och glädjen i att ha sina karaktärer påpekar konventionerna. Men det kan göra för en superhjältefilm som spelar i huvudet mer än hjärtat och fungerar bättre som en konversationsstartare (&lsquo, Vad händer om superhjältar är verkliga? ‘) än som en filmupplevelse. Plodding tempo ger också lite för mycket tid att fundera över plot hål och gissa på karaktär motivationer. Varför skulle en anläggning utformad för att hålla tre individer med övermänskliga förmågor ha sådan slack säkerhet?

Filmen kommer nära att leverera sin potential när Elijah är tillbaka i Mr. Glass-läget och den slutliga showdownen närmar sig, men det uppriktigt dumma förbandet tjänar ögonrullar. Detta är helt klart en &lsquo, för fansen, men de fans kanske hade fått sina hjärtan på en mer väcker slutsats.

• Utgivningsdatum:18 januari 2019
  • Certifikat:PG-13 (US) / 15 (UK)
  • Löpningstid:129 minuter