Inpatient-recensionen: “Det är helt strålande; skrämmande så”

• Smart berättelse över upprepade genomslag
  • Röststyrningar ökar din nedsänkning totalt
  • Grafik är bäst i VR

• Rörelsekontroller kan göra med en viss förfining
  • Kräver upprepade uppspelningar
  • Dyr

Med lanseringen av Skyrim VR och Doom VFR, tillsammans med en lysande teknisk demo för Last Guardian där du faktiskt kan klappa hunden, är det uppenbart att Sony strävar efter att göra PlayStation VR verkligen fungera. Det finns gott om PSVR-titlar som skulle göra det till ett spännande år för virtual reality, och The Inpatient är en stark start på 2018. Det är också ett av de finaste, smartaste skräckspel som jag har spelat i VR.

Tillverkad av Supermassive Games, samma folk bakom Outlet Dawnand tills Dawn: Rush of Blood, detta är en första person skräck som verkligen sätter dig, spelaren, i centrum av historien. Det första det gör är att ta bort alla dina minnen – ett bra sätt att göra hela historien till ett mysterium. Allt du vet är att det här spelet är satt 60 år före händelserna till Dawn, och du sitter fast i Blackwood Pines Sanitorium utan att du har någon aning om vem du är, hur du har kommit dit eller varför du sitter fast där.

• Bästa PS VR-erbjudanden
  • 9 funs saker att göra i Skyrim VR, Fallout VR och Doom VFR
  • Kommande PS VR-spel

Inpatient-översynen: & quot; Det är helt strålande; skrämmande så & quot;

Att torka av en karaktärs minne är naturligtvis inte en ny idé, men i kombination med en annan gameplay-funktion håller du dig helt nedsänkt i spelet från öppningsstunderna. Den andra funktionen ger dig en röst. Inte några förspelade sång i spelet heller, din faktiska röst. Spelet har röstkontroller, vilket innebär att när du får två dialogalternativ kan du bara säga raderna högt för att utlösa nästa scen. Och ja, du kan komma ordentligt in i det, för på ett tillfälle skrek jag "Varför är jag här?" in i läkarens ansikte med faktiskt gift. Mina grannar måste tro att jag är arg.

För vad som verkar som en enkel mekaniker – den använder den inbyggda mikrofonen i PSVR för att höra dig tala – det förändrade helt hur jag kände om min karaktär och situationen vi befann oss i. Plötsligt var det jag som satt fast i Sanitorium och inte bara någon namnlös, ansiktslös huvudperson. Detta är VR-nedsänkning på sitt bästa, och som verkligen ramper skräckfaktorn upp till 11.

Helt uppslukande

Det hjälper också att The Inpatient är det mest visuellt imponerande PlayStation VR-spelet. Liksom i tills Dawn and Rush of Blood har Supermassive absolut spikat rörelsefånget i The Inpatient, med varje uttryck och känslor som stöter starkt på karaktärernas ansikten. Spelets öppningsscen har tagit dig fast vid en stol med en läkare som ställer frågor och lutar dig i närheten för att säga att även om din behandling är svår, fungerar den också. Han kommer så nära att du kan se rynkorna i ansiktet och nästan känna hans andetag på ditt kind. Det är helt trovärdigt, skrämmande så.

Precis som till Dawn, är detta ett spel som reagerar på dina berättelser och de åtgärder du gör. Men det är nästan att det är fallet. Mycket av berättelsen hänger samman med att du hittar saker som utlöser dina minnen, och dessa förklarar vad pokker har hänt dig, men om du inte letar efter dem första gången du spelar igenom har du bokstavliga luckor i din minnesamling och spelets avslutande ögonblick ger dig massor av obesvarade frågor. Med ett playthrough som bara varar i cirka två timmar, kanske du också får fråga varför du har betalat $ 39.99 / $ 34.99 för en så kort upplevelse.

(In) Tålamod belönas

Men det är faktiskt ett spel som drar nytta av flera genomslag. I själva verket uppmanar jag absolut att spela igenom detminstdubbelt. Omedelbart efter att ha avslutat det första gången började jag det igen, tog olika vägar, valde olika dialogalternativ och såg till att hitta så många minnesutlösare som möjligt. Det är anmärkningsvärt hur olika mina erfarenheter var mellan playthroughs, och hur stor påverkan ett till synes vardagligt val gör, med vissa scenarier som spelar lika hårt kontrasterande som natt och dag. Jag förstör inte exakt vad som händer, eftersom det är värt att upptäcka vändningar, varv och skrämmer för dig själv. Det andra playthroughet gjorde alla mina bekymmer från den första smälten bort, men det kommer inte att förringa det faktum att jag blev modig av ett relativt nedslående första playthrough.

Det finns några andra fnissiga problem med The Inpatient, mestadels med kontrollsystemet. Du har alternativ för 15, 30 och 45 graders svängningssteg – eller så kan du välja helt fri rörelse – men ingen av dem verkar fungera för komplikationerna att navigera i de många dörröppningarna och korridorerna i Sanitorium, oavsett om du använd en vanlig DualShock 4-pad eller Flytta-trollarna. Jag tillbringade mycket tid på att slå min metallfackla mot väggen, fastade på en vägg eller i något fel vinkel för att faktiskt glida genom varje dörr. Tack och lov är historien tillräckligt spännande för att kunna ta dig igenom upprepade genomslag trots rörelsefrågorna.

Det är svårt att veta hur man rekommenderar The Inpatient. Å ena sidan är det ett av de mest kreativa skräckspelen när det gäller (eventuella) berättelser om spel och spelmekanik. Men å andra sidan kräver det massor av spelares tålamod för att få ut det bästa. Det är 100% värt ansträngningen när du inser hur spelet fungerar och vad det försöker uppnå, även om resultaten från ditt första playthrough oundvikligen känns lite undertryllande.

Om du vill ha mer skräck i ditt liv, gå över till våra bästa skräckspel .

Inpatient-granskningen: "Det är helt lysande, skrämmande så"