Iron Fist säsong 2 recension: “Knappt en comeback-historia för åldrarna”

Iron Fist säsong 2 recension: & quot; Knappast en comeback-historia för åldrarna & quot;

Iron Fist säsong 2 slutförklarade: Nya Chi-vapen, Typhoid Mary och Daredevil säsong 3

Åtminstone resten av det stödjande priset är något bättre. Colleen Wing är lika huvudpersonen som Danny vid denna tidpunkt, med sin säsong 2 båge som kulminerade i en twist som verkligen lämnade mig nyfiken på att se vart hon är på väg i framtida Marvel-show. Alice Eve, vars roll jag inte kommer att förstöra här, har uppenbarligen kul att undervisa förväntningarna, om än med dåligt definierade syften till den övergripande historien, medan Dannis surrogatsöskon Ward (Tom Pelphrey) och Joy Meachum (Jessica Stroup) erbjuder både skratt och hjärtnycklar med en smart framtagen rollomvändning sedan säsong 1. Om du planerar att hålla fast vid framtida Iron Fist-säsonger, är det på grund av showens ensembleutsikter och inte Danny Rand.

Mycket krångel har gjorts av Marvel om de smärta som det har tagit för att förbättra Iron Fists kampscener sedan första säsongen, med Stunt-koordinator Clayton Barber (vars krediter inkluderar Black PantherandCreed) som en mer aktiv roll i koreografiska uppgifter denna gång för att få lite välbehövlig stans och massa till, järna fisticuffs. Investeringen har tydligt lönat sig, eftersom actionscener inte längre är sanerade, hackade kräver glorifierad arm vinkar, men kampsport-infuserade trefald, som är nästan (betoning på "nästan") lika med de smala punch-ups som först fick alla att bli förälskade i Daredevil tillbaka 2013. Det är en av Iron Fists största förbättringar sedan säsong 1, och något som förtjänar att erkännas även om dess inverkan på showens totala kvalitet är blygsam på bäst.

När det gäller hur det allt binder till den bredare Marvel Netflix-versen, eller faktiskt MCU som helhet, håller Iron Fist säsong 2 fast vid samma område som de senaste säsongerna för Luke Cage och Jessica Jones genom att hålla sin berättelse relativt isolerad, för bättre eller sämre . Simone Missick är alltid en trevlig närvaro som Misty Knight, den här säsongens stora crossover-tråd till Luke Cage, som tar över från Claire Temple som The Defenders show-hopping &lsquo, fil rouge ‘nu när Rosario Dawson är på obestämd avbrott från hennes Marvel TV-uppgifter, men det handlar om alla långvariga fantjänster (spara för en scen efter krediter i finalen, som också råkar vara Iron Fists starkaste avsnitt att datum).

"Tråkig tomt, ointressanta skurkar och absurda karaktärer" – Kritikerna reagerar på Iron Fist säsong 2

Å ena sidan måste du respektera showrunners beslut att upprätthålla en nivå av återhållsamhet, med fokus på organisk berättelse istället för hackneyed antydningar till det bredare universum av superhjältar, gudar och dessa pesky oändlighetstenar. Men å andra sidan förenar detta begränsade utrymme bara Iron Fist: s huvudproblem med att känna sig som en kastande berättelse med liten betydelse för någonting som går utöver dess förfärliga värld av obehagligt omstrukturerad kinesisk mytologi. Om säsong 2: s plot hade varit mer gripande, skulle detta inte ha varit ett problem. Så som saker är, kan utnyttja dess serier av boken ha försett Iron Fist med den större känslan av skala och syfte den så desperat behöver.

Så säsong 2 är ett steg i rätt riktning för Iron Fist. Tyvärr är det steget i grunden bara en tå framför en fruktansvärd start. Danny Rand förblir lika intetsägande och oöverträffande som berättelsen runt honom, med Finn Jones fast vid ett manus som inte passar för hans pojkliga uppförande ("Beklagar, innan jag bryter ditt ansikte" säger han vid ett tillfälle, på det mest skrattande övertygande sättet som möjligt). Det är synd, med tanke på vad som retades för karaktären tidigare, men Iron Fists andra säsong är bara ytterligare ett tillägg till den växande högen av nedslående uppföljningar för Marvels Netflix-hjältar.

Besviken över järnhanden? Rengör din TV-smak med en av bästa showen på Netflix just nu.

Järnnäve

Marvels ansträngningar för att förbättra en dålig start uppskattas, men Iron Fist säsong 2 gör inte tillräckligt för att få Danny Rand ur sitt arv med medelmåttighet.