Judy-recension: “Ren? E-ssance börjar här”

Zellweger slår den ut ur parken, tänder upp denna stötiga och rörliga senlivs biopik med storhjärtad, stämd panache.

Glöm dina problem, kom igen, bli lycklig, för Ren&eacute, e-ssance börjar här. Den gudomliga fröken Z gör ett stort comeback, med huvudrollen som den bräckliga, piller- och spritberoende Judy Garland i denna gripande, djupt grävande biopik.

1968 finner vi Amerikas sångfågel utmattad, trasig och hemlös, hennes enda erbjuder ett nattklubbskontrakt i London ("Engelsmännen är galen") att finansiera ett LA-hus som återförenar henne med sina barn. Trav upptagen från en sömnlös hotellbädd till kaos i kulisserna, och aldrig långt från en flaska, det är ett övertygande, ofta torrt vittig porträtt av en medelålders ikon på släden. Men regissören Rupert Goold (mest känd för 2015: s sociopatthriller True Story) lägger det smidigt med Garlands ursprungshistoria, i smutsiga färgmättade flashbacks till den straffande shooten för 1939-talet The Wizard Of Oz som förseglade hennes öde.

MGM: s bästa penningtillverkare var en misshandlad tonåring, på ett hänsynslöst tvingat regim av bantning, bantning och hänsynslöst arbete. Inför uppror från den unga Judy (en kväll Darci Shaw), mobbar studiemogulen Louis B Mayer henne nådelöst, MeToo-mode: "Du är en fet-anklad, snaggeltandad kub från Grand Rapids." Tom Edges skript, anpassat från Peter Quilter’s hit-scenspel, End Of The Rainbow, är nålskarpt och mestadels fritt från showbiz schmaltz, som är belägen med svimlande minnen och chewy teman (som det oupplösliga dragkampen mellan familj och berömmelse). Garlands avskyvärda scenskräck och berömda opålitlighet håller saker snyggt ansträngda, vilket gör Zellwegers första nattomvandling från droppig berusad till scenstormande orolig brusande ut &lsquo, av mig själv “ett absolut belter.

Goolds kamera fastnar andrahuden nära Zellweger hela vägen och skapar en nervös intimitet när den glider genom tonhöjd-perfekta 60-talets interiörer. För en liten film glittrar Judy med självförtroende, särskilt i scenuppträdanden, sköt nådelöst nära och med några klipp, som en konsertfilm. Men Goolds hårda koncentration på sin ledande dam gör att fina stödjande föreställningar (Rufus Sewells trötta exman Sid Luft eller Finn Wittrocks starstruck-pojkvän, med förhoppningsfull romantik) får lite benutrymme. Undantaget är en mysig delplott där homosexuella fans Stan och Dan möter sina drömmar.

Liksom en ganska livligare Jackie (2016) är filmen en transfixerad men oförstört närbild på en legend. Zellweger transporterar det på ett fantastiskt sätt, varumärkeskombinationen med vidd och sårbarhet passar Garland lika fackmässigt som hennes silkescen-dräkter. I en extraordinär, fåfängsfri föreställning (Garland liknade en skarp men jättefull pixie vid detta skede), svänger hon från en hjärtlig, långdistans mamma till full-watt showbiz drottning på ett ögonblick. Hon har Garlands ryckiga sätt och den fjädrande visekrackningen, men detta är en mästerlig tolkning snarare än en efterlikning. Liksom hennes sångröst, inte längre Chicago’s hisnande coo utan ett smokey, förvånansvärt kraftfullt instrument som lindar sig runt tittaren. När hon går över regnbågen går du med henne.

Judy recension: "Ren&eacute, e-ssance börjar här"