Jessica Jones säsong 2 recension: “Allas favorit oroliga hjälte är tillbaka och i toppform”

Jessica Jones säsong 2 recension: & quot; Allas favorit oroliga hjälte är tillbaka och i toppform & quot;

Jessica Jones säsong 2 påminner oss om varför vi älskar den oroliga hjälten, men Kilgraves frånvaro är elefanten i rummet

Men jag vet vem du verkligen vill höra om … The Purple Man. Trots bortfallet av David Tennants verkligt lysande skurk i säsong 1, spekulationer var ofta om att han skulle återvända i säsong 2, redan innan promobilderna och trailern med Kilgrave släpptes. Om du var orolig för att showen skulle falla tillbaka på charmen hos den grymma men beroendeframkallande skurken och återföra honom till liv på något löjligt sätt, kan du andas lätt. Det är inte vad som händer. I själva verket visas han bara i ett avsnitt, i flashback-form, och som svar på ett specifikt trauma går Jessica igenom, vilket inte bara gör sitt utseende rättfärdigt, utan också förklarar hans efterföljande försvinnande. Phew! Det är en självklarhet att det är en glädje att se Kilgrave och Jessica igen tillsammans, men tack och lov lutar serien inte för hårt innan den går vidare. Och talar om skurkar…

Många människor kommer att kämpa med det faktum att det egentligen inte finns en huvudskurk under säsong 2. Jessicas mamma är verkligen antagonisten i serien (och skurken för alla andra), men det faktum att hon är hjältens mamma hindrar henne från att någonsin bli den riktiga baddie som de flesta superhjälte visar / filmer har. Det är som om showrunners visste att de aldrig skulle toppa David Tennants Kilgrave och så inte ens försöka, istället valt att göra Jessicas egen rädsla och demoner till de viktigaste hinder som hon måste övervinna. Jag gillade den här okonventionella uppsättningen och serien har mig verkligen undrat om vi verkligen behöver raka skurkar i våra superhjälthistorier, men det förnekar inte det faktum att det inte gör för spektakulär TV. Till och med en karaktärsdriven serie som Jessica Jones kommer att kämpa för att hitta mainstream-popularitet utan en traditionell skurk, och trots Jessicas känslomässiga segrar, som kanske är mer glädjande, kommer de flesta fans att känna sig missnöjda.

Kritisk round-up

"Saknar en verkligt hotfull dålig kille" – Här är vad kritiker har att säga om Jessica Jones säsong 2

I kärnan gör Jessica Jones säsong 2 bäst vad den första säsongen gjorde så bra och presenterar en ärlig men underhållande skildring av den kvinnliga upplevelsen, även när den är smärtsam och rörig. Det handlar lika om Jessica och inte på samma gång – hon är bara spegeln för den värld vi lever i och särskilt kvinnliga fans kommer starkt att resonera med berättelserna om sexuella övergrepp, kvinnliga vänskap och familjedrama. Men det slutar inte där. Inte bara nöjd med att lyfta fram vad som är traditionellt känt som &lsquo, kvinnors frågor “, showen behandlar också hemlöshet, drogmissbruk, homofobi och mer under säsong 2. Även om det inte finns tid att djupt in i vart och ett av dessa ämnen individuellt, är det uppfriskande att se en show vägra att ignorera andra frågor för att fokusera på ett centralt tema. På många sätt är Jessica Jones säsong 2 en mycket politisk klocka.

Medan den andra säsongen saknar den första känslan och definitivt är för lång (du behöver bara 10 avsnitt Netflix!) Lyckas den hålla fast vid det som gjorde Jessica Jones så sågbar i första hand. Nästan. Det är inte så spännande att se allt för andra gången, men tack vare Janet McTeer och några riktigt intressanta sekundära berättelser, är Jessica Jones säsong 2 definitivt värt din dyrbara TV-tittartid.

Jessica Jones

Allas favorit oroliga hjälte är tillbaka och i toppform, men bristen på en stor skurk kommer att vara ett problem för de flesta.