Knives Out recension, TIFF: “En oemotståndlig whodunnit från Star Wars: The Last Jedi-regissören Rian Johnson”

Daniel Craig är i fin form som leder en mördare i Rian Johnsons lustiga roliga mordmysterium. Alla bevis pekar på en vinnare.

Rian Johnsons moderna whitunit Knives Out har premiär på Toronto International Film Festival. Här är Total Films recension…

Det skulle vara frestande att kalla Knives Out en smakrengöringsfilm för författaren / regissören Rian Johnson, med tanke på att det är ett nedskalat passionprojekt som anländer mellan Star Wars-juggernauts: efter The Last Jedi och innan Johnson övervakar en helt ny trilogi i galax långt, långt borta. Men att kalla det en gällande rengöringsmedel skulle göra det en otjänst, eftersom det är mycket mer än bara en blockbuster motgift, och det finns inget kast med detta noggrant utformade mordmysterium.

Knives Out är en gammaldags whodunit med tanke på samtidiga krusiduller (det är i dag). Knives Out är inspirerad av Agatha Christie-mallen och förstår vad som får den formeln att kryssa för. Det är väldigt roligt – men medan karaktärerna i stort sett ritas och spelas är det inte en parodi. Det är en extremt tillfredsställande konfekt och träffar platsen mer effektivt än Kenneth Branaghs något stodgy Murder On The Orient Express-remake.

En annan sak som det har gemensamt med den gyllene eran av whodunits är dess stellarensemble. Daniel Craig leder utredningen som Benoit Blanc, "den sista av gentleman sleuths". Craig kasta ofta på cigarrer som är lika mycket av en munfull som hans Kentucky-stekt accent, och kastar sig själv in i det med gusto, och han är en glädje. Det är ett nöje att se honom ha så kul. Från det tonhöjd-perfekta namnet till hans teatermetoder och kärlek till ett salongsamling kunde han ha lyftts upp från sidorna i en litterär klassiker.

Den stödjande rollen har sådana som Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Michael Shannon, Don Johnson och Toni Collette, som alla trivs enormt. Det är smittsamt. Som alltid med ett mysterium som detta – den typ där lagren gradvis skalas tillbaka och scener ofta återbesöks för att kasta nytt ljus på det utbredda fallet – är det tillrådligt att gå kallt på tomtdetaljer (lägg bort förstoringsglaset, du vann hittar ingen här). I traditionell stil ingår mysteriet på en enda plats: i detta fall landshögen av Harlan Thrombey (Christopher Plummer). Den imponerande herrgården i Massachusetts är fylld med ornament, föremål och affischer för Harlans bästsäljande mysterieromaner. När Harlan dör under något mystiska omständigheter efter sin 85-årsdag, kallas Benoit Blanc för att utreda tillsammans med polisdetektiv Elliott (LaKeith Stanfield) och statstroppen Wagner (Noah Segan).

Undersökningens grenar sträcker sig över släktträdet och inkluderar också Marta (Ana de Armas), en sjuksköterska som fungerar som Harlans vårdgivare. Det är onödigt att säga att fingrarna från början pekas i flera riktningar – Harlans förlagskarriär samlade en förmögenhet, så det finns miljoner motiv att spela. Från Evans bratty, med titeln barnbarn, till Collettes well-guru svärförälder, finns det många av Harlans ansträngda relationer att ta bort.

Och medan mysteriet fattar, är det också löjligt underhållande. Mängden kul som alla har jävla nära strålar ut från skärmen. Det finns en jämn ström av skratt-högt dialog, med Craig att få de tuffaste linjerna. En känsla av självmedvetenhet är också allmänt – "Killen bor praktiskt taget i en ledtråd," muttrar Elliott vid en tidpunkt – men aldrig på ett sätt som undergräver spelet som är på gång.

Trots Nathan Johnsons båge, piggsträngade poäng och David Cranks produktionsdesign med mahognipanel, finns det påminnelser om att vi är i dag, med referenser till sociala medier, Netflix och "barn i burar".Kommentarer till behandlingen av invandrare framträder också med tiden. För alla avkastningsegenskaper i form av stil och form är Knives Out förankrad i donow. Den subtila sociala satiren är ett annat element som är mycket i linje med Christies arbete.

All nöjen med uppsättningen och övergivenhet i miljön skulle bli praktiskt taget intet om mysteriet i sig inte hänger tillfredsställande. Men håll dig fast med Knives Out och den levererar när alla pusselbitar har plockats upp och slitsats på plats. I slutändan känns det som ett spel &mdash, där bitarna landar och hur ledtrådarna utspelar sig är det viktigaste här, som trumfer alla större känslomässiga sanningar &mdash, men det är ett spel som publiken är med på, och det är en explosion av tittarglädje. När alla bitar läggs på brädet med sådan stil och panache är det oemotståndligt.

Även från TIFF, Total Film-recensionerna av Jojo Rabbit och The Personal History of David Copperfield .

Knives Out recension, TIFF: "En oemotståndlig whodunnit från Star Wars: The Last Jedi-regissören Rian Johnson"