Heroes of the Storm-recensionen

Heroes of the Storm är som en MOBA höjdpunkt rulle, klippa rätt till de bästa stunderna och avskaffa alla tråkiga bitar. Det är en snabb, mager och obevekligt rolig 5v5-upplevelse.

• Snabb takt håller matcher korta och kontinuerligt spännande
  • Smart
  • tillfredsställande hjälte design
  • Kartvariet är en välkommen avvikelse från den tregrannade planen

• Vissa progresionsbaserade hinder utanför själva matchen

Heroes of the Storm överträffar gillar Dota 2 och League of Legends eftersom det respekterar värdet på din tid. Blizzards 5v5-teamkragare har en välkänd ram, där hjältar kämpar fram och tillbaka tillsammans med vågor av AI-kontrollerade minions, och rakar bort alla bitar som du aldrig visste var så onödiga förrän de är borta. Den briljant strömlinjeformade designen ger en snabbare, smalare upplevelse som maximerar ditt förhållande per minut och gör dess föregångare att känna sig stillastående i jämförelse.

Denna strids royale kan inte vara kanon: ikoniska hjältar och skurkar från hela Blizzard-franchisetjänster (Warcraft, StarCraft, Diablo och till och med The Lost Vikings för bra mått) har alla blivit förvrängda i Nexus för att kämpa för … pokkerna för det . Med lore svept åt sidan ("Du borde verkligen inte tänka så hårt på dessa saker" säger din paladinreseguide, Uther), allt som återstår att göra är att välja en hjälte och sedan slå ihop med fyra allierade för att förstöra fiendens huvudstruktur innan de kan jämföra din. I ett ögonblick verkar den färgstarka, tecknadspråkiga estetiken och sviten med fem förmågor per hjälte som efterliknar LoL, inte bygger på det.

Heroes of the Storm-recensionen

Men allt som krävs är en matchning för att inse hur drastiskt HotS ändrar sina förfäderns formel, alltid till det bättre. Det finns ingen sista träff (den spelförlängande praxisen att bara attackera när du kommer att säkra en minion-död) eller förneka (beröva dina fiender genom att döda dina egna styrkor), så du kommer inte att skrikas för att proaktivt skjuta banorna som leda från din bas till fientligt territorium. Föremål finns ingenstans att hitta, vilket eliminerar behovet av att meningslöst odla guld för något som gör eller bryter din effektivitet. Det finns inga dödar eller assists, bara delade Takedowns som räknas för alla deltagare i en kamp, ​​vilket innebär att du aldrig är arg på en lagkamrat för att stjäla din ära. Och hela laget delar en enhetlig upplevelsefält, så att du inte kommer att ha någon spelare som ligger bakom eller bär sina obetydliga lagkamrater på ryggen. Om du inte är i strid kan du montera upp till galopp mot vart du behöver mest och få dig tillbaka till handlingen ASAP.

Utöver stridens ständiga tryck och drag, strider områdena också långt bort från den misshandlade trelatsbanan. De slumpmässigt utvalda kartorna (sju totalt, från och med att skriva) är praktiskt taget själva karaktärer, var och en med sin egen distinkta personlighet, distinkta mekanik och till och med livliga kommentarer. Kanske kommer ditt team att jockeya för kontroll över egyptiska obelisker som avfyrar lasrar vid den motsatta basen, eller samlar frön för att kalla ett spelarstyrt växtmonster som orsakar förödelse på dina fiender. Inga två kartor ser ut eller spelar lika, men de visar alla samma smarta design: ständigt spela spelare mot tydliga mål, så att det finns en evig ström av spännande sammanstötningar eftersom båda sidor försöker säkra och behålla kontrollen.

Heroes of the Storm-recensionen

Fri-till-spel-faktorn

Heroes of the Storm-recensionen

Liksom alla själv respekterande F2P MOBA, kan pengar inte köpa kraft i HotS – men det hjälper dig att jämna upp och skaffa hjältar, sätt snabbare. Om du inte känner för att betala kontanter, kan alla hjältar låsas upp med guld i spelet, som du tjänar långsamt men stadigt genom att genomföra dagliga uppdrag (ungefär som i Hearthstone). De uppfinningsrika skinnen är alla välgjorda och värda några riktiga pengar och är i grunden en tre-för-en-del med tanke på de inkluderade färgpaletterna. Som sagt är 20 $ enhörningsfästet mikrotransaktion nästan förolämpande – men hej, du vet att vissa kommer att köpa det.

