Granskningen Shape of Water: “En tidlös, fantastisk och kraftfull fabel om utomstående kärlek”

Del Toros valentin till gränsöverskridande kärlek strömmar från skärmen i fantastiska torrents av känsla och stil. Och Hawkins är sublim.

Även innan du tänker på hans kärlek till spöken, fauner och kaiju, har tjocka känslströmmar alltid gått igenom Guillermo del Toros finaste filmer. Tänk på Federico Luppis poetiska längtan i Devil’s Backbone, Hellboys kärlek till Selma Blairs Liz Sherman eller det gråtande hjärta av oskyldighet som förlorats i Pan’s Labyrinth. Det är ingen ansträngning att kalla del Toros filmer kärleksbrev till biografen heller. I bästa fall fungerar de som förklaringar om hängivenhet till tron ​​att film kan förföra och omvandla över gränser.

Dessa floder av känsla överflöd i hans tionde film, en lidande musikalisk romantik fylld med bevis på djup regissionsövertygelse. Det är riktigt, de senaste del Toro-träningspacifika RimandCrimson Peakalso sträckte sig utöver deras monster-film och melodrama-rötter tack vare hans ofiltrerade investering. Men The Shape of Water är regissören på sin renaste, ytbehandlar som en engelskspråkig (och teckenspråklig) förlängning av Backbone and Pan i dess fullständigt föreställda period allegori om utomstående motståndare tidvattnet av historiskt förtryck.

För Backbones föräldralösa hjälte och Pan’s nyfikna Ofelia, ersätter Sally Hawkins stumma Elisa, en ensam men livsälskande renare som bor ovanför ett gammalt skolfilmslott 1962 Baltimore och finner flykt i filmer, musik och ögonblick med badkar. Samtidigt får hennes outsider-band med potten i munnen med städaren Zelda (Octavia Spencer) och den homosexuella grannen Giles (Richard Jenkins) fullt uttryck i del Toro och Vanessa Taylor’s karaktärrika manus.

Granskningen Shape of Water: & quot; En tidlös, fantastisk och kraftfull fabel av utomstående kärlek & quot;

I en annan extrema sitter överste Strickland (Michael Shannon), som vi möter när han levererar en &lsquo, tillgång ‘för inneslutning till regeringsanläggningen där Elisa och Zelda arbetar: en varelse (Doug Jones) från en svart lagun, anses vara av kallt krigsintresse.

Efter en chockerande, blodig episod avslöjar att vår amfibimannen varken har fängelse eller tortyr, bildar Elisa ett band med honom baserat på Benny Goodman-skivor och hårtkokta ägg. Snart, med hjälp av den känsliga forskaren Dr. Hoffstetler (Michael Stuhlbarg) och kamrater, kläcker hon en plan för att byta varelsen fri: och Strickland är inte den typ att vara uppmärksam på &lsquo, hjälp “för att se planen komma.

En slags renegad saga romantik följer, även om detta är del Toro, det följer på extravagant smides mode. Tänk inte på att plotterna kan vara halvförutsägbara, sagor är ofta. Vad som är viktigare är den poetiska styrkan med vilken del Toro inramar det transformativa, språkhoppande bandet mellan en sårad fiskfella och en ärr kvinna som äntligen har hittat någon som inte tittar igenom henne.

Det hjälper också att Hawkins är i toppform. I sin rikaste roll sedan Happy-Go-Lucky, kommunicerar hon icke-verbal känsla med en otvättad charm som aldrig dämpar längtan nedan. Låt inte de svaga ekorna av Am&eacute, lie dupe you: Hawkins och del Toro säkerställer att hennes känslor blir santare än någon som burped upp i Jean-Pierre Jeunets nyckfulla hit.

Jones projicerar liknande krafter av känsla genom skalorna och taktila gnuggarna från gillemannen, hans djurliga natur hedrad men aldrig utspädd för smidig konsumtion. Efter Universals botchade monster-film-vändningar är detta ett monster gjort rätt, rött av tand, klor och hjärta: och om någon Blade IIfans rädsla del Toro har blivit mjuk, låt oss bara säga att varelsens hunger observerar inga husdjursbaserade fromheter.

Spencer, som kraftfullt kanaliserar andarna i den klassiska Hollywood-romans bästa pigg – med extra knoppskämt. Och Jenkins tar med sig en världslig uppmärksamhet till Giles, vars kross på en servitör gnistor ett övertygande porträtt av periodfördomar.

Den storheten bryter ut i Strickland, G-man till Jones ‘gill-man. Med oljat hår och olycksbådande kindben upplyst underifrån, skulle Strickland korsa sig på noir-tung kliché&eacute, var det inte för Shannons snygga hot och del Toros förståelse av hans karaktärstyp. Strickland är en varelse från hans kalla krigstider, den amerikanska efterträdaren till Backbones gripande proto-fascist Jacinto och Pan’s fullhåriga fascist Vidal. Han blöder också som dem. Och alla antydningar om resonanser från Trump-eran är helt klart helt avsedda.

Resultatet är en fullblodsfabel av utomstående kärlek som är samtidigt aktuell och tidlös, fantastisk och kraftfull, varvid varje tonal svängning matchas i substans och stil. Del Toros intuitiva riktning navigerar tidvattnet mellan frågor om hjärtat och historiens monster med vätskekraft, böjd av svängen och utsprånget av Alexandre Desplats påkostade poäng.

Samtidigt njuter DoP Dan Laustsens överdådiga bilder varje tum av Paul D. Austerberrys uppslukande produktionsdesign, från Elisas hem till biografen nedan. I en scen står gillemannen framför den filmskärmen, transporterad. I del Toros händer vet vi exakt hur han mår.

Granskningen av Shape of Water: "En tidlös, fantastisk och kraftfull fabel om utomstående kärlek"