Halo 4 recension

• Spela igenom den spännande kampanjen
  • Håll dig uppdaterad med Spartan Ops
  • Förlorar några hundra timmar i multiplayer

• Hur snabbt är det över
  • Det Spartan Ops är inte tillräckligt hårt
  • Att vissa spelelement inte har utvecklats

Halo får inte dö bara för att Bungie och Microsoft skildes. Det är för stort, för populärt och för livsviktigt för Xbox-märket för att helt enkelt blekna i otydlighet. Och så samlades 343 Industries och överlämnade nycklarna till en av de populäraste spelfranchiserna genom tiderna. Dess uppgift var betydande och förväntningarna var enorma. WithHalo 4, 343 har visat sig inte bara ha god kunskap om att bygga ett Halo-spel utan också kunna bygga enbättreHalo-franchise i en post-Bungie-värld.

Halo 4 målar ett porträtt av ett mycket lugnare universum under åren efter Halo 3 och låter John-117 – bättre känd för världen som han räddade som Master Chief – tillbringa sina år med stas i ett halvt förstört rymdskepp ostörd. Utanför Chiefs kammare fungerar hans AI-kompanjon Cortana som en vakthund, men inte utan ett pris: Hon glider långsamt in i ett tillstånd som heter Rampancy, ett öde som liknar demens som så småningom drabbar all AI. Efter fyra års tystnad tvingas hon att väcka väcka John när fartyget han är på skannas av en mystisk kraft. Inte länge är chefen involverad i en annan galaktisk konflikt och försöker förhindra att en gammal Forerunner släpper ut sina Promethean-soldater på en intet ont, fredlig jord.

Titta på vår Halo 4-recension för att ta reda på varför det är den bästa Halo på flera år (ja, det är bättre än Reach)

Halo 4: s berättelse är fängslande och mycket bättre i struktur än seriens föregångare. Karaktärerna känner sig flerdimensionella och har starka personligheter och står i skarp kontrast till tidigare kliché&eacute, d hjältar och skurkar. Viktigare är Master Chief, som har haft en personlig översyn av olika slag för att göra honom mer än en generisk intergalaktisk hjälte. Cortanas långsamma försämring har tvingat en personlighet ut ur honom och skapat chefen som alla föreställde sig, men var inte riktigt där – den intressanta, komplexa och (ännu viktigare) trasiga mannen som han alltid sades vara. Spartan-programmet slet honom isär och satte tillbaka honom, och även om han inte låtit det visa sig i de ursprungliga spelen, är denna mentala ärrbildning djup och har vuxit till frukt i Halo 4, vilket förklarar den stoiska karaktären helt.

Denna berättelse hålls uppe på axlarna till underbart spel och en kampanj som håller saker varierade genom att resa mellan intressanta platser för att göra olika slag. Halos strid har alltid haft en viss fysikalitet som gör att den känner sig mer väsentlig och påtaglig. Detta är något som inte bara existerar i Halo 4, men som trivs. Att se ett fordon på avstånd innebär att du kan förstöra eller pilotera det, och bränder kämpar ofta över spridande bergstoppar eller i fält. Det finns personliga, intima möten med fiender, men de är spridda mellan massiva slaggrunder där chefen har till uppgift att ta emot dussintals fiender i fordon.

Halo 4 recension

Dessa möten är Halos bröd och smör, och även om andra actionfyllda filmelement har vävts genom historien finns det fortfarande gott om klassisk action, och det är lika bra som det någonsin har varit.

Tyvärr är det också lite kortare än det någonsin har varit, klockat på ungefär sex timmar på Normal och mycket mer när svårigheten ökar. Längd skulle inte vara ett problem om stimuleringen inte kändes lite rusad, som om kampanjen försökte få historien så snabbt som möjligt. Chief kommer ofta gå igenom glödande portaler och landa exakt där han behöver vara, vilket, medandelvisförklarade och givna sammanhang, känns fortfarande som en cop-out för att påskynda att komma från punkt A till punkt B. När du går in i en portal och landar i mitten av en rasande kamp utan att någon tar upp bekvämligheten med allt kommer du att börja att känna att Halo 4 har någon plats att vara, och det är inte med dig.

Det grundläggande spelet i Halo behövde inte mycket arbete, men 343 uppgraderade funktioner där det var meningsfullt. Tillägget av sprintning är till hjälp, men du önskar förmodligen att det förenades med järnmål, åtminstone för några av de fantastiska nya vapnen du kommer att hämta. Det är inte så att det är nödvändigt – långt ifrån det – men med så många andra element som flyttas framåt känns det på sin plats när du zooma in på en pistol förändrar hela skärmen. Andra element där det försökte utvecklas, till exempel konserverade mördningsanimationer när du slår mot fiender bakifrån, faller platt, eftersom det sätter visuellt blossa över spelet, eftersom du fortfarande är sårbar för skjutvapen medan Chief kastar en fiende ner och stöter honom.

Halo 4 recension

De ovannämnda förändringarna gör definitivt att saker och ting känns mer avancerade och hjälper flerspelarsidan av Halo – som alltid har varit bland de bästa när det gäller online-shooters – att komma ikapp med tävlingen. Sprinting sammanfogas av Ordinance Drops (liknar belöningar för dödsstreken), vapen- och föremålbelastningar och djupare anpassning så att du kan skapa det Spartan som passar dig. Dessa hjälper definitivt till att modernisera Halo-upplevelsen, även om de bara har den faller i linje med den moderna eran för skyttar, istället för att faktiskt rusa förbi dem. Flerspelaren har också fått sammanhang och kopplat till den lore som FN: s rymdkommando delvis har återupplivat Spartanska projektet i Master Chiefs frånvaro. All multiplayer faller nu efter "Oändlighet" moniker, en del av spelet där trupper av soldater tävlar i krigsspel för att öka sin skicklighet, slåss i typiska Halo-flerspelarslag.

Området där Halo 4 verkligen revolutionerar är med Spartan Ops, ett nytt samarbetshistoriskt läge som kommer att rullas ut varje vecka efter utsläpp. Spartan Ops följer en grupp spartaner när de utför olika operationer runt galaxen. Dessa gratis mini-uppdrag är byggda för co-op-spel och är helt spännande och ger klassiska Halo-kampanjslag i en episodisk, lätt att smälta natur. Tanken på att fem nya uppdrag kommer att finnas tillgängliga varje vecka i tio veckor – lägga till cirka fyra eller fem timmars spel per månad – gör nästan kompensationen för den förkortade kampanjen, och vi är glada över att se hur det förändras under månaderna efter släpp, ger ett glimt av vad som verkligen kan bli framtiden för spel. Eller åtminstone framtiden för post-release support för ett spel.

Halo 4 recension

Medan 343 bygger på världen, expanderar på karaktärer och lägger till Halo universums liv, var det största fokuset i Halo 4 att investera i Master Chief – och det var en klok investering. Genom att göra detta etablerar 343 Industries Halo 4 sig inte som "nästa" Halo-spel, eller "en annan uppföljare," men istället väljer att vara en ny början för franchisen – en med mer engagemang för sina karaktärer. Det är uppfriskande att se serien erkänna sina brister och fånga sina samtida utan att offra det som gör den unik, och det är precis vad Halo 4 gör, skapar ett namn för sig utan att förlita sig på dess popularitet och få oss glada att starta, fortsätta, och en dag avslutar kampen igen.

Det här spelet granskades för Xbox 360 vid ett granskningsevenemang.