Jojo Rabbit-recension: “Taika Waititi’s hat-satire är en jävla eskapism” – TIFF 2019

Engångsfrivolitet som lovar kul på bio, om inte resonans.

Taika Waititi hatar satir har premiär på Toronto International Film Festival – här är Total Film recension…

Det finns två hot-biljetter unga pojkar-lider-vid-händerna på nazister filmer på TIFF i år. Den ena är ett tre timmars hypo-realistiskt uthållighetstest (The Painted Bird) med en något ogenomskinlig takeaway. Den andra är Jojo Rabbit, Taika Waititi’s oskamligt tillgängliga och underhållande satire som har ett trubbigt meddelande mitt bland de tyska herdens skämt.

Dela DNA med Monty Python, Moonrise Kingdom, The Great Dictator och till och med &lsquo, Allo &lsquo, Allo, JoJo Rabbit är satir som kan kritiseras lika osofistikerad som den tyska 10-åriga Jojo (Roman Griffin Davies, förvånansvärt bra) använder sin imaginära vän Hitler (Taika Waititi, går stor eller går hem) för att komma igenom det sista dagar av WW2.

Hans ålderdom i denna turbulenta tid formas av olika karaktärer: hans lysande singel mamma, Rosie (Scarlett Johansson) som kan vara "förbannad med att se otroligt attraktiv ut" men är en rebell, hans Hitler Youth-vän (scenstjälande, Archie Yates), Sam Rockwells flamboyanta SS-officer, och – viktigast av allt – Elsa (Thomasin McKenzie), en judisk flykting som hans mamma gömmer sig i husets väggar. Kan JoJo, som är "massivt till svastikor", ändra hans lärda hat?

Även om huvuduppgången för denna upproriska rusning är den glatt absurde – allmänt slurvade tyska accenter, anakronistisk musik och dialog, upprepade Heil Hitler-skämt, barn som knuffar granater – finns det hjärta som finns bland klöjan. På ytnivå är detta en Four Lions-strategi för att löna extremistiska åsikter – och det är svårt att inte fnissa till Hitler som pratar som en petulant. Men mellan magen skrattar det också en rörande historia om sorg, om att förlora en syster, en dotter, en förälder, ett folk. En scen vid ett hängande byggnadsställning är en äkta känslomässig tarmstans efter kick-in-the-balls-gags och Stephen Marchants daft Gestapo-sväng.

Waititis irreverenta, fåniga manuskript tar en hård vänstersväng från Christine Leunens mörka roman, Caging Skies, på vilken den baseras,och även om det fördubblas med skräcken från det tredje riket undersöker det aldrig deras värsta grymheter (folkmord behandlas i en kasta jibb). Och det kanske är för slarvigt i dagens värld av en stigande högra högra och stealth diktaturer. Men om du letar efter ljuvlig eskapism, Bowie-låtar och en oapologetisk god tid med en sidoordning av minnesvärdet för WW2, kommer du att ha lika roligt som skådespelaren tydligt hade gjort detta. Och att German Shepherd gag är en cracker.

Jojo Rabbit recension: "Taika Waititis hat-satire är en svindig eskapism" – TIFF 2019