Godzilla: King of the Monsters recension: “När skalan av blodbadet blir större och större, känner människorna mindre relevant”

Godzilla: King Of The Monsters förbättrar sin föregångare när det gäller kaiju-blodbadet, men kan ändå inte riktigt få dig att bry sig om de människor som är under foten.

Ingenting sammanfattar verkligen uppdraget om denna uppföljare till 2014s Godzilla-omstart bättre än dess temalåt. Kompositören Bear McCreary och System Of A Down-sångaren Serj Tankian har täckt Blue O&# 776, yster Cult’s &lsquo, Godzilla ‘, med gitarriff, traditionell japansk sång och texter som bör kommentera sidorna i en serietidning – "Å nej, det går Tokyo / Go go Godzilla!" – och slutresultatet känns som en triumferande hälsning till Toho Studios favoritskaliga son.

Regissören Michael Dougherty (Trick ‘R Treat, Krampus) bär sin kärlek till monster på ärmen. Och medan den här filmen existerar i samma värld som Gareth Edwards verklighetsgrundade &lsquo, Godzilla börjar ta karaktären, King Of The Monstersökar monsterhuvudräkningen och säkerhetsskadorna avsevärt, och glädjer sig över alltför mycket i en stor Kaiju-film.

Medan Edwards film hade en mer vördnadsmässig inställning änRoland Emmerichs styggedom 1997, var dess största brist på hur lite den titulära Titan dök upp på skärmen. Efter en slurvförbränning var alltför många av den stora kungens uppträdanden förkortade. Det hjälpte inte att Godzillas fiendeväggande fiender, MUTO: er (massiva oidentifierade markorganismer), var oinspirerade Starship Troopersknock-offs.

Godzilla: King of the Monsters-granskningen: & quot; När blodbadets skala blir större och större känner människorna sig mindre relevanta & quot;

Inte bara King of The Monsterstänka mer tid på sin titelstjärna (du ser honom i all sin härlighet i den första scenen), men det ger honom en trio ikoniska titaner att kämpa med. Det är tonalt närmare de stora anticsna av Kong: Skull Islandän Godzilla 2014: tillsammans bildar filmerna det utökade MonsterVerse, vilket leder till 2020’s GodzillaVs Kong. Men det är till KOTM: s kredit att det fokuserar på sina egna motståndare snarare än att bara fungera som ett springbrett.

Om du känner till de ursprungliga Toho-filmerna känner du igen de tre ytterligare varelserna som sprider sina vingar här som fanfavoriter Mothra, Rodan och King Ghidorah. Medan de är långt ifrån sina gummidräkters ursprung, förblir de trogen mot deras ikoniska mönster och ger en mycket mer färgstark kontrapunkt för Godzilla än de nämnda MUTO: erna.

Behöver veta

Certifikat12A
DirektörMichael Dougherty
MedverkandeVera Farmiga, Kyle Chandler, Millie Bobby Brown, Ken Watanabe
ManusMichael Dougherty, Zach Shields
DistributörWarner Bros
Löpningstid132 min

Det finns en uppenbarelse av en berättelse som förenar alla dessa djur. I efterdyningarna av händelserna i den senaste filmen möter Russell-familjen en förödande förlust. Hoppa framåt några år, och den främmande faren Mark (Kyle Chandler) fotograferar vargar i naturen, medan mamma Emma (Vera Farmiga) har utvecklat en teknik – Orca – som kan kommunicera med titaner och ta hand om tonårsdotter Madison (Millie Bobby Brown). Det finns en spretande mänsklig ensemble, särskilt när du tänker på återvändande (och nya ansikten) från det hemliga byrån Monarch.

Casting pålitliga karaktärspelare som Farmiga och Chandler hjälper till att skapa några insatser, men Russells berättelse är aldrig så övertygande att du hellre vill se dem än Godzilla, även om de är en förbättring av Aaron Taylor-Johnsons intetsägande militära lunk från första filmen.

Många stödjande spelare får korta skräp. Bradley Whitfords spår gör en uppfriskande förändring från den vanliga monitorkommentaren, men Zhang Ziyi och O’Shea Jackson Jr. Får knappt titta in. Charles Dans eko-terroristers motiv är inte så oklara som nonsensiska och en annan karaktärs Thanos- esque masterplan står inte upp för att granska noggrant. Farmiga, Chandler och Brown gjorde ett värdigt arbete för att ge den mänskliga aspekten en viss heft, men för den här filmens publik kan de inte riktigt tävla med monster. Lyckligtvis, KOTMerbjuder mer på den fronten, och regissören Mike Dougherty är uppenbarligen en Godzilla-fanboy, som återinför de nya varelserna med smittsam smak.

Introduktionerna till monster är där KOTMär mest framgångsrik. När den överdimensionerade lepidopteran Mothra lakas ut ur hennes kokong, finns det en känsla av förundran sammankopplad med fara. Den trehöjda draken King Ghidorah känner sig hemskt hotande även när han bevaras på is i Antartica. Och den pterosaurliknande Rodan gör en dramatisk ingång från en vulkans mun. Dougherty har ett bra öga för en uppsättning och håller inte tillbaka på förstörelsen. När Rodan sveper över en mexikansk stad svepas skräckslagen åskådare bort i backdraft orsakade av hans vingar. Och även om Godzilla återigen investeras med patos, visar en imponerande skrämningsskärm att han inte ska bli bossad runt.

När blodbadets skala blir större och större känner människorna sig mindre och mindre relevanta, men eftersom du antagligen har köpt en biljett för monster-skådespel, känner du dig inte förkortad. När temasången startar kommer du förmodligen att vara utmattad, men du får ett monsterstorleks glis i ansiktet.

Denna översyn är hämtad från det senaste numret av Total film tidskrift

Godzilla