Halloween-recension: “Roligt medan det varar, men till skillnad från originalet är det inte en klassiker”

Den senaste halloween-delen är kul medan den varar, men till skillnad från originalet är den inte en klassiker för åldrarna.

Är Halloween en värdig uppföljare efter att ha dragit huvuddelen av franchisens 40-åriga kanon för att tjäna som en direkt uppföljning av John Carpenters original från 1978? Tja, ja och nej. Spännande sökande fans av Carpenters definitiva slasher kommer att ha en bra tid med nickar, call-backs och mestadels obeveklig takt. Men vem som helst hoppas se en del av Blade Runner 2049-stil som läggs till i mytologin kommer troligen att gå bort otillfredsställd.

Filmen öppnar med Michael Myers (spelad av James Jude Courtney och, i en nyckel-como, ett återkommande Nick Castle) efter att ha varit fängslade i en hög säkerhetsanläggning i 40 år. Två irriterande podcasters anländer för att försöka få den stumma mördaren att prata med sin mask för att hånar honom. Det faktum att anläggningen tillåter detta är symptomatiskt för filmens brist på logik – för bättre eller sämre faller tyngdpunkten på kul här.

Podcastarna besöker nästa den reclusive Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), som har tränat sig själv i överlevnadsfärdigheter. Intervjun är bungled dåligt, men regissör David Gordon Green (Stronger, Pineapple Express) är mer känslig i hans behandling av Strode. En av de största läckerheterna här är Curtis badass återgång till sin karriärstartande roll: filmen tänds när hon är i framkant.

Halloween-recension: & quot; Roligt medan det varar, men till skillnad från originalet är det inte en klassiker & quot;

I ett antydande om att trauma kan ha skapat ett monster i Strode har hennes dotter (Judy Greer) lite tid åt henne efter en barndom som har tillbringat lära sig vapenfärdigheter. Men alla chanser för att delplanerna undersöks går ut ur fönstret (och försvinner från den främre gräsmattan) när hack-och-snedstrecket börjar. Efter en något långsam start och en dålig rekommenderad anläggningsöverföring låter takten inte upp när Myers börjar mörda sin väg tillbaka till Haddonfield.

Intervju

Jamie Lee Curtis pratar Halloween påskägg, möjligheten till * ytterligare * uppföljare och mer

Mellan de otroligt uppfinningsrika döden och den visuella stylingen arbetar Green med tillgivenhet för Carpents original. Om det stöds av Carpenters exec-producentroll, kommer även hans poäng (tillsammans med ny musik från Carpenter, hans son Cody och Daniel A. Davies) att öka atmosfären. Men där Halloween avviker vild är i humorn. Danny McBride skriver tillsammans, och det visar: medan vissa kända gags föreslår att du bara ska njuta av kul, de insisterande enfodrarna försämrar spänningen.

Humoren och antydningarna föreslår en film som är avsedd att kämpa fram till vid midnattvisningar, och den knakande slutföljden säkerställer att publiken kommer att lämna på hög nivå. Men med tanke på allt som har offrats för att ge franchisen ett skott på inlösen, känns slutresultatet tunn och kastad. Det finns tillräckligt oklarhet i slutet för att föreslå att ytterligare uppföljare skulle kunna vara på väg, men på det här beviset finns det inte mycket kvar att vrida från denna väldragna franchise.

Ta reda på vad mer som träffar biografer snart med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:19 oktober 2018
  • Certifikat:R (USA) / 18 (UK)