Hitman 2-recension: “Känns som ett expansionspaket, snarare än en riktig uppföljare”

Gränserna till vad som verkar vara en sista minuten rusa ut genom dörrutvecklingsstrategin försämrar inte det faktum att varje Hitman 2-nivå är underbart utformad och full av potential för uppfinningsrikedom ….

• Vackert utformade sandlådanivåer
  • Kostymer och berättelser kan fortfarande vara roliga
  • Härlig nickar till Hitman historia

• Fortfarande väldigt mycket Hitman
  • Känns som en expansion, snarare än en fullständig version
  • Berättelsen känns bristfällig

Det finns inte många spel som låter dig komma ihåg den tid du slog en gammal kvinna medvetslös med en nybakad blåbärmuffin medan hon blev distraherad av en Big Mouth Billy Bass i en övervåningskorridor i ett förortshus. Eller den gången du gav en tatuering direkt på en mans trumhinna efter att du promenerat djärvt in i hans drogfinansierade herrgård som låtsades vara en berömd, verklighets-TV-stjärna, konstnär som på mystiskt sätt tappat allt sitt eget bläck och kommer med ett helt annat ansikte.

Genom Hitman-seriens hela historia har spelen omfamnat denna fånighet, den något surrealistiska, tungan-i-kindhumören som betyder att ingen verkligen ifrågasätter giltigheten av Agent 47: s förklädnader. Tack och lov behåller Hitman 2 – den direkta uppföljaren till 2016Hitmanreboot – allt detta och spelar regelbundet på dessa idéer. Mottagaren av din tappade tatuering kommer till exempel att ifrågasätta dina kindben, men kommer ändå att låta dig börja bläcka honom. Medan den mycket andra nivån i Miami kan du bokstavligen sträcka dina saker i en jätte- och väldigt rosa flamingo-outfit, komplett med stora ögonfransar. (Något som låter väldigt bekant för alla som kommer ihågHitman: Blood Money’s Murder of Crows-nivå.)

Det är allt kvar, men mycket har ändrats för Hitman 2, särskilt när du jämför det med Hitman-omstart 2016. Den sista serieposten ankom i perfekt förpackade episodiska bitar, som regelbundet levererade spelare helt nya sandlådor att röra sig i, med platser som sträcker sig från Italiens Sapienza till Japans Hokkaido. Däremellan kan du ta bort tidsbestämda Elusive Targets som skulle dyka upp för en engångsdödsmöjlighet som innebar att samhället skulle dela sina imponerande mord på mord under perioderna mellan episodiska utsläpp, som dödens ängel / bedårande mormor Etta Davis. Det var en snygg idé, och det kanske inte lönade sig så mycket som IO Interactive hade hoppats, men det kändes nytt och nytt på ett liknande sätt som Epic Games nu lyckas nästan skicka ett nytt spel varje vecka medFortnite.

Ett allt-i-ett-mordpaket

Hitman 2-recension: & quot; Känns som ett expansionspaket, snarare än en riktig uppföljare & quot;

Hitman 2 har dock släppt det episodiska släppplanet och du får alla sex platser i ett paket som är fullt prisat, komplett med en övergripande historia och flera chunky extra, inklusive Sniper Assassin och Ghost-spellägen – även om mer om båda dessa senare. Men, tyvärr, kan du berätta från den andra att du försöker installera Hitman 2 att den var designad som en episodisk utgåva ursprungligen, och maskinerna i det leveranssystemet är tydligt överallt. Till exempel måste du ladda ner var och en av de sex nivåerna separat (vilket innebär att var och en har sin egen uppsättning troféer på PS4, om det stör dig), tillsammans med en annan del som räknas som &lsquo, huvudspel “. Det kanske låter fantastiskt för alla som bara vill ladda ner den första nivån och spela, men egentligen är bara en förhandsvisning på hur fragmenterad spelet kan känna. Sedan, när du har laddat ner spelets olika sektioner och startat upp det, måste du faktiskt navigera förbi historien om 2016’s Hitman innan du kan komma till de nya sakerna.

Om du köpte den sista Hitman har du tillgång till dem alla här. Men om du inte gjorde det, kommer de att tjäna som en ständig påminnelse om att Hitman 2 är uppföljaren till något du inte äger, och förmodligen borde, men också verkligen förstärka den övergripande känslan av att Hitman 2 är som ett expansionspaket till dessa avsnitt snarare än en komplett uppföljare. Det hjälper inte att de snitt som spelas mellan Hitman 2: s sex nivåer egentligen inte är något att skriva hem om. Medan informationsmötena som introducerar varje nivå är vackert gjorda i spelets motor, är själva berättelserna utda animiska affärer, som inte ger rätt till den väsentliga berättelsen som erbjuds – även om den skriver om Agent 47s ursprungshistoria något. Jag befann mig regelbundet att stämma in till skärmen eftersom de är så frikopplade och måste gå igenom dem för att se till att jag förstod varför jag tog ner alla dessa olika mål. Naturligtvis spelar det ingen roll i det storslagna planen att vara mördare, men de som är här för Hitman-lore kanske kämpar med berättelsen utanför uppdragen själva.

