Just Dance 4 recension

• Ta ut spelet på fester
  • Dansbesättningsrutiner som involverar hela festen
  • Ett publik-behagligt soundtrack

• Clunky menu navigation
  • Det slumpmässiga upplåsningshjulet
  • Dans ensam i en fyra-personers rutin

Just Dance-serien slår sig ner i ett spår som går in i sin fjärde iteration. Istället för att göra några verkliga förändringar som Dance Central 3 gjorde i år med sitt berättelseläge, rymmer Just Dance 4 nära samma territorium som sina föregångare. Det är inte nödvändigtvis en dålig sak, eftersom spelboxen med våget hävdar att det är världens mest sålda dansserie. Framgång avlar dock självtillfredshet, och även om Just Dance 4 bara är livet för det parti som förra årets spel var, är det också mycket samma spel med en ny färglack.

Konstigt nog är en av de största stötarna mot Just Dance 4 dess menyskärmar, där du väljer låtar. För seriens andra utflykt på Kinect, försökte Ubisoft något annat med menynavigering. Om du väljer ett menyalternativ måste du fysiskt nå ut med handen och sedan dra tillbaka handen för att bekräfta valet. Att nå framåt gör det mycket enkelt att trycka på fel låt, och att dra tillbaka handen registrerar bara ordentligt ungefär en tredjedel av tiden. Det är knappast intuitivt och bör fungera som en modell för framtida Kinect-utvecklare om hur man inte gör sina menyer. I en partisituation kan det bringa festligheterna till ett skrikande stopp när frustrerade vänner hoppar över sina turer snarare än att göra ett annat misslyckat försök att välja en låt.

När du väl väljer en låt, hittar Just Dance 4 sin rytm. Upp till fyra vänner boogie ner framför Kinect medan de efterliknar dansarens rörelser. Pinnfigurdansuppmaningar flyger in längst ner till höger för att ge en head up på vilka drag som kommer nästa, men de är ofta så vaga att det är bättre att bara titta på de eklektiskt klädda silhuetterna.

Just Dance 4 recension

Inte för att du behöver följa rörelserna noga för att lyckas. Just Dance 4 är ganska lätt när det gäller att strikt följa dansrutinerna. Kanske är det delvis eftersom så lite feedback ges om vad du gör fel eller hur du kan förbättra, men det är också mycket av design. Just Dance 4 vill uppenbarligen vara tillgänglig för alla, och är inte rädd för att dela upp uppmuntrande poäng för att locka blyga spelare att delta i. Var inte förvånad om din rytmiskt utmanade vän fortfarande lyckas netto fyra stjärnor på deras första försök.

Just Dance 4 trivs som ett partyspel. Alla 43 låtar finns tillgängliga direkt från start, så du behöver inte oroa dig för att blixta igenom ett spelare-läge för att låsa upp den en speciella låten innan du bjuder in vänner över. Det lånar mycket från de senaste 40-topplistorna från Billboard, med liknande Carly Rae Jepsen, Rihanna, Nicki Minaj och Justin Beiber som utgör huvuddelen av soundtracket. Även med så många moderna hits finns det fortfarande plats för dansklassiker med enstaka Elvis Presley, Stevie Wonder, Rocky Horror Picture Show och till och med Rick Astleys rick-rollin-klassiker "Ska aldrig ge dig upp" på menyn.

Många av låtarna visar upp koreografier för duett och dansbesättning designade för två eller fyra spelare. B-52-talet "Rock Hummer" har spelare som stöter höfter medan "istanbul" av They Might Be Giants tillåter var och en av de fyra dansarna att spendera lite tid i rampljuset innan de bryter in i en conga-linje. Dansarna är medvetna om andra spelare, vilket gör att det känns mer som att du faktiskt dansar med vänner snarare än bara skärmen. Nackdelen är att för dessa låtar finns det bara koreografier av duett eller dansbesättning, vilket innebär att solo-spelare kommer att känna sig mer ensamma när de uppmanas att dansa med imaginära partners.

Just Dance 4 recension

Medan hela sånglistan är tillgänglig från början, kan ytterligare lägen låsas upp när du fortskrider. Alternativa danser kan låsas upp för vissa låtar och dance-mash-ups återvänder från Just Dance 3, tillsammans med det nya dansslagssättet. Dansslag slår två spelare mot varandra i fem omgångar med dans-offs. Som en fin touch använder dansstrider unik koreografi, men det är svårt att ta dem för allvarligt för konkurrens med spelets redan slappa betygsstandard. Det är också helt löjligt att dansstrider – verkligen den enda nya funktionen i Just Dance 4 – måste låsas med tanke på spelets tillgängliga festmentalitet. Mål stöds inte av ett slumpmässigt upplåsningssystem, där du måste snurra ett hjul för en en-till-fem chans att låsa upp något som är värt. Upplåsningssystemet är förbryllande dåligt för alla typer av spel, men ännu mer för ett pick-up-and-play-partyspel som Just Dance 4.

Medan dans och hoppning runt rytmen kan vara ett bra träningspass på egen hand, kommer Just Sweat-träningsläget också tillbaka i Just Dance 4. Som läget antyder kommer det definitivt att få dig att svettas i 10, 25 eller 45 minuters rutiner över en handfull musikaliska genrer. Det finns till och med en kaloriräknare den här gången för att berätta hur mycket du har bränt, även om det är mer en nyhet eftersom det inte tar hänsyn till ålder, vikt eller hjärtfrekvens. Naturligtvis kommer Just Sweat inte att tävla med ett dedikerat fitness-spel, men det är svårt att förneka att det fortfarande erbjuder ett anständigt träningspass.

Det råder ingen tvekan om att Just Dance 4 släpar efter Dance Central 3 i termer av funktioner, lägen och till och med bara exakt avkänna dina rörelser. Men ibland kan det extra djupet vara en ganska stor barriär för inträde, särskilt i en så fysiskt krävande spelgenre. Just Dance 4 kanske inte har alla rätt drag, men bust det ut på en fest och alla är säkert på fötterna.

Detta spel granskades på Xbox 360.