Kan du förlåta mig någonsin? recension: “Melissa McCarthy är en dowdy och bestämd uppenbarelse”

De kraftfulla, fåfängsfria föreställningarna är det verkliga i detta bittersöta biopik.

Melissa McCarthy, som byter hennes varumärkespratfall för litterär brottslighet och dagdryck, är en dum och bestämd uppenbarelse i denna engagerande sanna livssaga om författaren Lee Israels audmjuka 90-talskam. Missa inte regissören Marielle Hellers rika, melankoliska karaktärstudie, dock för en Life of the Party-stil medelålders makeover-film.

McCarthys kaustiska Lee, en penniless kändis biograf med en giftig personlighet, kan inte fånga ett jobb eller en paus förrän att sälja ett showbiz tack visar att det finns stora pengar i berömda folks brev. Snart är hon en förfalskningsfabrik med en kvinna och skapar hundratals falska missions från No&euml, l Coward et al på gamla skrivmaskiner och ugnsåldrade brevhuvud. Att verka bröt griffaren Jack Hock (en lantstormande Richard E. Grant) när hennes staket förvandlar filmen till en rolig-ledsen kompisskapare, komplett med arkivhistorier och utpressare bokhandlare.

Jeff Whitty och indiedrottningen Nicole Holofcener är en skarp skarp manuskript som är nyanserad om ensamhet om homosexuella mittliv och sista chanser, med Heller som slår in ett rökfärgat 90-talets New York av snusiga barer, bokhandlar och kyliga gator runt paret. Den verkliga glädjen är dock i McCarthy och Grants bitande oförskämda och roliga bedrägerier, två kyniska förlorare som hittar tillflykt i varandra. Grant injicerar en blandning av charmer och rotter i Jacks hustling, men det är McCarthys stickiga, sårbara och tappert egotistiska Lee som förseglar filmens affär.

För mer efterlängtade filmer, kolla in vår lista över de mest spännande kommande filmer i butik för 2019 – och medan du är på det, varför inte ta en titt på bästa filmer 2018 som du kanske har missat?

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 1 februari 2019 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)
  • Löpningstid:106 minuter