Granskning av källaresökning

Har du någonsin sett filmenFick syn på? Du vet, den där killen ifrånPrinsessbrudenär låst i ett mordkällare av en förvirrad seriemördare? Har du någonsin tänkt på dig själv, "Vet du vad? Den här filmen skulle göra en bra Bomberman-klon!" Bloober Team försökte göra det konceptet till verklighet med Basement Crawl, men tyvärr var det vi slutade med ett trasigt spel – på fler sätt än ett.

Det finns ingen verklig berättelse att tala om här, även om intro-cutcene försöker sätta tonen för hela spelet. En ung flicka pratar med sin mormor och undrar hur omvärlden är. Mormor förklarar hur det är farligt ute, hon kommer att vara säker här, allt kommer att vara bra – som bilder av en rostig, förfallen källare blinkar på skärmen. Och sedan ser vi mormor ligga död på marken, omgiven av ett gäng läskiga leksaker – just de leksaker du kontrollerar i spelet. Denna definitivt störande scen misslyckas med att ge någon form av sammanhang för varför dessa leksaker deltar i online Bomberman-esque-matcher. Kämpar vi över vem som får mörda den lilla flickan? Försöker vi rädda henne? Spelar det ens? Det är bäst att inte tänka för mycket på de sjukliga obehagliga vibberna och bara börja spela lite multiplayer.

Granskning av källaresökning

Om, det vill säga, kan du till och med få spelet att fungera. Basement Crawls nätkod är så trasig att du sannolikt kommer att spendera mer tid på att försöka komma in i en match än faktiskt spela. Jag har tillbringat tiotals minuter på att komma in och backa ut från tomma lobbyskärmar, ordet "Väntar…" sakta skriva ut sig självad nauseuminnan jag någonsin såg strid. Och när matcher faktiskt fungerar, startar omgångar ofta utan att någon av karaktärerna dyker upp på skärmen, vilket gör att du väntar på att timern långsamt kommer att kryssa av till slutet av matchen. Spelet fastnade till och med på mig en gång när jag försökte lämna en av de många tomma lobbyn och tvingade en fullständig omstart. I dagens dag och ålder, när så många olika alternativ för videospel är tillgängliga för oss med en knapptryckning, är det oförlåtligt att släppa ett spel så trasigt – och ändå, här är vi.

Granskning av källaresökning

När du äntligen spelar ett faktiskt, fungerande spel med Basement Crawl, hälsas du med en av de mest förvirrande, ryckiga och dåligt utformade bastardiseringarna av Bomberman-formeln sedan Bomberman: Act Zero. Du väljer en av fyra tecken att styra på ett isometriskt rutnät – matcher kan innehålla upp till åtta spelare, och dubletter har inte alternativa färgscheman, så du kommer oundvikligen att förväxla din egen karaktär med alla andras. Detta tillsammans med en dåligt formulerad och oerhört informativ bruksanvisning ger dig lite aning om vad du faktiskt ska göra i en given match. Även om du har spelat spel som Bomberman tidigare, är rättegångar och fel det enda sättet att ta reda på.

Online woes

Granskning av källaresökning

Efter frisläppandet av Basement Crawl utfärdade Bloober Team ett öppet brev till sitt samhälle med uppgift att det kommer att adressera spelets buggar. "I vår pre-release testning och QA-process stötte vi inte på dessa problem," sa utvecklaren. "De kom fram först efter att spelet blev offentlig. Hade vi känt till dessa problem, skulle vi ha försenat utgivningen ytterligare tills alla kända buggar var fixade." Tiden kommer att visa om den här korrigeringen kommer eller inte – och hur effektiv den kommer att hantera spelets underliggande problem. Men fram till dess skulle du vara klok att undvika det här spelet.

Ditt mål är att placera fällor på den rutliknande kartan på ett sådant sätt att du lockar dina motståndare till deras sprängradie och plockar upp power-ups längs vägen för att göra din karaktär starkare. Det är en beprövad design, men skälet till att Bomberman fungerar är på grund av dess specifikt metodiska takt – ja, du måste vara snabb på fötterna, men du måste också tänka åtminstone en framsteg. Källarkrypning, å andra sidan, rör sig för snabbt, dess UI-element är förvirrade och oklara, och dess power-ups kan inte skiljas från allt annat på kartan. Det handlar mindre om spänd katt-och-mus-manövrering och mer om att kasta ner marken med så många sprängämnen som möjligt och sedan hoppas på det bästa. Och när all din statistik halveras varje gång du dör, kommer framtida dödsfall snabbt och ofta – så det är bäst att bara gå i vapen som blas, snarare än att tänka på vad du gör.

Från den förvirrande användargränssnittet och instruktionerna, till onödigt avskräckande estetik, till det faktum att spelet barafungerar intemycket av tiden är källkrypning inte inbjudande för alla utom de mest masochistiska och desperata av spelarna. Kan ett spel i den här genren existera på 2000-talet? Visst – men det här är inte värt din tid.

Granskning av källaresökning

Detta spel granskades på PS4.