Granskningen av Witcher 3 på Nintendo Switch: “Hur mycket är du villig att kompromissa?”

En väl fungerande hamn i ett lysande spel med en oväntad identitetskris. Med tanke på tillgängligheten till andra plattformar gör den visuella kompromissen detta tekniska underverk till en svår försäljning till förstagenter och veteraner.

• En överväldigande teknisk prestation
  • Kontrollerna översätter perfekt
  • Bärbar The Witcher 3!

• Leriga texturer
  • Inget unikt innehåll
  • Meningslöst om du har tillgång till en bättre version
  • Dålig batterilivslängd

Även med läckorna och rykten som ledde fram till det officiella tillkännagivandet, kunde många (jag själv inkluderade) inte förutse en framtid där The Witcher 3: Wild Hunt skulle vara tillgänglig i sin helhet på Nintendo Switch. På teknisk nivå verkar det otänkbart. Men av någon naturkraft har CD Projekt Reds enorma RPG anlänt till Nintendos bärbara kraftverk, med alla DLC bifogade. Till vem som helst på Saber Interactive bytte ut sin dödliga själ med djävulen för att få den här saken igång … Jag är inte en religiös man men du är evigt i mina böner.

Jag har tillbringat hundratals timmar med att grymma i The Witcher 3: s härlighet på min dator, och till och med då kämpade mitt grafiska kort för kursen för att leverera den visuella upplevelsen till dess verkliga potential, varför när min 30 något gigabyte nedladdning av Switch-porten slutförd, min skepsis körtel började blossa. Är kompromissnivån för mycket att bära på denna underpowered-plattform, och avgörande är att det är tillräckligt för att få mig att spendera många timmar mer i blötläggning i det enastående äventyret som CD Projekt Red välsignade oss med i början av 2015?

En varg i fårkläder

För den senare delen av den frågan är svaret ett fast nej. Samma känsla av förundran kom tillbaka och jag hittade ganska bekvämt mitt spår i Roachs hovar när jag hoppade upp varje sista uppdrag i White Orchard, snubbla mellan intressanta platser och förundras över Geralts svärd-snurrande stridsfärg. Kontrollerna översätts noggrant till konturerna på den handhållna omkopplaren. Att casta trollformler och navigera i inventeringen känns inte alls främmande och kommer naturligtvis till alla som har spelat spelet med en controller. Det hade varit trevligt att se Saber göra något smart med rörelsekontrollerna eller HD-rumblefunktionerna för Switch, men ärligt talat, med tanke på det mod som krävs för att till och med få denna behemoth att fungera på en tablettstorlekskonsol, kan jag säkert förlåta bristen av klockor och visselpipor.

Det är, allt betraktat, en fullt fungerande hamn i The Witcher 3, och du kan spela hela spelet igenom utan att stöta på några allvarliga problem. Detta är tillräckligt med en prestation i sig, men när det gäller strukturer och utsikter måste du mäta dina förväntningar på allvar. Miljöstrukturer, lövverk, kläder och obetydliga möbler har förskjutits i en generation eller två för att få hamnen att fungera, och resultaten kan göra en lerig, oläslig upplevelse, särskilt i en livlig by eller marknad.

Granskningen av Witcher 3 på Nintendo Switch: & quot; Hur mycket är du villig att kompromissa? & Quot;

Prestandamässigt svävar spelet i fläckar men ger en mestadels mycket stabil 20-30 FPS i handhållen läge vid 540p, vilket med tanke på hårdvaran är anmärkningsvärt. Docking the Switch ökar upplösningen till 720p och ökar FPS med någon liten marginal, men avvägningen är den fysiska närheten till handlingen, som på en stor skärm förvandlar den till The Witcher 3: Wild Hunt – Cataracts Edition. I allvar är glädjen här den bärbara potentialen i denna enorma värld. Om du ska docka den kan du lika bra slå på din dator.

När det gäller att ladda Witcher 3: s gigantiska kartor och skapa den unika sömlösa känslan av att röra sig genom världen, finns det knappt någon stamning eller pop-in i Switch-porten när du reser. Ändå släpper den bollen i andra områden för att rymma den underpowered plattformen. Det är klart från början att förspänningen har givits för att få karaktärsmodellerna till huvudrollen att sticker ut.

Geralts kedjepost och Yennefer läckra lås glinsar och glinser i snitt, och det finns några gratis renderingstekniker i spel, med omgivande ocklusion som baskar nyckelmoment i en mycket uppskattad (men ibland överutsatt) glöd. Tyvärr är detta ett dubbelkantigt silversvärd, eftersom det bara överdriver hur klumpigt en del av de andra strukturerna ser ut när Geralt oundvikligen håller småprat mitt i ingenstans med en slumpmässig bonde vars bror var * rullar tärningar * … gored av en Chort?

Batterilivslängd är en annan faktor. Jag var i genomsnitt cirka två och en halv timmars spel på mitt släppdagsköp Nintendo Switch, vilket är bra om du är på ett transpendintåg, men inte så imponerande om du försöker häxa dig igenom en långdistansflygning . Det känns lika intensivt om inte mer hett och högt än Breath of The Wild, så kraftbanker är redo!

Vilken häxa är vilken?

Den tuffa delen med att rekommendera denna port är att den inte stämmer överens med CD Projekt Reds verkliga vision för den livliga världen de vävde. Som en nykomling i speletallahar pratat om, The Witcher 3 on Switch är i grund och botten inte det sättet du först ska uppleva. Jag uppmanar er att söka spelet på en annan plattform om du har medel, om bara för att bli förälskad i Geralt och hans arytminframkallande DiCaprio-lugg (Löst, inte så länge tills jag dör) i oinhibiterad HD eller till och med 4K.

Ändå, paradoxalt nog, om din enda konsol är en Nintendo Switch och du är angelägen om att analysera väsen, kan jag helt enkelt inte låta dig komma undan med att inte uppleva detta moderna mästerverk. Witcher 3 on Switch – om du förblindar dig själv för den visuella kompromissen – har fortfarande ett gigantiskt hjärta i sin kärna och ett äventyr som du kan förlora hundratals glada timmar till, den unika försäljningsplatsen är att du kan kalla middagstid och romantiska häxor medan du väntar på bussen hemifrån från jobbet.

För att tala med den slutliga demografin för potentiella köpare, Velen-veteranerna: det kommer helt att bero på hur mycket du kan skilja den iögonfallande visuella upplevelsen av The Witcher 3 från de klibbiga systemen och berättelsen som kompletterar den. Om du befinner dig på en annan plats i ditt liv där du gör det mesta av ditt spel på din Switch och har haft flera års avstånd från Wild Hunt, kan jag se överklagandet.

Men förstår att switchporten kommer att bli en naturligt underbarande sak att titta på. Om det fortfarande är snabbt och enkelt för dig att trycka på några knappar och återgå till dina gamla sparande, är den enda fördelen här portabiliteten, där alla andra aspekter utgör en nedgradering. Med tanke på spelets filmiska skådespel är det på dig huruvida du kan hantera att bli utslagen från stämningen av de trasiga topparna på en stockstapel i bakgrunden av en slumpmässig skärscen. Om du helt enkelt inte bryr dig om hur det ser ut men vill spela The Witcher 3 när du är på farten, ger denna omöjliga port allt du behöver.

The Witcher 3: Wild Hunt