• Underbar anime konst
  • Djupgående anpassning av tecken
  • Memorable story

• Alltför lätt
  • Återvunna fiender
  • Clunky strid

Code Vein är laddad med vackert animerade, fullt uttryckta skärmbilder, av vilka jag tyckte förvånande påverkar, men den viktigaste raden i hela spelet är detta: "öppnar inte från denna sida". För medan Code Vein är en tredjepersons action-RPG som utan tvekan utformas efter Dark Souls, mer än någonting, så är det en fängelsehålare. Det är ett spel som samlar nycklar, skurar kartor, slåss bossar och, viktigast av allt, öppnar dörrar. Om du går in i det och förväntar dig Dark Souls, blir du besviken. Som sagt, jag hade mycket roligare med Code Vein än jag förväntat mig, och trots alla dess fel, vill jag liksom spela igenom det igen.

Suckade in

Code Vein gjordes av God Eater-teamet, och detta är särskilt uppenbart i dess ansvarslöst detaljerade karaktärskapare. Jag skulle granska denna sak separat om jag kunde. Den har fler färggradienter än kvarts i solljus. Det har fler alternativ för ögonbrynen än de flesta spel har för hela din karaktär. Det finns hundratals val, alla med sina egna avancerade reglage och inställningar. Du kan ändra höjdpunkterna på dina freaking-ögon. Du kan addblood, men också för att återuppliva förlorade minnen med Vestiges, blodkristaller spridda över hela världen. Varje Vestige lär dig mer om karaktären den tillhör, oavsett om det är en av dina allierade i basen eller någon olycklig Revenant som historien glömde bort. Presentationen är typ av besvärlig – i princip går man långsamt genom eteriska återupptagningar av tidigare händelser – men det finns några äkta tarmstunder i novellerna i Vestiges. En eller två av dem fick mig till och med att lyckas lite, men jag är en sucker för syskon berättelser.

Backstories åt sidan binder Vestiges också till den bästa delen av Code Vein: karaktärsanpassning. Jag pratar inte om ögonbrynen och extra hår – även om jag fortfarande inte är över det – jag pratar om dina förmågor, eller mer exakt, dina gåvor. Du kan utrusta åtta aktiva gåvor och fyra passiva, och dessa avgör dina drag och handlingar i strid. Aktiva gåvor är saker som trollformler, buffs och vapenkonst, medan passiva gåvor generellt ökar din statistik. För att låsa upp nya gåvor måste du hitta nya blodkoder, som i huvudsak är klasser – saker som Mage, Ranger, Berserker och andra, mer kreativa varianter.

Kodveinsgranskning: & quot; En smutsig men konstigt tillfredsställande fängelsexpottare & quot;

För att verkligen behärska en blodkod måste du hitta alla vestiges relaterade till den, med varje Vestige som låser upp en ny gåva eller två. Du kommer att vilja ha dessa gåvor, för när du planerar upp i Code Vein ökar du bara din hälsa, uthållighet och basattackvärden. All din specifika statistik kommer från din blodkod, dina gåvor och din utrustning – det vill säga din rustning av blodet och dina två vapen. Kickaren är att när du lär dig de flesta gåvor kan du använda dem oavsett vilken blodkod du har utrustat så länge du har den nödvändiga statistiken, som en B-rang i styrka. Detta system gifter sig med spelets historia, utforskning och bekämpning vackert, och det är drivkraften för hela spelet. Det är en multiclassing, min-maxing fiesta som jag helt besatt över.

Inom fem timmar använde jag gåvor från mer än sex olika blodkoder. Jag tillbringade den första halvan av spelet som en fingerfärdighet byggd med halkar och Willpower-baserade Dark Gifts, men när jag låste upp en stark styrka-baserad blodkod, inverterade jag helt min build för att använda storsaker och attack buffs, och den övergången var snabb och intuitivt. Jag förstärkte min favorit Blood Veil för att minska dess vikt och förbättra min rullningshastighet, och jag använde två passiva gåvor för att stöta på min statistikbaratillräckligt hög för att tillåta två specifika trollformler. Jag lyckades knappt pressa in allt, men eftersom jag hade fått alla vestigier till den punkten så fungerade det i slutändan, vilket var oerhört tillfredsställande.

Det finns dussintals blodkoder och hundratals gåvor, och det stora antalet möjliga kombinationer är berusande. Jag blev orolig över hur jag byggde min karaktär och gillade varje beslut. Detta motiverade mig också att utforska fängelsehålor mer noggrant. Jag ville hitta alla vester för att lära känna mina favoritkaraktärer och låsa upp de bästa gåvorna i deras blodkoder. Att bygga din perfekta Lost-kill-maskin känns så bra. Jag önskar bara att allt kring den processen var bättre.

Den dåliga typen av skräp

Medan Code Vein spelar mycket annorlunda än Dark Souls, rippas delar av den direkt från programvarans spellista. Din förbrukningsförbrukning förbrukas, till exempel, fungerar precis som en Estus-kolv, den fyller på när du vilar vid Mistle-kontrollpunkter (som fungerar precis som Bonfires) och du hittar föremål för att uppgradera hur mycket den läker och hur många laddningar den har. Du planerar med Haze som samlats in genom att döda fiender, du tappar din Haze när du dör och du kan återkräva den genom att återgå till dina steg. Vapenuppgraderingssystemet är shot-for-shot Titanite. Code Vein har till och med sin egen version av Ornstein och Smough, för att inte nämna ett alternativ-universum Anor Londo där alla flygande fästningar hanterades av M.C. Escher. Det är uppenbart, men jag klagar inte. Dessa element fungerade tidigare och de fungerar här. Det är de andra saker jag inte gillar.

