Kallt i juli översyn

Från den oförklarade titeln, till de olösta plottrådarna, den senaste från genrerböjande författare / regissör Jim Mickle och författare / skådespelare Nick Damici (Vi är vad vi är,Stake Land) är en motsatt son till en pistol. Anpassad från Joe R. Lansdales källroman är det en thriller av tre delar, alla är roliga, ingen av dem särskilt väl förenade.

Beläget i småstaden Texas 1989 – med förskräckliga mulletter och musik – börjar det med en scen med chockerande blodsutgjutning när familjemannen Richard Dane (Michael C. Hall) försvarar sin fru (Vinessa Shaw) och son (Brogan Hall) från en inkräktare . Men istället för att stanna vid de moraliska konsekvenserna av att en vanlig joe tar ställning (a laEn historia om våld), filmen tar en skarp vänstervände in i psyko-thriller-territorium när inkräktarens far (Sam Shepard) kommer att ringa. Sedan, innan någon blir för bekväm, svänger Don Johnsons svinodling-PI förbi – tydligen direkt frånThe Dukes Of Hazzard. Det dröjer inte länge innan våldet engagerar dem alla igen.

Det är som om filmskaparna är rädda för tråkiga människor (eller sig själva), vilket de inte har gjort ännu och aldrig gör här. Trots det är de olikartade plottelementen och den uppvärmda, seriekomiska tonen svåra att tillverka. Även om det är uppenbart huvudpersonen, håller danska motivationer inte riktigt vatten. Samtidigt försvinner Damicis avgörande karaktär helt, och de ofta växlarna av takt och plats gör att de eventuella antagonisterna verkar avlägsna och ovärda för sådan hämnd, inte något du kan säga om den senaste tidenBlue Ruin, till exempel. En längre film – eller en långsammare – kanske har landat alla sina språng.

Som kompensation får vi pålitligt twinkly-föreställningar från gamla proffs Shepard och Johnson, Jeff Graces vackra synthescore, ett explosivt klimaks och känslan av att vi aldrig vet vad som kommer att hända nästa, eller ens vilken film vi tittar på. På grundval av detta är kanske kontraritet inte ett för högt pris att betala.