Hate U Give-recensionen: “Rätt talas om som en potentiell Oscar-utmanare”

En alltför bekant berättelse berättas med empati och kraft i en film som argumenterar för tolerans, aktivism och förändring.

Att ta sin titel från Tupac Shakurs Thug Life-akronym (The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody) och inspirerad av samma skytte som informeradeFruitvale Station, George Tillman Jr.’s anpassning av Angie Thomas’s roman är en tonårsfilm med skillnad. I hjärtat är en 16-årig tjej som hanterar alla vanliga ungdomar: grupptryck, pojkvänner, förväntningar. Ni Starr Carter (Amandla Stenberg) har en extra börda att bära: att vara det enda vittnet till en väns oberättigat dödande av en trigger-lycklig polis.

The Black Lives Matter underström ger The Hate U Ge en relevans och aktualitet långt bortom teen pic’s normala parametrar. Redan före fotograferingen, visar Tillman Jr.s film ovanligt skarpt att avgränsa kodbytningen, dess unga hjältinna måste gå mellan de två världarna där hon verkar.

På sin exklusiva privata skola är hon ett mildt sett affischbarn för rasintegration, och accepterar svalt hennes klasskamrater avslappnade bigotries och fetisjering av svart kultur. Tillbaka i gettot kallar hon hem, i motsats, hon är en piskmart latchkey barn med en fd-faddad far (Russell Hornsby), en hårt arbetande mamma (Regina Hall) och ett pulver-keg-kvarter precis utanför hennes ytterdörr som spricker med skott när solen går ner.

The Hate U Ge recension: & quot; Rätt talas om som en potentiell Oscar-utmanare & quot;

Efter att ett rutinmässigt trafikstopp slutar med att Khalil (Detroits Algee Smith) andas hans sista i armarna, försöker Starr se rättvisa i hans namn – en uppdrag som snart sätter henne på en kollisionskurs med polisen, rättssystemet och den lokala w crime kingpin (Anthony Mackie) för vilken Khalil arbetade. Filmförfattare Audrey Wells (The Truth About Cats and Dogs) och Tina Mabry vickligt stämmer upp spänningen när Starr förbereder sig för det stora juryutseendet som kommer att bestämma om &lsquo, tjänsteman 115 ‘betalar för sina handlingar. Ändå hittar hon också tid för lite Guess Who-uppblåst humor: Hornsbys trassliga svar på prom-night ankomsten av hans dotters vita beau erbjuder ett ögonblick av spänningslindande skratt.

Rätt omtalas som en potentiell Oscar-utmanare, kunde The Hate U Give eventuellt ha tappat 20 minuter utan att förlora någon av sin kraft och resonans. Några oro över dess tillfälliga slapphet skickas snabbt ut med en spännande föreställning från Hunger Gamesveteran Stenberg som fizzes med intelligens, medkänsla och moralisk auktoritet. Tillbaka när hennes gjutning tillkännagavs, uttryckte vissa fans av boken åsikten att hennes roll borde ha gått till en mörkare hudskådespelerska. Stenberg återbetalar hatet de gav med en karismatisk, magnetisk och häpnadsväckande mogen vändning som visar att hon, liksom själva tonårsfilmsgenren, har triumferande åldrats.

Ta reda på vad som annars träffar biografer i år med våra mest efterlängtade kommande filmer , plus de filmer som vi tror redan är bästa filmer 2018 .

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 22 oktober 2018 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12A (UK)