God of War 3 Omarbetad recension

• Elegant konstruktion som smälter striderna
  • pussellösning och stora stunder

• Utmärkt öppning kastar en skugga över vardagliga stunder i behov av redigering
  • Vid denna punkt
  • Kratos och hans drama är repetitiva och känslomässigt monotona
  • Labyrinten är bara det värsta

Slutsatsen av The God of Wartrilogy är en eskalerande serie av slutningar i sig själv, en slående slutlighet ovanpå en annan tills den fruktansvärda mannen någonsin har knivhagat, skrek, rivit och skiftat isär varje sista sak i en grekisk pantheon av dyster ansikte gudar. Om Metal Gear Rising inte redan hade tagit det, &lsquo, Revengeance “skulle göra en mer passande undertext här än tråkig ol” &lsquo, Remastered ‘, men det är vad det är: en biffad version av spel som handlar om att ha forntida, mytologiskt nötkött.

Om du bara går med oss, börjar God of War 3 med de upprepade gånger felaktiga Kratos på krossan av att krossa Zeus, den manipulativa gud som ordnar över Mount Olympus och en hel interaktiv diorama byggd av blodig grekisk mytologi. Kratos har anlitat en ras av betemoter för att hjälpa honom att stiga upp Zeus fästning, göra det bit för bit och äntligen exakt hämnd för, ja … listan blir lång på denna punkt. Kratos skriker "Zeeeeuuusss!" så högt klipper det spelljudet, som verkar vara tillräckligt med bakgrund för att få ett nävepumpande actionspel igång.

God of War 3 Omarbetad recension

God of War 3 börjar med ett av de mest välmonterade glasögonen i moderna spel, och även om dess inverkan försvinner under loppet av din rampage förblir den den kristalliserade formen av Gud av krigs ambitioner som en serie. När striden pågår flyter kameran över och under dess motiv för att hålla jämna steg med inkommande utmaningar för spelaren: det finns klättring under handflatan av en gigantisk hand, kedje-svängande mellan massiva axlar, hektisk stridighet på en knutad handled och en multi -steg showdown mot Poseidon, den massiva oceaniska guden som bara lyckas passa in i en redan trångt ram. Det här är krigsguden på sitt hårdaste och utför en typ av filmspel med absurd våld, berättelseprogression och glimtar från en noggrant realiserad värld i en sammanhängande rörelse.

PlayStation 4-uppgraderingen gör det verkligen till ett underverk igen, även om saneringsarbetet bara är visuellt. Tänk på arbetet i Remastered som en att göra-checklista, lika dödlig för en tidigare kompromitterad presentation som Kratos hämnd är för den genomsnittliga guden. Stödd till en knivskarp upplösning på 1080p och en oöverträffande 60 bilder per sekund, kommer miljöerna, muskulösa karaktärerna och skärmskakande animationer till ett oerkligt liv. Om du myser, har God of War 3 Remastered nästan den handgjorda fysikaliteten och skärmens närvaro av Ray Harryhausens stop-motion-effekter minus minuspromenader. Kanske är det mer besläktat med att Ray Harryhausen har en livlig mardröm.

God of War 3 Omarbetad recension

Du får också det obligatoriska fotoläget, vilket är så obligatoriskt att det inte kan göra annat än panorera, zooma och kasta in några filter. Även med förbättrade

Bortsett från bra, om-inte-häpnadsväckande grafiska förfining, har de fem åren sedan dess första utgivning gett God of War 3 en cyklisk uppdatering av sortering. Till skillnad från den öppna världen uppblåsning där ute nu, detta spel är helt linjärt, designad-riktad från ögonblick till ögonblick, och det stoppar uppgraderingssystemet på vapen och magi. Du flyttar från arena till arena, slaktar minotaurier och andra snarling minions i skärande piruetter, stannar bara för att skjuta enstaka pusselblock till rätt plats. Den har en klassisk konstruktion för att hålla ett tätt grepp om pacet när Kratos trummar genom exakt gjorda klingor och de grekiska ikonerna kliar för att rivas i slutet. Mönstret upprepas märkbart i God of War 3, blir ännu mer uppenbart när Kratos förlorar synen på sin ursprungliga motivation och bara slags slingrar för att få 100% fullbordad mord.

God of War 3 Omarbetad recension

Remaster är avsedda att paketera och bevara äldre spel troget, men God of War 3 gör ett argument för att redigera eller erbjuda alternativa klipp från huvudmenyn. Redigering kan hjälpa ett spel som God of War, som är strängt över höga poäng men blir slack och trött i bitarna mellan. I ett spel hängande på triumferande och blodiga huzzahs är allt annat mottagligt för det glömska oklarheten i upptagen arbete. Kan du komma ihåg vad som händer mellan Hades och Hercules dödsfall??

God of War 3: s kamptunga slog genom en serie dödliga lådor (ledsen, &lsquo, labyrinter) ungefär två tredjedelar av vägen är dock också symboliskt för detta beroende av fyllmedel – varje kamp fortsätter dubbelt så länge som det borde, konstgjort skapar utrymme mellan dig och ditt nästa mål. Rage-motorn tappar ånga på en avgörande punkt i trilogin.

God of War 3 Omarbetad recension

Och det händer inte på grund av slarvig design – det är verkligen en produkt av spelets form som tjänar sin huvudkaraktär (som du vanligtvis vill ha). Kratos, till exempel, är upptagen med slamrullande och obehagligt vildskap riktat i 360 grader. Det är då vettigt att striden ska vara köttig och vackert animerad, men också slarvig och kritisk, avsedd att sluta i repetitiva avrättningar. Vilka intressanta mekaniska pussel och tillfälliga karaktärer finns det egentligen inte tid att vara fundersamma, för hämnd hämnd hämnd. Och hans interaktion med damerna är, ja, låt oss bara säga att porträtt av kvinnor i God of War 3 har åldrats ungefär hundra gånger snabbare än resten av spelet – det kommer nu in på hela 1080p om &lsquo, p ‘är för "snälla, låt inte någon gå in under den här scenen."

Kratos som förstör sitt eget spel är ett poetiskt resultat i en mening, med tanke på att God of War 3 ofta försöker ansluta sin grossistslakt av gudar som är större än livet till den bokstavliga änden av världen. Världen under Olympus, ett underbart utformat land med snarvande faror och obscenöst stora statyer, lider eftersom ingen har kontroll över solen, havet eller vädret när Kratos är klar. Det skulle vara en resonans och tragisk båge om God of War 3 hade övertygelsen att genomföra den ordentligt – för att tvinga Kratos att lära sig, ändra eller till och med ångra något. I stället, eftersom spelet är så dominerat av triumferande spänning, oavsett kostnad, rycker det bara upp och säger "bra, gudarna var onda ändå, så du hjälpte verkligen." Kratos lär sig aldrig någonting, vilket är en stor miss för ett spel som lovar modern till alla avslut.

God of War 3 Omarbetad recension

Den parad av katartiska stunder gör fortfarande God of War 3 värt att spela, särskilt med tanke på livlighet och ögon-poppande förstörelse som vävts i varje större strid. Det toppar och drar och toppar och drar, säkert, men krigsguden på sin högsta punkt skulle aldrig bli hållbar. Fem år senare är det uppenbart att God of War 3 är särskilt symboliskt för en serie som försöker ta reda på hur man går högre när man redan har nått toppen av Mount Olympus.