En ny värld av mord

Trots att det definitivt finns några besynnerheter till Hitman 2 finns det också mycket att berömma. Varje nivå är en vackert utformad sandlåda lekplats som du vill hålla i och orsaka förödelse i flera timmar. Inte bokstavliga sandlådor tänker, kan du föreställa dig sandproblemen med alla dessa kostymförändringar? Tekniskt sett ligger den första nivån i ett hus på kanten av en strand i Nya Zeeland med en imponerande åskväder, men därifrån har du den härliga soltäppta prakten av ett F1-lopp i Miami, den colombianska staden Santa Fortuna där ett narkotikakartell kallar sin bas, de tättpackade gatorna i Mumbai, de smakfulla trädgårdsfesterna och staketstaket i amerikanska förorter i Whittleton Creek, och maskeradbollen för en hemlig organisation som du bara kan gå med om du betalar en sju figurmedlemmar avgift.

Det finns massor av nickar till gamla Hitman-spel – från mördningsmöjligheter till hela nivåkoncept – och också små skämt för dem som har utforskat klimat i episodisk utgåva. Det, i kombination med variationen mellan varje inställning, är de enorma mängder NPC: er som du kan interagera med, gömma sig bland och generera problem med är förvånande. Dessa små världar är fyllda med möjligheter – både skriptade och på annat sätt – och även om saker och ting kan kännas lite förutsägbara ibland, och ibland kan du känna dig som gift är bara det verkliga mordverktyget som valts för uppdragsberättelserna (Hitmans erbjudande) guidade möjligheter som kan leda dig genom skriptade och ofta roliga / lustiga / “Oh Christ what have I done” -mål som eliminerar set-ups), det är ingen som förnekar att Hitman 2 är underbar, lekfull och bara en hel del blodig kul. Pun absolut avsett.

Naturligtvis, som Hitman-avsnitten som kom före det, är detta naturligtvis ett spel som trivs med replaybarhet. Om du har en bra körning och bara behöver ett par &lsquo, åh, kära gud, det här har gått till hundens omlastningar, en genomsnittlig körning tar ungefär en timmes verklig speltid – och det går snabbt. Du kommer att kunna se en Mission Story för varje karaktär i den körningen, men spelet rekommenderar starkt att du utforskar var och en för att förstå hela historien innan du går vidare till nästa nivå. Och det är definitivt värt det också, för inte bara kan de ge lite komisk geni, de kommer också att visa dig nivån i sin helhet. Varje nivå är full av hemligheter, udda NPC, potentiella kostymändringar, vapen, ingångar och utgångar och mer. Det är verkligen en lekplats och uppdragen är en guide. Det är upp till dig att komma tillbaka senare och använda din kreativitet för att skapa dina egna berättelser med de verktyg som erbjuds i var och en.

Handelsverktyg

Det hjälper dig i Ghost Mode också, den helt nya multiplayer som erbjuds med Hitman 2. Den spelar i princip igenom varje nivå igen, men det finns två mördare som arbetar för att ta ut samma, slumpmässigt genererade mål. Allt du måste göra är att slå dem till dödsfallet. Döda alla bortsett från målet så blir du motståndare meddelad, så att försöka orsaka så lite ruckus som möjligt är definitivt det sätt du vill gå, men naturligtvis, som med alla Hitman-saker, kanske dina bästa avsikter inte alltid kommer till frukt. Jag har inte haft så mycket chans att krossa med Ghost Mode i detta pre-release-skede på grund av matchmakingproblem, men när jag har det har det varit härligt, rörigt roligt, den typ som håller ditt hjärta fast i din hals och dina handflator vagt svettig.

Det är synd att Sniper Assassin Mode bara har en karta. För alla som har förbeställt spelet och har spelat den kartan sedan dess, kom det som en besvikelse att det fortfarande bara är det enda landskapet att äta.

Men Ghost- och Sniper Assassin-lägena är bara avsedda att runda ut huvudpaketet för dessa sex berättelser Hitman 2-nivåer, vilket lägger till den känslan av replaybarhet och upptäckt som alltid har varit i seriens kärna. Det finns definitivt ingen innovation här, det är mer av samma Hitman-spel som vi har sett i flera år i förväg, och jag är rädd att Hitman 2 kommer fram till en tidpunkt där den bara inte kan tävla med liknande som Red Dead Redemption 2, Assassin’s Creed OdysseyandFallout 76, särskilt inom den öppna världen sandlådan genren. Dessutom finns det definitivt godheter till presentationen av Hitman 2 som antyder att det var lite rusade ut genom dörren, men jag kan inte fel det faktum att det erbjuder läckra, mördande kul direkt från början. Och det är verkligen allt du behöver från Hitman 2.

Recenserad på PS4 Pro.

Hitman 2