• Lär dig mer om absurde menagerier från Godzillas i encyklopedin

• Den långsammaste
  • det klumaste stridssystemet i det senaste minnet
  • Olyckligt visuellt och en huvudvärk-inducerande bildhastighet
  • Att skriva så dåligt är det nästan bra. Nästan
  • Att låsa upp och uppgradera monster kräver oändlig slipning

Lystande på mystiskt sätt från Bandai Namcos trassiga hav, spelets oförklarliga ankomst, helt enkelt känd som Godzilla, provocerar samma förvirrade panik som om en verklig kaiju dykte upp. Var kom det ifrån? Varför är det här? Vad gjorde vi för att förtjäna det? Och viktigast av allt, varför är det så otroligt hemskt?

Godzilla kan bäst beskrivas som en slow-motion beat-’em-up. Två monster går in i en plan stadsarena, full av spunna byggnader som på något sätt vet att kollapsa efter exakt tre träffar, inneslutna i en glödande orange barriär som du inte kan kliva av av någon anledning, och bara en triumferande vasslar bort. Ett historieläge som kallas God of Destruction försöker stränga allt under en bisarr invasionshistoria, men misslyckas ganska spektakulärt.

Det börjar med ett spelbart svartvitt segment där du ploddar in i Tokyo, girigt grälar på kärnavfall och lämnar utan så mycket som en "tack". Även om det är traumatiskt för alla inblandade och generellt ganska oförskämd, startar attacken Japans energiforskning och nationen. 60 år senare återvänder den radioaktiva ödlan som en fet granne för att klyfta på nu stora mängder läcker G-Energy.

Godzilla granskning

Varje steg på tre minuter ser Godzilla-generatorer med monotona attacker, drar sig tillbaka något från ett tidsstyrt kraftfält, och stöter dem sedan igen tills de exploderar, samtidigt som de snurrar bort surrande hackare och trampar på små leksaksliknande tankar som aldrig är mer än helt ineffektiva . Ungefär halvvägs genom nivån som en kaiju dyker upp för ett roligt dåligt skrot. I rättvisa känns ramar, grepp, kombinationer med tre strejker och projektiler alla otroligt viktiga tack vare långa avvecklingar och utökade kontaktförseningar för att betona påverkan, och vissa drag, som att steka en fiende med en sprängning av Godzilla’s plasma andetag, resultat i spektakulära gnistfyllda ljusshower.

Godzilla granskning

Scenskräck

Godzilla granskning

I diorama-läge kan du posera vilken kaiju du har låst upp och ta bilder av dem precis som Annie Leibovitz. Problemet är att det tar så lång tid att låsa upp scener och monster att du kommer att vara klar med spelet länge innan du samlar något intressant att skjuta, och eftersom gränssnittet är rutnätbaserat kan du bara plonk siffror på specifika utsedda platser. Realistiskt, vem kommer att titta på alla bilder du tog? Din mamma?

Nackdelen med denna tillverkade känsla av tyngd är naturligtvis slagsmål som spelar ut otroligt långsamt. När den enda hastigheten är &lsquo, shuffle som om du är en man i 200 kilo tungt gummi, det finns inte mycket att bekämpa förutom att vada i varandra och vindkraftverk som berusade brudtärnor vid ett bröllop. Det finns ingen blockeringsknapp, och eftersom bandning är ungefär lika effektiv som att försöka undgå en haj under vattnet, finns det liten anledning att röra sig i någon riktning men framåt, sedan tillbaka medan du väntar på att din special ska laddas, och sedan framåt igen. Det är i huvudsak en reskinned Rock’em Sock’em-robot.

Snart kommer du att räkna ut vilket drag som är mest effektivt och hålla fast det. En typisk strid med Classic Godzilla, standard Kaiju som är olåst, innebär att man trycker på X (på PS4) för att stänga avståndet genom att ladda, väder ut några slag och sedan trycka på den högra avtryckaren för att stagga din fiende med ett brus. Det är det genom hela historien. Fienderna håller sig vid samma ostaktiska taktik också: vid en tidpunkt skjuter en karavanstorlek i huvudstor sedan dumt snöre mot mig och jag är hjälplöst förskjuten i 15 irriterande sekunder.

Om vi ​​talar om det, är det en av de konstigaste, mest tonalt förvirrade kampanjerna på en tid. En triumferande jingel spelar efter att ha slagit en nivå innan han plötsligt klippte till en sorgfull refrain som om spelet plötsligt kommer ihåg alla försörjning du har förstört. Och av någon anledning en G-Force-operativ som visas i hörnet på skärmen för att oavsiktligt leda dig i rätt riktning genom att säga saker som, "Kaiju är död, så han kommer säkert att gå mot generatorerna!" utan tvekan verkar veta namnet på varje monster när de anländer, tillkännager dem som om de är på väg nedför rampen vid Royal Rumble. Det fruktansvärda skrivandet är det enda konsekventa med det.

Godzilla granskning

Du kan välja två vägar genom staden och varje region styrs av en annan ledare. Hatogaya är en medkännande man, ser dig som "Inte annorlunda för familjen hund," och därför skickar du mindre milis på din väg, medan Takasu, klart mindre av en djurälskare, beställer mer. Ett särskilt svårt avsnitt innebär att man måste slå MechaGodzilla sedan förstöra tre generatorer på tre minuter innan de går in i lockdown. Det tog mig flera, frustrerande försök.

Endast genom att slutföra Gud av förstörelse om och om igen kan du låsa upp nya karaktärer, och trots att det är nödvändigt att slipa efter valutor som du sätter mot nya inköp, är att spela som dussintals klassiska kaiju otvivelaktigt. Det finns King Ghidorah och hans trippel-laser-spjutande huvuden, den bladarmade roboten Gigan, en grinande armadillo-sak som heter Anguirus och ett skräpmonster som jag respekterar så lite att jag inte ens har brytt mig om att notera hans namn.

Godzilla granskning

Även om du i God of Destruction är begränsad till att spela som Godzilla, låter en snurr i läget som kallas Invade du välja vilken kaiju du vill, medan Defend ser att du igen spelar en kaiju efter ditt val men denna gång försöker du begränsa förstörelsen av vem som helst du är emot (Obs: det är ganska svårt att inte orsaka säkerhetsskador när du är en jätte rymdsmask). Inget här ger dock mycket till spelet.

Samtidigt är King of Kaiju-läget en barebones-tidsperiod där spelare ser hur lång tid det tar att besegra en sträng av sex motståndare, och slutligen finns det ett Vs-läge som tyvärr fokuserar på 1v1-slagsmål online. Det är ett förbryllande beslut eftersom detta är ett så perfekt, dumt foder med split-screen.

Kaiju-guiden handlar om det enda väl utformade här, ett leksikon i spelet som innehåller bilder och stycken som beskriver Godzillas konstiga och underbara monster. Visste du att Baragon grävde under jorden och överlevde händelset av krittens utrotning medan de flesta andra dinosaurier dog? Nu gör du.

Godzilla granskning

Vem visste att det skulle suga att designa ett stridsspel kring trassiga latexmonster från fruktansvärt daterade B-filmer? Medan man spenderar 30 sekunder på att ta bort varje kaijus unika attacker ger det roligt roligt – för hur kan inte barreling till en gigantisk metallman som en spikad mutant armadillo vara? – en fullständig frånvaro av defensiva drag och en absolut glacial takt innebär att Godzilla helt enkelt inte fungerar som ett kampspel. Det är ganska ett problem för ett spel där du kämpar mycket. Vilket radioaktivt avfall.

Godzilla