Kinect Joy Ride recension

• Att styra det osynliga hjulet är snyggt i ansiktet
  • Boosting har en fin känsla när det fungerar
  • Kan tävla mot vänner för att se ut som idioter

• Styrningen fungerar inte ens korrekt
  • Spår känns alla lika
  • Totalt tråkigt och inte engagerande

Den kanske viktigaste faktorn att tänka på när man granskar ett spel som detta är, vem är det här spelet verkligen för, och vad kommer de att få ut av det? Vi skulle satsa på att publiken för Kinect Joy Ride omfattar två grupper: det mest uppenbara är den casual-to-non-spelaren som hoppar vidare till Kinect-hype-tåget, men den andra gruppen, tror vi, är spelare som älskar spel tillräckligt för att hitta idén om ett nytt sätt att locka till ett racingspel. Det finns något i sig en virtuell verklighet och till och med fantasi-upplevelse med att hålla luften som om det var en ratt och köra en bil på skärmen.

Kinect Joy Ride recension

Strax utanför fladderträet utgör Joy Ride ett problem för båda publiken: styrningen är för känslig, vilket är förvånande med tanke på nästan alla som tänkte sig att det skulle kräva enorma armrörelser. Istället är det en liten död zon där vändningarna i handleden inte gör någonting, och så plötsligt plockar du in i en vägg. Faktum är att under hela vår tid med att spela Joy Ride tillbringade vi nästan varje sekund på att stanna. Vi hoppade av väggarna, kraschade in i andra bilar och gick i allmänhet inte dit vi ville åka.

Sedan finns Boost-manövern: dra tillbaka armarna för att ladda upp den och skjut sedan nävarna framåt för att aktivera den. Själva rörelsen att skjuta framåt och sedan se bilraketten är kul. Synd att det inte fungerar något av tiden, eller skickar dig förstärkning innan du är redo att sluta ladda. Så de två grundläggande elementen i spelet, styrning och boosting (det finns ingen bensin eller broms), är bara inte tillförlitliga. Det är möjligt att en super casual spelare bara skrattar när de inte kan kontrollera bilen och ständigt krascha in i väggar, men hur länge kommer det att hålla?

Kinect Joy Ride recension

Och här kommer vi till Joy Rides största problem: det finns knappast något spel här. Det finns en handfull spår i race-läge, kompletterat med knappt olika spår i andra lägen, tillsammans med värdelösa lägen som Stunt och Smash, som blir irrelevanta exakt tio sekunder efter att de börjar. Huvudspåren tar evigt att låsa upp: det tar timmar och timmar bara för att få alla huvudspår öppna, men även då känner de alla samma sak. Problemet är naturligtvis att de begränsade kontrollerna innebär att spårutformningen måste vara extremt grundläggande – de har några genvägar här och där, men att köra på en känns inte riktigt annorlunda än en annan.

Kinect Joy Ride recension

Den övergripande känslan av spelet är bara inte engagerande – det finns ingen känsla av snabbhet, det finns ingen känsla av kontroll och det finns ingen känsla av variation. Även när det fungerar är det extremt tråkigt. Tillbaka när det ursprungligen tillkännagavs ett gratisspel, var det meningsfullt, även om vi ärligt talat inte skulle spela det även om det var gratis. Att sätta priset till 49,99 dollar är bara helt löjligt. Låt dig inte frestas av gimmicken – det kan roa sig i fem minuter, men då blir dina armar trötta och frustrationen sparkar in.