Jessica Jones säsong 3 recension: “Krysten Ritters mordant karisma saknar något ordentligt utmanande att studsa av”

En passande sändning för Krysten Ritters Jessica Jones, även om den inte lyckas replikera spänningen och dramatiken för den första säsongen.

"Vi har bara några timmar att leva upp till den här hjälte skiten," säger Jessica Jones halvvägs genom sin tredje säsong. Prata om en på näsan kommentar: för sin slutliga utflykt (åtminstone på Netflix) står showrunner Melissa Rosenbergs Marvel-anpassning inför uppgiften att tillhandahålla en avsändning för både den strömmande Marvel-versen och Jones ‘run själv.

Efter två säsonger av kämpar med hennes förflutna, finner vi Krysten Ritters Jones slits mellan frälsare och cynisk när hon står inför sin framtid. I hennes tvivel om heroism står Jones hårdbitna introspektion i skarp kontrast till adoptivsyster Trishs (Rachael Taylor) hunger för att flexa sina nya krafter.

På andra håll sträcker Jones utbyten med en ny älskare vårt intresse för hamburgare-bastrare medan vi väntar på ett nytt hot för att galvanisera tomten. När han anländer är Jeremy Bobbs mördare Gregory Salinger en blandad påse med fruktkaka. Det är riktigt, hans försök att framställa sig själv som en "enda vit hane" mål för Jones ‘ "feministisk vinkare" ilska introducerar ögonblickens teman från den skadliga ‘manosfären’. Ändå registrerar hans förment Lecter-ish intelligens aldrig helt, vilket lämnar en doft av överkännedom efter den monströsa Kilgrave och Alisa med flera lager.

Senaste beställningar för Marvel Netflix Universe

Jessica Jones säsong 3 recension: & quot; Krysten Ritters mordant karisma saknar något ordentligt utmanande att studsa & quot;

När tomten slår sig in i ett hålningsmönster av lagliga kränkningar saknar Ritters mordant karisma något ordentligt utmanande att studsa av. Men just när du tror att det här är en serie som behöver en chockstock, sätter Jessica Jones säsong 3 sig plötsligt i en stark position för att betala sina löften. Tyvärr är löftena om Jones ‘syskon Marvel-spin-offs nu i tvivel efter Netflixs annullering av filten. Det är sant att få av de sex titlarna var utan problem. Om Iron Fist var för långsam och dum, missade team-up av Fist, Jones, Luke Cage och Daredevil i The Defenders dour för djupa, till och med lyckades göra back-from-the-dead ninjas tristiga.

Men om känslan av bortkastad potential rankas, gjorde TV: s Marvel-vers några vinster, ofta med filmklassificering av samtal. Även om det var för länge förbättrades IronFist 2 sin första säsong tack vare Alice Evas Typhoid Mary och Sacha Dhawans intensiva Davos. Jon Bernthal gav oss den bästa skärmen Frank Castle ännu i The Punisher, medan Luke Cage säsong 1 bankade en korkkupp med Mahershala Ali’s Cottonmouth.

Även The Defenders hade Sigourney Weaver på sidan, även om hon slösades ut för snart. Janet McTeer och David Tennant förde psykologiskt djup i Jessica Jones, även om det var Netflix första Marvel-utflykt som styrde listan. Att bevisa ett TV-program skulle kunna slå ut en otäck film, Daredevil bankade mördare vänder sig (Cox, D’Onofrio, Woll, Yung et al) innan han slog sig ut på en hög med de elektriska slagsmål och brottsberättelsestäthet under säsong 3. Stingen fick säsong 4 att tycka om att det skulle bli en inlägg.

Kommer en ny streamingtjänst att bita? Tufft att säga, men under tiden kan du kanske se Marvel-versens arv utvecklas i Disney +: s Star Wars MCU spin-off planer. När Mandalorian och mer lockar, har ‘Devil and Ms Jones’ – åtminstone – ställt höga standarder för film-TV-franchise-TV för att leva upp till.

Jessica Jones