Humlabedömning: “Ytterligare en fräsch, frisk franchise-återuppfinning”

Humlabedömning: & quot; Ytterligare en ny, frisk franchise-återuppfinning & quot;

De mest förväntade kommande filmerna från och med 2018

Där Bay riktade nostalgiska fans som borde ha vuxit ut maxed-up leksakshistorier, strömmar och humlar Bumblebee upp nostalgi vinkeln genom att spola tillbaka till Transformers formative år för en mer mellan-vänlig berättelse. I Kalifornien, 1987, sorgar Steinfelds 18-åriga Charlie för sin sena pappa när hon bickar med sin mamma, uthåller sin dim-lampa styvfar och tänker på gamla bilar. Ja, tinkers: tilltalande klutzy men kapabel, Charlie spenderar mer tidunderbilar än draperade över dem. Hennes band T-shirts pekar också på musikaliska uppgraderingar, med Bay’s korvmetall som drivs av väl valda 80-talsglädjer från Smiths till Simple Minds.

Skickat till jorden av Optimus Prime, lider den sött böjda ‘Bee med blåmärken med Decepticons innan han täcker bland andra nedbrutna fordon, där Charlie hittar honom. Även om Charlie senare utvecklar banden med Goofball-granne Memo (en älskvärd Jorge Lendeborg Jr), förankrar hennes ömsesidigt återställande “Bee bond” komedi och action med ett okomplicerat fokus som visar sig välkomna efter Bays ansträngande bot-baserade mytbyggnad. Knight’s plot liftar – E.T., The Iron Giant- är transparenta, men han lyfter åtminstone från de bästa och gör varma jobb på jobbet.

Om han inte så lätt kan återuppliva intresset för det femfilm-gamla Autobots-vs-Decepticons kriget, lyckas han göra det lite roligt. Decepticons Shatter (Angela Bassett) och Dropkick (Justin Theroux) anländer utrustade med några trippelförändrade swagger och snygga sado-drag. Det är riktigt att deras allians med amerikanska styrkor är dumt. Men åtminstone dess idioitet blir inte obemärkt av Burns (John Cena), den typen av militär man som skäller "Det finns en dörr på mitt sätt" när han vill ha något som blåser upp och bankar nästan tillräckligt med mock-macho-likhet för att komma undan med sina ostigare stunder.

Även om några av zingrarna kunde använda lite skärpning, ger Hodsons streck av vidd levity till en serie som inte tidigare &lsquo, gör ‘humor på sätt som är kännbara för mänskliga öron. Steinfelds lika grundade karaktär tillför hjärta och en kan-göra strimma: där andra författare kan ha &lsquo, fixade sina sorgar med manlig hjälp, Charlie tar hand om fixingen här. Oavsett om hon kontrollerar armhålorna efter BO eller försiktigt avvisar Memos obekväma framsteg, spelar Charlie som ett bud att ringa tid på hetbuksfetismen från Bays era. I den kunniga fixen och på annat håll har riddare och Hodson räddat något behagligt från en annars dåligt bucklad serie.

Humla låter strålande men kommer det att gå vidare till vår lista över bästa filmer 2018 än så länge?

• Utgivningsdatum:21 december 2018 (USA) / 26 december 2018 (UK)
  • Certifikat:PG-13 (US) / 12A (UK)