Joker-recension: “Djupare, mörkare och mer störande än någon annan serietidningfilm hittills”

Mer karaktärstudie än serietidningfilm och förankrad av en Oscar-värdig Joaquin Phoenix. Joker är en bravura-blockbuster som bevisar att du inte behöver superkraftiga rester för att blända.

Det finns ett fall som ska göras att den jokerdiden inte behöver en definitiv ursprungshistoria på skärmen, men två timmar i sällskap med Joaquin Phoenixs clownprins garanteras att sätta ett (nervöst) leende i ansiktet. Gå till djupare, mörkare och mer störande platser än någon serietidningfilm hittills, Joker är inte bara en fängslande karaktärstudie, det är en superhjälte – eller borde det vara supervillain? – film som ingen annan.

Den sista punkten är omöjlig att överdriva. Joker är så radikalt annorlunda från samtida serietidningskino – strukturellt, tonellt och moraliskt – att det har mer gemensamt med taxichaufför och The King Of Comedy än med Avengers eller The Dark Knight. På flera nivåer är det den mest utmanande, subversiva och nihilistiska serietidningfilmen som någonsin gjorts. Självfallet ska Bat-fans i pintstorlek undvika.

Vi presenteras för Arthur Fleck (Phoenix) som applicerar smink som förberedelse för sitt dagjobb som en klovn för hyra, hans ansikte förvrängdes till ett hemskt halvt leende, halv gråt-grimas – resultatet av ett neurologiskt tillstånd som orsakar ofrivillig, patologisk skratt. Arthurs statsstödda behandling ger lite lättnad, och det är innan övningen slutas. Han bor i ett litet flerfamiljshus med sin sjuka mamma, och får ingenstans som en stand-up komiker, behandlas Arthur med förakt eller direkt fientlighet av nästan alla han möter för att vara som han är. Men hans liv börjar bara bli spiral efter ett våldsamt möte i en tunnelbanebil som startar en skrämmande omvandling.

Att spegla Arthurs härkomst är Gothams eget förfall. Det är 1981. Skräp staplas upp på gatan, &lsquo, superråttor har fyllt och Thomas Wayne (Brett Cullen) kör för borgmästare. Långt ifrån den altruistiska entreprenören från Bat-dads förflutna, är Cullens Wayne en svår en-percenter som unapologetically förklarar Gothams medborgare &lsquo, clowner ‘på TV. I en tid då den obscen ekonomiska klyftan mellan rika och fattiga blir större med den andra, har Joker fingret på den politiska och sociala pulsen på oväntat vågiga sätt. Enkelt uttryckt är Gotham en pulverhylla och theJokeris är perfekt placerade för att tända säkringen.

Clown juvel

Det borde komma som en liten överraskning att Phoenix är häpnadsväckande bra här. Att han har hittat ett nytt tag på en karaktär lika sliten som jokerierna en sak – att det känns lika definitivt, på sitt eget sätt, som Jack Nicholson och Heath Ledgers outplånliga tolkningar är en helt annan. Fysiskt och psykologiskt är det en skrämmande rolig prestanda. Förlora 52 kg för delen, vrider Phoenix sin skelettram i oroande konfigurationer, medan han kör på ett stort komiskt sätt som ser ut som om han har stora skor fastnat i sulorna hela tiden.

Vissa kanske känner av en besvikelse av besvikelse över att Phoenix’s hatkequin av hat inte är den helt bildade, glatt grymma, kriminella masterminden av serierna – det är ju en ursprungshistoria, trots allt – men det finns flera distinkta jokerska sekvenser som vi inte kommer att förstöra här. Och Phoenix har hittat en jokerlaugh som är där uppe med det bästa – en glasskakande, halvtvingad cackle som du antar att Arthur arbetar som en kontrast till de hemska hysteriker som han tvingas utstå regelbundet. I en av filmens mer ovanliga, men inspirerade val, bryter Arthur ut i fridfulla solo-dansrutiner efter stunder av extremt trauma – en slags lugn efter stormen – sekvenser som skjutits så utsökt av DoP Lawrence Sher att han får Arthur att gyrera i en grotty mäns myr ser idyllisk ut.

Av avgörande betydelse, där Jokerspast har definierats av sin humor och sadistiska vansinne, är Arthurs avgörande egenskap att han är psykiskt sjuk. Phoenix skapar en så kraftfull empati för Fleck att några av de fruktansvärda motgångarna som han står inför, inklusive ett psykiskt hälsovårdssystem som djupt misslyckas med honom, verkligen är upprörande. På något sätt förblir denna djupa sympati även när Arthur börjar korsa obeslutliga linjer. Genom filmens laddade, djävulskt lysande slutakt, känner du Flecks vrede över världens orättvisa så överväldigande att även om hans handlingar inte kan motiveras, är de tydligt förstått.

ThatJoker var regisserad och co-skriven av Todd Phillips – mest känd för Hangover-trilogin – gör detta desto mer anmärkningsvärt. Phillips och Ace of Knaves har visat sig vara det perfekta äktenskapet mellan filmskapare och material, praktiskt taget är alla val på pengarna. Den tidiga 80-talets estetiska är så övertygande att det nästan känns som en film gjord av en Scorsese samtida. Närvaron av nästan allmänt bakgrundsbuller – ringande telefoner, skällande hundar, drönande TV-apparater – skickar dig långsamt upp mot väggen, vilket återspeglar Arthurs eget mentala tillstånd. Tjernobylkomponisten Hildur Gu&eth, nad&oacute, tir’s doom-laden poäng är sublim. Och den exakta distribueringen av många avslöjande avslöjanden fungerar bara för att Phillips och medförfattaren Scott Silver är berättare som är villiga att döda DC: s gyllene gäss.

Om det finns en brist är det så att Joker, genom att inspirera så öppet från Scorseses slut på 70-talet / tidigt 80-tal, är en film som existerar helt i Martys skugga. Men den slipper undan med så hård tjuveri genom att öppet erkänna det. I en kännande inversion av sin roll i The King Of Comedy, spelar Robert De Niro en älskad sena natt värd vars show Arthur drömmer om att visas på, till exempel. Flera stödroller är också lite tunna, Zazie Beetz som en granne som tar en glans för att Arthur är det tydligaste exemplet.

Men detta är theJokershow från första till sista bilden, och Phoenix tar ner huset. Visst, han utför inte magiska tricks med pennor eller tar Gotham på knäna med skrattande gas, men denna joker är lika giltig och fascinerande som de som före honom, och fungerar bättre för att inte vara bunden till ett större universum. Om resultatet av DCEU: s misslyckande att träffa en framgångsrik, konsekvent ton i sina filmer är radikala fristående av denna kvalitet, kan det vara den en gång kämpar studioens smartaste drag än.

Joker recension: "Djupare, mörkare och mer störande än någon annan serietidningfilm hittills"