Hitman: The Complete First Season review: “Fantastiska miljöer fyllda med möjligheter och potential”

En framgångsrik uppståndelse av Hitman. Deft systemdesign och stora nivåer, svagt släppt av produktionsproblem och online-restriktioner.

• Det är som Blood Money, men större
  • Nytt förklädnadssystem fungerar briljant
  • Designad för repriser, så det finns alltid något nytt att prova

• Detta globala äventyr återanvänder samma få röstskådespelare
  • Du missar mycket om du måste spela offline

Viktor Novikov har förgiftats, elektrokuterats, kvävts, skjutits, krossats under vikten av en avant garde-belysningsrigg, skjutit in en flod och drunknat i toalett. Han har ännu inte dödats av en avlägsen detonerad bombe gömd i en kamera. Jag tror att jag ska prova det nästa. Novikov är en rysk oligark, modemogul och finansiär av en internationell spionring. Ännu viktigare är han ett mål – en av många markerade figurer spridda över Hitmans sex huvuduppdrag. Ditt jobb som legendarisk mördare Agent 47 är att döda vart och ett av dessa mål. Du kommer inte att lämna efter nya, intressanta sätt att göra det.

Sex nivåer kan verka smala, men var och en av Hitmans uppdrag är stora och breda. Val och variation är integrerad i designen – en nödvändig del av den ursprungliga episodiska utgåvan, där varje avsnitt var tvungen att upprätthålla spelare i månader. Varje avsnitt har nu samlats i ett enda paket – hela huvudkampanjen, tre bonusuppdrag och en ny, mer utmanande svårighet – och det känns enormt. För dem som vill uppnå en perfekt tyst mördare-rang kan det första försöket på ett uppdrag ta upp till en timme. Att döda ett mål utan att upptäckas kräver att du hittar svaga punkter i det komplicerade klockan av säkerhetssystem och NPC-patrullöglor.

Hitman: The Complete First Season review: & quot; Stora miljöer fyllda med möjligheter och potentiella & quot;

Som en serie har Hitman alltid känt sig unik bland stealth-spel. Du är sällan skyldig att smyga, och istället måste du gömma dig i synen. Förklädnader tagna från medvetslösa eller döda NPC: er låter dig smälta in genom att kringgå säkerhetskontroller inte genom att hitta rutter runt, utan genom att låtsas vara någon annan. Här har förklädnadssystemet förfinats för att ta bort all osäkerhet. Om du är klädd som en servitör kan du fritt gå dit en servitör skulle tillåtas, och om du inte gör något misstänkt, som att bära en pistol eller drunkna någon på en toalett, kommer ingen att störa dig.

Undantaget är vissa andra yrkesmedlemmar som du låtsas vara, markerade med en UI-prompt, som inser att du inte är en av sina egna. Det är ett elegant system. I tidigare Hitman-spel – till och med de lovade Blodpengarna – misstänksamhet kan vara en slägga till din plan. I Hitman får du utrymme att plotta och ompröva. Handlingen från ögonblick handlar inte om infiltration, utan manipulation. Som sådan tillfredsställer Hitman en kärnfantasi som känns distinkt från andra spel.

Att nå ditt mål kan vara noggrant arbete men tillfredsställande och mildras av det faktum att Hitman sällan straffar för små misstag. Även om den bästa betygsättningen försvinner, låter en rörig slutförande dig fortfarande tjäna utmaningspoäng som låser upp ny utrustning och alternativa startplatser. Det är ofta möjligt att återhämta sig allt annat än en fullskalig brandbekämpning mot flera säkerhetsvakter. Och till och med ett misslyckande är en möjlighet att lära sig, eftersom Hitman är utformad för att spelas om.

Det finns en kampanj, och en ganska otrolig berättelse som berättas i efterfrågan och via NPC-dialog, men Hitmans struktur kräver inte att du spelar varje nivå i följd. Det är värt att göra, mest för att uppleva hur utvecklare IO Interactive-experiment med den grundläggande Hitman-mallen på senare nivåer. Du är dock fri att studsa mellan platser, ta prov på de många aktiviteterna – från huvuduppdrag, till eskaleringar, som testar din förmåga att anpassa och förfina genom att lägga till nya komplikationer varje gång du spelar upp.

