Guacamelee 2 recension: “Full av härligt stansande strider och precision 2D-plattformar”

• Fantastisk känsla av stil
  • Tät 2D-plattform och tillfredsställande strid
  • Stellar soundtrack

• Försök till humor vifta ofta
  • Kan kännas för bekant för de som gillade det första spelet
  • Inte mycket vädjan till multiplayer

Att kontrollera en kyckling har aldrig varit så härligt som det är i Guacamelee 2. Denna lucha libre-inspirerade Metroidvania följer noggrant 2013-originalen, full av härligt stansande strider och precision 2D-plattformar när du växlar mellan levande och döda världar kommer. Men det bästa tillskottet till ditt luchador verktygsbälte måste vara den kraftigt utvidgade kycklingformen, med nya pollokrafter som utökar din utforsknings- och stridsförmåga. Guacamelee 2 kan inte matcha den uppfriskande nyheten hos den första eftersom den återvinner många av samma mekanik och estetik blomstrar, men det är fortfarande ett fantastiskt äventyr om du är hungrig efter en rejäl dos av krävande, vackert presenterade utmaningar.

Guacamelee 2-recension: & quot; Full av förtjusande punchy strider och precision 2D plattformar & quot;

Sju år har gått sedan det kanoniska goda slutet på det föregående spelet, snabbt återupplevt i Guacamelee 2: s intro som ett inte så subtilt nick till Castlevania: Symphony of the Night. Den maskerade brottaren Juan Aguacate har anpassat sig till familjelivet, när han plötsligt kastas in i ett interdimensionellt dilemma: själva strukturen i tid och rymd hotas av Salvador, en skadad, sjuk sjuk hjälte som lyckades när Juan inte gjorde i andra tidslinjer. Det excentriska antagandet är alla en rimlig ursäkt för Juan att rädda Mexiversen (ja, det är vad de faktiskt kallar världen) ännu en gång, men du kan bli trött på alla alternativa verklighetsskämt i din resa genom ‘Darkest Timeline.’

Juan och hans äventyrande kompis Tostada låser så småningom upp alla samma speciella drag som i deras tidigare utflykt, som öppnar upp vägar till nya områden och är ett avgörande element i den combo-tunga striden. Du börjar med att kvadratera dig mot enkla skelett som smälter efter några stansar, men många senare fiender har färgkodade sköldar som måste brytas med motsvarande förmåga innan de tar någon skada. När du har fått tag på rörelsens rörelsealternativ och skada resultatet blir de många fistfights spännande tester av makt, när du kedjar ihop hårt träffande attacker och försiktigt undviker inkommande strejker. Jag kan tänka på få 2D-plattformsspelare som gör det så roligt och enkelt att jonglera dina fiender i luften innan de släpper dem i glömska med en välplanerad piledrivare. Guacamelee 2 lägger till ett färdighetsträd med distinkta discipliner som lärs ut av älskvärda excentertränare, men själva uppgraderingarna är inte så intressanta, vanligtvis kokar det ner för att “göra mer skada” eller “samla pengar snabbare så att du kan köpa uppgraderingarna som gör mer skada. ‘

Guacamelee 2: s strid är bara ett av de många sätten som denna uppföljare presenterar, från användningen av ljusa, livliga färger till de superstyliserade karaktärsdesignerna. Miljöerna är särskilt intressanta den här gången, med stor användning av ljuseffekter som ger ett glittrande djup till bakgrunderna, som alla har dubbla “levande / döda” iterationer. Samma sak gäller för soundtracket, som är full av absoluta sylt som har två lika hum-värdiga variationer (av vilka många har fastnat i huvudet länge efter att jag slutat spela).

Med det sagt kan det prickande bilden göra striderna extremt upptagna när man spelar i lokal co-op, vilket möjliggör upp till fyra luchadorer som kämpar åt gången (precis som föregående spelets Super Turbo Championship Edition). Det är trevligt att ha möjlighet att få några vänner att gå med i kul med drop-in / drop-out-action, tills du inser att striderna degenererar till knappmaskande kaos med tre eller fyra spelare, och plattformsutmaningarna är verkligen utformade för en ledare som gör allt arbete medan de andra ser på i en förnybar bubblaform. Multiplayer kan vara kul i korta skurar, men du kommer förmodligen att vilja spela igenom denna Metroidvania-solo eller kopplas ihop med en partner som inte har något emot att ta en baksäte varje så ofta.

Medan den expansiva rörelsen känns bra att använda, oavsett om du slår ut skurkar eller har åtkomst till tidigare räckvidd, kommer det alla att känna sig ganska bekanta för dem som gillade det första spelet. Många av samma plattformsutmaningar och fiendens mönster från originalet återanvänds här, med några färska gimmicks blandade för en ökad variation. Det mest anmärkningsvärda är den uppvärmda kycklingformen: det som en gång var reserverat för att korsa Morph Ball-storlek crawlspaces har utvecklats till ett fjäderfäkraftverk som doles ut allvarliga skador och har två fantastiska nya rörelseförmågor. För att sätta sagda förmågor till testet har bara kycklingdungeons strömmade över hela Mexiverse, som erbjuder några av de mest glädjande och krävande försöken än. Det finns också Eagle Boost, en finare take onOri och Blind Forest’s Bash-drag som låter dig driva dig själv genom uppsatta grapplingpunkter. Lyckligtvis är Guacamelee 2 lika förlåtande som sin föregångare med sina tumblåsande uppgifter, och erbjuder obegränsade, strafffria försök och massor av kontrollpunkter innan särskilt knepiga sekvenser.

Och nu för den ordspråkiga elefanten i rummet: de irriterande memerna. Den ursprungliga Guacamelee fångade flak för dess hackneyed användning av utspelade memes som var gipade runt navområdena som skyltar och graffiti, och uppföljaren gör sig inte borta från att göra detsamma. Om något, fördubblas det, packar massor av “spelare humor” i den huvudsakliga historien och till och med inkluderar ett doldt område som är tänkt att lampoon alla hatare. Humor är subjektiv, men det är inte så roligt att hitta referenser som bara återskapar bitar av popkultur och förväntar sig att skratta. Som sagt, en del av den frivilliga dialogen fick mig definitivt att skratta, och det är fantastiskt att se referenser till andra indie-spel som stora och små kärleksfullt strö över hela världen. Beroende på din tolerans för puns, citat och kastar referenser som inte går någonstans, kommer din körsträcka och / eller stönande output variera.

Det som verkligen är viktigt är själva handlingen, och Guacamelee 2 levererar en grundligt trevlig resa genom flera tidslinjer och spirituella plan. Dess körtid är måttlig: mitt första playthrough klockade in cirka åtta timmar, och det tog ytterligare två timmar och bytte för att träffa 100% -märket. Liksom det första spelet slutar det på ett underligt dunt anteckning om du inte tar dig tid att skura världen efter dolda samlarföremål, och när du väl har gjort det finns det lite incitament att komma tillbaka. Men Guacamelee 2 erbjuder allt som en bra Metroidvania bör, allt buntat i ett swank-paket. Att misslyckas med sina utmaningar är smärtfritt, och det finns en så djup känsla av tillfredsställelse när du äntligen spikar en sektion som ursprungligen verkade så tuff. Det är enkelt, verkligen: om du hade en explosion med det första spelet, kommer du också att älska Guacamelee 2.

Recenserad på PS4.

Guacamelee 2