Hobbs & Shaw-recension: “Testosteron-bränsle Fast & Furious spin-off är affärer som vanligt för Dwayne Johnson och Jason Statham”

Testosteron, muskler, action, vapen och bilar … det är snabbt &amp, Furious business som vanligt. Kan vara stramare, medveten, och den ständiga dickmätningen blir lite trött.

Den alfamannliga friktion mellan DSS-agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) och kriminella Deckard Shaw (Jason Statham) är en av de mer underhållande sidelinjerna i det senaste&amp, Furiousfilms. The Rock v. Statham … det blir inte mer testosteronbränslen än att titta på dessa två manberg berätta bantz och slag. Så det är perfekt att de bildar ryggraden för Hobbs &förstärkare, Shaw, den långvariga seriens första funktionslängd spin-off.

De titulära tuffa killarna är sammanställda för att spåra ett mänsklighetshotande supervirus – alias &lsquo, Snowflake’. Det är för närvarande i besittning av Deckards syster Hattie Shaw (Vanessa Kirby), en MI6-agent på språng i London efter att ha blivit inramad för slakt av sitt lag av Brixton Lore (Idris Elba), en självutnämnd "dålig kille" med ögonen på viruset. Nu ringer CIA och MI6 in Hobbs och Shaw separat för att hitta henne.

När de tvingas arbeta tillsammans börjar leroslingan på allvar ("Du låter som en gigantisk tatuerad baby," knorrar Shaw, i en av de bättre nedläggningarna). Det är roligt, till en viss punkt, även om manusens besatthet med gutarna som diskuterar storleken på deras könsorgan blir lite tröttsamma efter ett tag. "Överkompensation?" kommenterar Hobbs när han ser Shaws samling av bilar. Prata om meta.

Vill du ha mer Statham?

Hobbs & amp; Shaw-granskning: & quot; Testosteron-eldad Fast & amp; Rasande spin-off är affärer som vanligt för Dwayne Johnson och Jason Statham & quot;

Vi pratade med skådespelaren om Hobbs &amp, Shaw och arbetar med The Rock

I Briton Lore, som har historia med Shaw, har de en värdig motståndare. Han är en del av ETEON, ett högteknologiskt kriminellt imperium som drivs av en mystisk demonterad röst. Han har också förbättrat cybergenetik med det senaste skottsäkra materialet. "Vi jagas av Terminator!" skriker Hobbs, inte så långt från sanningen. Det hela är lite sci-fi för Fast &amp, Furious franchise, även om det utan tvekan inte är mer löjligt än att starta fallskärmsportbilar ur flygplan (se Snabbt &amp, Furious 7).

Med serien regelbundna Chris Morgan och Iron Man 3-skriven Drew Pearce på skriptuppgifter blir historien snart global, efter att Hobbs och Shaw hittar Hattie, och upptäcker att hon har intagit viruset i kapselform (nej, vi är inte säkra varför, heller) . Endast en rysk forskare (Eddie Marsan) verkar veta hur man kan extrahera viruset – även om det tyvärr verkar finnas en gizmo att göra extraheringen i ETEONs Dr. Evil-liknande lair.

Det finns många hänvisningar till att rädda världen – Hobbs uppskattar att det är fjärde gången han heroiskt utförde uppgiften – men som alltid med Fast &amp, rasande filmer, allt kommer till familjen. Shaw har inte bara att göra med sin lillasyster utan också sin kära gamla mamma (Helen Mirren) som är i en plats att bry sig själv. Under tiden ser en tredje akt som vistas till Samoa Hobbs återförenas med sitt hemland och i synnerhet den bråkiga broren Jonah (Cliff Curtis) som han lämnade efter sig.

Detta är en snabb &amp, rasande film, du kan förvänta dig att actionen är toppklass. David Leitch, den högsta stuntman-vände-action-regissören på John Wick, Atomic Blonde och Deadpool 2, låter oss inte ned. En bil / motorcykel jagar genom Londons gator – bröd och smör i Fasten &amp, Furious world – spelas spännande ut. Samma sak gäller för en sekvens där Hobbs abseils ner på sidan av ett tornblock, medan en Statham-centrerad korridorkamp är ren Oldboy.

Tillägget av Elba och kickass Kirby bidrar bara till det roliga, även om filmen förlorar fart i sista handen, med Hobbs familjebrytare snarare kastar en nyckel i verk. Några stjärnokoméer, förmodligen som en uppsättning för framtida avsnitt, känner sig också onödiga. Men då inFast&amp, Furious, finns det verkligen en sådan sak som &lsquo, för mycket ‘?

Hobbs &amp, Shaw recension: "Testosteron-bränsle snabbt &amp, Furious spin-off är affärer som vanligt för Dwayne Johnson och Jason Statham"