Hur du tränar din Dragon: The Hidden World recension: “Spännande, rörande och fantastiskt att titta på”

En av decenniets mest framgångsrika fantasy-sagor avslutas med en finale som är spännande, rörande och fantastisk att titta på.

Efter att ha blivit berövad en lem i den första How to Train Your Dragon och en kärleksfull far i den andra, ungdomliga Viking Hiccup (Jay Baruchel) har lidit nog, kanske du tror. Ändå har det tredje inlägget i DreamWorks hjärt-rörande fantasy-serie ytterligare ett trauma att tillföra sin kärprotagonist: utsikterna till ett älskat farväl till sin fjällande kompanjon Tandlös, en drake vars smala hopp om överlevnad beror på att komma så långt borta från mänskligheten som möjligt.

Ja, som Toy Story-filmerna ochRalph Breaks The Internet, How to Train Your Dragon: The Hidden World handlar om separationsångest, något som fans kommer att känna för tanken att se en av animationens mest vinnande dubbla handlingar kalla det en dag. Ändå är det inte bara den onda drakejägaren Grimmel (F. Murray Abraham) som kommer att dela Hiccup från sin trogna Night Fury. Det finns också en förödande drakeinna – döpt Light Fury av Hiccups sorta-flickvän Astrid – vars charm har Tandlös övervägande av ett liv bortom den nordiska byn som har blivit hans hem.

Problemet är att Berk är hem för många fler beasties än så, mest tack vare Hiccops insisterande på stealthuppdrag som resulterar i att bur med eldfångare frigörs från sina piratiska fångare. Mänskligt-till-wyvern-förhållandet har nu blivit ohållbart, vilket får den nyinstallerade chefen att söka en mytisk utopi – titelens dolda värld – där Toothless och hans flygande vänner äntligen kan vara säkra. Den vågliga expeditionen över havet som följs bokstavligen breddar horisonterna för en trequel som beundransvärtigt syftar till att höja anten visuellt – inte minst när den anländer till den dolda världen själv, ett hål i havet (bara gå med det) som leder till en käkeuttagande nätverk av grottor badade i psykedelisk bioluminescens.

Hur man tränar din Dragon: The Hidden World-recension: & quot; Spännande, rörande och fantastiska att titta på & quot;

Ändå lika spektakulärt som det är är det när filmen är så enkel som den visar sig vara mest oemotståndlig, vilket framgår av en härlig fängselssekvens mellan Toothless och Light Fury som ger en virtuell, praktiskt taget tyst masterclass i skapelsebaserad tecknad film. Visst är att allt inte är tyst i Dean DeBlois triptik närmare. Hiccups drake-ridande mamma Valka (Cate Blanchett), en så central roll när det gäller att träna din drake 2, skär en oroande perifera figur denna gång, medan det finns några för många &lsquo, komiska “shenanigans från de olika Berkiska sidekickarna. Abraham är under tiden nedslående fotgängare som Grimmel, en (Ama) deus ex machina vars hat mot Tandlös aldrig förklaras tillfredsställande.

När allt är sagt och gjort är det dock drakarna som får denna serie att sväva. Lite undrar alltså att DeBlois packar ramen med sig, i en så bländande mängd olika sorter (kolla in den skorpionsliknande behemoths som Grimmel har som sina personliga tyngder, eller de oändliga multiplikation av Hobgobblers) att du bara kan se på agog. Kasta in en verklig tår-jerker av ett klimaks, desto mer av John Powells eleganta poäng, och du står kvar med ett sällsynt odjur i denna värld av oändliga franchisetecken: en saga som vet när det är dags att sluta.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över kommande filmer du vill inte missa eller komma på bästa filmer 2018 du kanske har missat.

• Utgivningsdatum:Ut nu
  • Certifikat:PG-13 (USA) / PG (UK)