Code Vein är en action-RPG med action som bara inte är så bra. Kampen är i bästa fall OK. Dina attacker är tröga och flödar inte alls alls, så slagsmål är stiltiga och runt om. De fem vapentyperna – svärd, grodord, häck, hammare och bajonett – känner sig otydliga, och de enda vapen med rörelser som har någon personlighet är låsta upp för sent i spelet. Det bästa tillvägagångssättet för varje vapen är alltid bara att mosa Square / X tills saken dör.

Blockering är så straffande att det i princip är meningslöst, och tidpunkten för parry är så vanvittig att jag aldrig använde det. Fienderna är långsamma, blinda och dumma, och de har uppenbara, lätt avbrytbara attacker. Den verkliga faran ligger i spelets tvivelaktiga hitboxar. Jag rensade Code Vein på 35 timmar med 100% färdigställande på alla kartor, och jag bulldoserade igenom allt efter de första fem timmarna utan någon slipning överhuvudtaget.

Code Vein är för lätt, till stor del eftersom partner är helt bananer. Du kan ta med dig en partner när du ska utforska, och striderna tillsammans med dem bidrar till ett skylgtunt vänskapssystem, men det gör dessutom kämpar ytterligare bagatelliserade. Jag förstår att ingen gillar att eskortera dumma NPC, men jag tror att följeslagarna i Code Vein går för långt i motsatt riktning. Om något, eskorterar dedu. Partners kommer att raka upp några chefer om du låter dem (jag såg en gör just det som ett experiment). De kan återuppliva dig om du dör. De kommer att massakera normala fiender innan du ens kommer till dem. De är monster.

Jag inser att det är lite konstigt att klaga på NPC: erförkompetent, men Code Vein är så enkelt och utnyttjbart att det sista som den behöver är att någon annan bokstavligen kämpar för dig. Och du kan bjuda in en annan spelare till din värld ovanpå det – jag kan inte föreställa mig vadtreRevenants skulle göra mot spelets humlande chefer. Och säkert, jag kunde välja att spela det hela helt solo, men om jag måste undvika grundläggande funktioner och ignorera coola karaktärer för att göra spelet roligare, har något gått fel.

Hjälp, jag kan inte sluta

Jag tillbringade bara flera stycken för att strida om Code Veins strid, men lika medioker som det är tycker jag är konstigt bekvämt. I stället för själva handlingen tycker jag om att titta på min noggrant anpassade karaktär bara åka till stan, vet du? Striderna är enkla, repetitiva och ibland frustrerande, men jag älskar fortfarande att se min badass vampyr chick som en del Lost Lost, eftersom varje fiende jag helt förstör ytterligare validerar mina byggval. Nej, det är inte särskilt utmanande att slå en kille med en grundläggande stavning, men gud känner det bra att veta att jag bara kan dra av det eftersom jag staplade sällsynta gåvor på komiskt trasiga sätt.

Jag känner på samma sätt om fängelsehålorna som fiender bor. De är inte särskilt uppfinningsrika eller smarta, men de har tillräckligt med hemligheter och alternativa vägar för att hålla min nyfikenhet. Det är roligt med videospel som är helt baserat. Öppna låsta dörrar för att skapa genvägar, upptäcka dolda kistor, snubbla i mosh-gropar, släppa ner till hemliga banor – japp, det är en fängelsehålare, okej. Dungeons är bara transportband som står i kö för att jag ska slaktas, och jag glöder glatt, asbent-medvetet igenom dem som så många potatischips. Jag kunde äta något bättre, men chips ligger precis framför mig, och jag kan inte motstå.

Och för att vara tydlig är det inte så illa. Samma vapen kommer till liv när du låser upp några vapenkonst du kan använda för att skapa och punktera kombinationer, och att kombinera prickiga trollformler och buffs är kul på ett djupt anime sätt. Jag kommer också aldrig att bli trött på Drain-utföringsattackerna. De levererar den exakta vampyrstil som jag hoppades på. Ichor (mana) -systemet är också bra. Aktiva gåvor kostar Ichor och du återställer ditt lager genom att landa grundläggande attacker och dräneringsattacker, så du blir belönad för att du spelar aggressivt och du uppmuntras att använda olika drag.

Men tyvärr har vi fortfarande inte kommit till den värsta delen: fienderna i Code Vein är oåterkalleligt repetitiva. Jag talar ingen hyperboll när jag säger att du slåss mot exakt samma fiender för hela spelet. En eller två nya dyker upp i vissa fängelsehålor, säkert, men baslinjen Bad Guy förändras aldrig. Hälften av fienderna på den första nivån visas också på den slutliga nivån, och återigen är de inte särskilt intressanta eller utmanande. Grundläggande fiender återvinns aggressivt och till och med chefer återanvänds, vilket är en stumma eftersom några av cheferna är super coola. Jag ville se fler unika mönster. De snusiga miljöerna suddas också samman för att bilda en glömskad utstryk av gossied-korridorer. Jag hoppas att du gillar tacksamma grottor och betongfall, för du kommer att se mycket av båda.

Code Vein är anime power fantasy skräpmat, men det är förhöjd av utmärkt karaktärsanpassning och en minnesvärd historia. Även om det är typ av mitt sylt, inser jag att det inte kommer att vara fallet för alla. Det är ett sämre actionspel än Dark Souls, och det är en av de svagare fängelsehålan jag har spelat. Det är ett OK-spel som tilltalar en viss typ av person. Den personen är jag, men det är kanske inte du.

Recenserad på PC.

Kodvinsgranskning: "En smutsig men konstigt tillfredsställande fängelsehålare"

Code Veins olyckliga strid hålls upp av stor karaktärsanpassning och dess tråkiga värld drivs av en minnesvärd historia. Det är klumpigt och ojämnt, men roligt.