När det gäller hjältarna själva, delar HotS upp sin lista i fyra kategorier: krigare, mördare, stöd och specialister. De tre första fyller de välkända tankarna / DPS / healer-rollerna med olika, roliga kit att spela som består av några bekanta förmågor (få-över-här krokar, AOE frostsnör, strålande strejker, och så vidare). Men specialisterna introducerar några av de mest unika mönster som jag hittills har sett från genren. Till exempel kan Zerg mastermind Abathur bidra med buffs och krypa spawns medan han sitter i hemmabasen, medan en skicklig Sylvanas på egen hand kan demontera en behållning genom skicklig användning av hennes torn-inaktiverande attacker. Specialisternas okonventionella spelstilar känns förfriskande, men spelar som eller mot dem kommer att ta en viss justering ur din vanliga MOBA-komfortzon.

Om du någonsin har känt dig som om du redan tappat en rund LoL eller Dota bara för att din bana var nere i CS efter tio otrevliga minuter av sista träff som en rasande högerklickande automat, utan att behöva oroa dig för sådana detaljer i HotS är helt befriande. De slags vaggar som du är så vana vid i 5v5-hjältkämpar är helt enkelt borta. Det är som den underbara känslan när du först DVR en show och med glädje inser att du kan spola framåt genom alla reklam som du inte bryr dig om.

Heroes of the Storm-recensionen

Blizzards varumärkenivå av orörd polska (som härmed bör kallas ‘Blizzlish’) lyser verkligen i HotS ‘ljudavdelning, som kultiverar en känsla av lekfull kamratskap under de annars intensiva matcherna. Jag älskar den automatiserade skämten mellan karaktärer: att höra min ärkeängelkrigare Tyrael bellow "Bra gjort, healer! Fortsätt så!" när en supportalierad toppar min HP är ett uppmuntrande ögonblick för oss båda, och gör underverk för att stärka samarbetet. När det gäller toxiciteten som ibland kan känna sig nästan inneboende för MOBA-samhällen, finns det ingen kommunikation med fiendens team överhuvudtaget, så svårt och dåligt idrottsutövning händer helt enkelt inte. I värsta fall kommer den tillfälliga skämtlagkamraten komma och gått innan de verkligen har haft tid att irritera dig.

Det beror på att allt om HotS är inställt för att leverera kaotiska lagkamper, geniala spel och den vinnande hastigheten på adrenalinet (eller törsten efter hämnd) i en snabbare takt. Spel klocka på cirka 20 minuter i genomsnitt, varar tillräckligt länge för att du känner dig investerad utan att någonsin dra. Neutrala läger av legosoldater i utrymmet mellan körfält kan rekryteras (främst genom att stansa ansikten) för att kämpa för din sida, förhindra dödlägen medan du fortfarande lämnar utrymme för comebacks. Och bedömningen utifrån mina många marathoner på kvällen, matas den relativa kortheten i varje match till den kraftfulla ‘bara en till’ mentaliteten.

Heroes of the Storm-recensionen

Om det finns någon aspekt av HotS som känns onödigt utdragen, är det utvecklingen utanför matcher. På vissa sätt är det väldigt givande: du kan låsa upp alternativa paletter (och till och med lurade skinn) för dina favorithjältar genom dedikerad spel, vilket ger dig ett visuellt sätt att visa upp din behärskning. Men vissa talanger – buffs som tar plats för föremål eller tilldelning av kompetenspoäng samt ett alternativt val för din ultimata förmåga – är låsta bakom spelarnas progression. Nykomlingar kommer utan tvekan att söka rekommenderade talangbyggnader på nätet, bara för att upptäcka att de inte får tillgång till några väder eftersom de spelar en hjälte för första gången. Det tar bara några runder för att låsa upp dem (och du har carte blanche-åtkomst när ditt konto är på en tillräckligt hög nivå), men dessa gated-off talanger känns mycket mindre omedelbara än allt annat om HotS.

Efter att ha känt banbrytningshastigheten för Heroes of the Storm kan jag aldrig gå tillbaka till sådana som LoL och Dota 2. Dessa spel är utan tvekan fantastiska, och HotS kommer inte att tappa deras popularitet, men hur det är skapar en oavbrutet engagerande strid i varje match skiljer den ut i en genre som är överfull av copycats. Genom att klyva ner all stillestånd och sätta allt fokus på spännande action, gör HotS det bästa av tiden du investerar i det. Och när du troligen kommer att spela hundratals matcher, är den ständiga tillfredsställelsen avgörande.

Heroes of the Storm