Hero’s Saga: Laevatein Tactics review

• Tillfredsställande formationsbaserad strid
  • Anime-stil sprites och partikeleffekter
  • Vagt nostalgisk känsla?

• Långsamt spel
  • Arkaisk meny design
  • Förutsägbar AI

Hero’s Saga: Laevatein Tactics sprider sig från klassens strategiska RPG-skivor och försöker beundransvärt att återskapa det bestraffande utrotningskriget som var den 16-bitars SRPG. För gott eller sjukt har spelet försvunnit de flesta förbättringarna i grundläggande användargränssnitt och spelmekanik som har gått långt i att utveckla genren.

Hero's Saga: Laevatein Tactics review

På detta sätt implementerade Aksys Games endast de mest universella aspekterna av SRPG-genren inklusive turn-baserad strid, isometriska kartor, arsenaler av elementära uppgraderingar som kallas Vaettir Arms, karaktärsklasser och begränsningar av Ehreger Summon-break-style. Problemet är att spelet misslyckas med att ordna dessa element i något nytt eller övertygande. I bästa fall känns Heros Saga som en mekanisk slog genom uppdrag efter uppdrag av glesa och slumpmässiga befolkade kartor, som gynnar uthållighet över strategi. Och det är de historiedrivna uppdragen. De kompletterande uppdragen fungerar som lite mer än repetitiva slippunkter för att få nivåer och uppgraderingar, ofta kräver två eller tre genomslag för att slutföra nästa berättelse.

När du spelar genom dessa uppdrag finns det liten känsla för fara eller hastighet eftersom Hero’s Saga inte effektivt utnyttjar element som permanent död och svänggränser. Detta förvärras av det sorgligt förutsägbara AI. Till exempel, även under de mest gynnsamma omständigheterna, misslyckas fienden att flytta in för mordet och väljer istället att låta dig återfå dina träffpunkter (som tar en hel del vändningar) och vänta plikligt på ditt nästa attack. Samtidigt är viktiga statistik som Ehreger Summon-mätare och hitpoints gömda bakom arkane knapptryckningar och menyval, så mycket att vi efter ett tag hoppade i strider med liten hänsyn till fiendens styrka.

Hero's Saga: Laevatein Tactics review

Övergripande problem åt sidan är de enskilda striderna tillfredsställande. Formationssystemet fungerar bra genom att skapa statiska modifierare baserade på hur dina trupper är arrangerade, som huddled i en defensiv hållning, bollar ut laddning eller arrangerade i en falanx för högre noggrannhet och undvikande. Gissa rätt bildning mot en motståndare är en viktig del av striden när vi till exempel hugger ner en trupp av otäcka hjul med en kadre Ax Warriors. Men återigen är de flesta fiendebildningar beteende förutsägbara.

Liksom mekanikern är spelets berättelse ganska pannplåt. Det börjar med att en mystisk flicka som heter Valerie träffar huvudpersonen Ernesto, en ung prins av Valencia, som är en transparent analog till Spanien och dess grannar på den iberiska halvön. Hon skänker honom ett magiskt blad för att slåss mot en överhängande odöda horde. Härifrån drar berättelsen från uppdrag till misson, och erbjuder lite tomtutveckling eller karaktärsutveckling bland de perfekta dialogerna..

Hero's Saga: Laevatein Tactics review

Med så många andra anmärkningsvärda SRPG-apparater som redan finns för bärbara konsoler, lyckas Hero’s Saga: Laevatein Tactics inte emulera magin från sina förfäder, såsom Final Fantasy Tactics och Tactics Ogre, och misslyckas också med att definiera sig bland samtida som Rondo of Swords och Jeanne D ‘ Båge. Vi älskar fortfarande klassiska SRPG: er, det är just att Heros Saga i det här läget känns som ett steg tillbaka.