Granskning av Watchmen-avsnitt 3: “Ett prisvärt föreställning höjer ett bra avsnitt till ett bra”

Silk Specter återvänder till Watchmen-veckan i ett avsnitt som konsekvent stärker sin anspråk som en av årets bästa shower.

Vaktmän riskerade att slå sig ner i en förutsägbar rytm förra veckan – börja med någon felkörning, en obligatorisk Ozymandias scen mot slutet, lite detektivarbete, avsluta med en uppenbarelse. Avsnitt tre blåser emellertid bort alla föreställningar du redan har bildat. Ange Laurie Blake, en karaktär som ser ut serietecknare till seriemärken kommer att veta bättre som den kriminella vigilante Silk Specter. Jean Smart ger en prisvärd föreställning som karaktären, som på egen hand lyfter en bra avsnitt till en stor.

"Hon dödades av Space Junk" börjar med att Blake knakade ett skämt till Doctor Manhattan via ett interstellärt telefonsamtal. Hon börjar med att beskriva en man som bestämmer sig för att bygga ett hus, planerar allt till bokstaven, men avslutar med en enda tegel kvar som hans dotter kastar i luften. Blake smälter stanslinjen.

Även om detta kunde ha varit en relativt låg nyckelöppnare, åtminstone jämfört med Black Wall Street-massakern, vet vi omedelbart att Blake kommer att göra en enorm inverkan på showen. Regissören Stephen Williams gör detta tydligt med en serie vinklade, närbildskott av hennes infällda läppar som krullar över varje ord och mening, som skapar varje stavelse med verklig poise och syfte. Vi ska tänka på varje ord hon säger. Om vi ​​har lärt oss något från dessa tre första avsnitt, är det att de små sakerna spelar roll – till och med en antagen misslyckad komedi-rutin som skulle få ens Eddie Blake att rulla ögonen.

Blake fallskärmar snart i Tulsa, Oklahoma tillsammans med nybörjare Dale Petey för att utreda Judd Crawfords mord på FBI: s vägnar. Dynamiken mellan de äldre och yngre detektiverna – den en ex-superhjälten, den andra en förhärlig projektionist – känner sig lite klicherad, även om den tjänar till att lysa en strålkastare på hur den härdade Blake paradoxalt är både i kontroll och sekunder från att bryta ner. Vi ser detta igen när Blake berättar till doktor Manhattan ett skämt om sig själv, Ozymandias och Nite-Owl (som vi nu vet är i fängelse) som möter Gud.

Senare börjar Blake avslöja Judd Crawfords begravning. När hon bestämmer sig för att skjuta den sjunde Kavalry-medlemmen med en bombe som är riggad mot honom, blir det nästan bokstavligt. Detta borde ha varit spänt, men det var aldrig en chans att författarna skulle döda en annan huvudperson så snart in i serien. Vi lär oss emellertid att även om Blake kan vara pisksmart och kunna knäcka ett fall mycket snabbare än Angela Abar, så är hon inte ofelbar (till skillnad från en viss blå demi-gud i andra änden av telefonen). Smart gör ett mästerligt jobb med att jonglera med alla dessa motstridiga känslor, och det talar volymer att hon redan fungerar som en naturlig utveckling för karaktären från Alan Moore och Dave Gibbons ‘seminarbete, inte en alternativ version av henne.

Trots den fantastiska föreställningen finns det en annan som nästan rycker avsnittet från Smart: Jeremy Irons. Igen. Vem annars? Adrian Veidts fantastiska äventyr tar en överraskande vänd denna vecka. Medan jag är ute på jakt ges den tidigare Ozymandias ett varningsskott av en maskerad man, som vi senare får reda på är viltvaktaren som till synes håller Veidt i fångenskap på denna lantgård.

Det är en annan intressant twist från en show som vet hur vi kan gissa oss på nya och fantasifulla sätt. Stryka fnurrar och bumlar briljant sig igenom ett alltför formellt skriftligt svar, med lojala Cruickshanks-tap-tap-tappning bort vid en skrivmaskin, varje rad levereras med den svaga gusto av en man som, ironiskt nog, har lämnats att leva ut av den dömda öde som skrivet i Shelleys Ozymandias, dikten från vilken han drar sin persona.

Veidt är dock ute efter att återta sin plats i världen. Han tar på sig masken och antar återigen den något dåligt passande Ozymandias-dräkten för första gången på decennier. Det är synd att avskärma där, precis när det såg ut som om vi skulle få en utökad dos av Veidt, även om det kan finnas en fara för att järnen kommer att försvåra avsnittet. Fortfarande, nästa vecka formar sig för att bli en doozy tack vare de väl uppmätta, framåtriktade planerna som läggs i denna veckas avsnitt.

Om "Hon dödades av Space Junk" har något som misslyckas, det är den sista handlingen. Angela och Blakes ansikte-off var tänkt att vara ett klimataktigt ögonblick, men ändå misslyckas detta. För en sak, Angela ser liten ut i den stora webben av konspirationer och klädd hjältar, saknar byrå med varje efterföljande avslöjande av FBI: s finaste. Samtidigt brisar Blake över förra veckans stora Klan-formade gotcha-ögonblick genom att säga att hon redan har räknat ut det, vilket känns billigt och minskar effekten av Angelas detektivarbete förra veckan.

Varje skådespelerska verkar också hålla tillbaka något, förmodligen för att deras tid att ordentligt slänga är precis runt hörnet. Scenen fungerar bara som en ursäkt för att få paret ihop. Återigen, som Petey som kommer med på turen, är det en besvärlig passform som inte riktigt samlas. I en serie som har fått varje handling att känna sig oundvikligt verkar deras möte i detta skede som en liten övervakning, men en som kan förlåtas när du har två toppnivåer som Jean Smart och Regina King känner varandra ute i förberedelse för något köttigare längs linjen.

Vad beträffar punchline till avsnittets spännande skämt? En tegel – förmodligen den som slängts av perfektionistens hantverksdotter – flyger genom luften och dödar Gud. Om det är tänkt att vara en varning till Doctor Manhattan att inte ens gudar, både blå och "vanligt", kan redogöra för slumpmässiga handlingar, försvann betydelsen på den blåskaliga allvetande varelsen. I en snodd av ödet kraschar bilen med Will Reeves från förra veckans finale ner framför Blake. Hennes svar? Skratt. Någon där uppe spelar tydligt ett skämt på henne och släpper det uppenbara svaret på hennes utredning inför henne.

Från det öppnande telefonsamtalet, till det absurde

väktare