Detta engagemang för variation och replaybarhet är därför jag har tagit Novikov på så många intressanta sätt. Det är möjligt att döda ditt mål med en kula eller fibertråd, men alla har också ett urval av skräddarsydda olyckor som väntar på att hända. Jag har planterat en explosiv golfboll på en forskares gröna och tappat en fylld älg på en investeringsbankers huvud. Blood Money innehåller också olyckor, men Hitman tar saker vidare och knyter dem i ett system, kallad &lsquo, möjligheter ‘, som låter dig manipulera ditt mål på specifika sätt.

Som standard placerar möjligheter objektiva markörer vid vart och ett av de steg som krävs för att slutföra. Det är en handhållningsnivå som känns för ansträngande för Hitmans specifika utmaning. De kan tonas ner eller stängas helt av, och det är värt att göra det till förmån för att räkna ut saker som du går. Reducerad till en steg-för-steg-guide är Hitman både för kort och lätt att känna sig givande.

De sex nivåerna spänner över hela världen och är alla åtminstone bra. Två är dock bra. Sapienza och Hokkaido sticker ut, det förstnämnda genom att vara det bästa exemplet på en sandlåda med Blood Money-stil med mycket större storlek och omfattning, och den senare genom en experimentell finjustering till förklädnader som definierar hur du rör dig genom nivån. Ofta har Hitmans platser inte riktigt styrkan i temat för Blood Money. Det spelets Mardi Gras-nivå kändes specifik för New Orleans. Detsamma kan inte sägas om till exempel Hitmans Bangkok Hotel, som bara representerar dess plats ytligt.

Du kommer också att märka mycket ljudrepetition, både musik och röstspelare. Ironiskt nog slipper dessa brister bort vid nedsänkning på ett sätt som fungerar till Hitmans fördel. I Blood Money var NPC: er sexualiserade karikaturer – omänskliga proportionerliga groteskor som utmanade spelaren från handlingen på ett sätt som speglade 47: s separation från världen i stort. Att höra samma röstspelare känns mindre som en avsiktlig teknik, men det ger en liknande effekt – minskar känslan av en verklighet och låter systemdesignen lysa som ett intellektuellt pussel på ett sätt som sätter dig i en liknande tankesätt som den exakt, professionell mördare du bor. Jag försöker att inte tänka på det för mycket.

Det överlägset största problemet är Hitmans krav på nätet. Detta är inte ett multiplayer-spel, men framsteg, ranking och fullbordande av utmaningar kräver att du är online. Om du tappar anslutningen på mittnivå pausar den tills du kan återställa. Det finns element som uppenbarligen kräver en anslutning – både de spelarskapade kontrakten och de tidskänsliga Elusive-målen, som bara kan försökas en gång. Men utanför dessa specifika uppdragstyper finns det inget som motiverar sådana begränsningar.

Förutsatt att du kan upprätthålla en konsekvent koppling, men Hitman är en glädje. Och det förbättras genom det nya professionella svårighetsläget. Den justerar varje nivå för att ta bort vissa säkerhetsfunktioner och begränsar dig till en enda mittuppdrag spara. Förändringarna är tillräckliga för att bekanta scenarier kändes spända igen. Ursprungligen blev jag besviken över att det inte begränsade det dämpade alternativet, vilket låter 47 icke dödligt förmåga någon NPC – en förändring från Blood Money som, vid regelbundna svårigheter, ofta känns lite förlåtande. Efter många obehagliga professionella körningar, men jag misstänker att den ökade storleken och tätheten i dessa miljöer inte skulle stödja en sådan förändring.

Hitman är en säker återkomst för IO, efter en kontroversiell avgång med Hitman: Absolution. Den första säsongen börjar bra, med en serie solida uppdrag som visar upp det nya omfånget och slutar med några intressanta iterationer på den mallen. En lätt nedgång i midsäsongen, med den kompetenta omöjliga Marrakesh och Bangkok, minskar inte prestationen. Medan Blood Money behåller kanten tematiskt, gör designens förfinade fokus och stora miljöer fylld med möjligheter och potential alla Hitman till en stark efterföljare.

Du kan läsa våra episodiska recensioner av Hitman här. Detta spel granskades på PS4.

Hitman: The Complete First Season