Den perfekta blandningen av berättelse och spel, sammanhållning och konstighet, Control är ett spel vi kommer att prata om i generationer.

• Kanske den mest unika spelinställningen någonsin
  • TV-liknande berättelse
  • Fenomenala karaktärer
  • Ihärdiga bonkers ibland

• Berättelsen är över för snart

Kontroll känns som en felnummer. Du kanske är den nyutnämnda regissören för Federal Bureau of Control (FBC, kort sagt), men Remedys senaste spel handlar inte om att känna att du är på topp. Faktum är att hela anledningen till att du hittat dig själv i The Oldest House, FBC: s huvudkontor, är att allt har gått – för att uttrycka det otydligt – att skitta.

Med Control känns det som att du har tappats rakt mitt i en spännande TV-serie. Du vet att saker och ting har hänt, och det finns ännu mer drama, men du är någonstans i mitten av allt, berättelserna flyter runt dig som de kusligt upphängda liken som hemsöker hallarna i det äldsta huset. Det är bara att ta reda på hur man bäst samlar alla.

Snabbfakta: kontroll

Kontrollgranskning: & quot; Ett spel vi kommer att prata om i generationer & quot;

Utgivningsdatum:27 augusti 2019
Plattform (s):
PS4, Xbox One och PC
Utvecklare:
Remedy Entertainment
Utgivare:
505 spel

Du spelar som Jesse Faden, en kvinna som helt klart inte har haft det enklaste livet hittills, men har lyckats snubla över FBC med lite hjälp. Hon går in i FBC: s lobby från New Yorks gator som du skulle göra med någon annan byggnad. När de automatiserade glasdörrarna stängs bakom henne, kan du se folket i New York leva sitt dagliga liv, en gul taxi kör förbi när ett par fotgängare väntar på en buss, kramade ihop under stoppet för att få skydd mot regnet. Det är ganska mycket förra gången du ser något normalt i Control. Ja, det finns fortfarande några opåverkade medarbetare som kan gömma sig i rum tvärs över The Oldest House, men som Jesse säger när hon går in i FBC: s mun, "rummet är inte världen. Världen är mycket större och mycket främling."

Tappa kontrollen

Du får sällan en spelinställning så spännande som The Oldest House. Lobbyn kan se tillräckligt enkelt ut, liknar så många officiella byggnader med dess imponerande reception och ståtliga bokstäver, men utöver det ligger ett vridande, vändande djur som rör sig av sig själv. Den kämpar mot invasionen av en korrupt enhet som kallas The Hiss, som tar över det äldsta husets invånare och sakta infekterar dess konkreta, brutalistiska arkitektur och blockerade, men ändå vackra ungkarlkorridorer. Hisss närvaro präglas av skår av röda nyanser som färgar både de regelbundet lyftande, alltid glödande mänskliga fienderna och de pulserande blocken som dyker upp genom dörröppningar. Det är ett utrymme som rör sig, förändrar och ständigt överraskar dig, för att inte nämna ett som aldrig skulle se ut på sin plats i en M.C Escher-målning. Det har ett sätt att alltid dra dig tillbaka för de ständigt övertygande ögonblicken.

Det gör det dock inte till den enklaste platsen att navigera, vilket innebär att du måste förlita dig starkt på kontrollens oöverkomliga karta i spelet – som bara visar dig den allmänna platsen för din destination – eller de fysiska skyltarna som är gipsade på väggarna inuti byggnaden själv. Det finns inte en vägpunkt i sikte i Control, som bara tjänar till att öka känslan av onödigt oförutsägbarhet som tränger igenom hela upplevelsen. Naturligtvis innebär det att det kommer med en hälsosam dos av frustration, eftersom bara genom att komma från A till B kan det hända att du återupptar marken om och om igen för att hitta att en dörr du har missat.

Oavsett tillgänglighetsproblem gör The Old House en verkligt fängslande miljö som fungerar lika mycket som huvudpersonen i Control som Jesse är. Hon är din navigator, din anslutning till denna plats, men du går bara dit det äldsta huset tillåter dig – du ser bara vad den tror att du är redo att se. Och till och med nu, ungefär 20 timmar tillbringade nedsänkt i Kontrollens värld, är jag fortfarande förvånad över vad jag tycker lurar på små kontor och bakom tidigare låsta dörrar – även om jag körs långsamt galen av den del av inneslutningssektorn som jag har ännu för att hitta en väg in. Det är kanske exakt vad The Oldest House vill ha.

Återställer kontrollen

Men att navigera i huset är bara en del av kontrollens överklagande. Detta är trots allt ett botemedel-spel och du skulle inte vara här om du inte var helt fascinerad av kontrollens berättelse. Och oj pojke, du kommer att vilja binda dig själv. Det låter som en kliché&eacute nu, men Control upplevs bäst genom att gå i blind. Vet bara att mina känslor när jag spelade det varierade från &lsquo, det här är konstigt och coolt till “vad pokker som händer”, tills en punkt där jag bokstavligen var tvungen att stoppa, lägga ner kontrollern och sms min pojkvän för att berätta för honom att detta spel är helt bonkers. Vackra, men bonkers. Åtgärden krossade verkligen inte när den sa att Control låter det bli konstigt.

Att bygga mysterium och intriger är bara en del av Remedys DNA, och Control känns som studion som fungerar som bäst. Det lyckas skapa en surrealistisk berättelse som kan göra även den vanliga känslan extraordinär, förvandla din vanliga handeldvapen till en formskiftande omnitool och lyckas injicera livet i ett vardagligt kontor. Det gör allt detta och ger dig en av de bästa spelupplevelserna samtidigt. Att förlora kontrollen är en del av det, men när Jesse får fler förmågor som dras av Power Objects of Power, börjar du få superhjälliknande status, levitera dig igenom The Oldest House och dra plattor av betong från väggarna bara för att lansera dem rakt in i Hans agenter med kraften i ett godståg. Att behärska alla de olika förmågorna är en spännande kraftresa, vilket bidrar till kontrollens redan skyhöga appell.

Oavsett om det är den spänning som sakkunnigt dras över hela spelets längd, eller de ständiga överraskningarna som du kastas när du navigerar i The Oldest House, är det uppenbart att Control kommer att lämna en bestående arv i videospelhistoriken. Liksom Alan Wake är dess förmåga att framkalla de bästa trippy-TV-programmen – som strömmar sömlöst mellan stridutforskning och berättelse – en syn att se, vilket gör varje minut till en fyllig glädje. Det är exceptionellt polerat (spelar på PC med ett Nvidia RTX-grafikkort och strålspårning är ur denna värld), full av spänning och slutar aldrig mata ledtrådar och tips till den större bilden.

Och det är till och med utan att beröra de karaktärer som Jesse träffar i hela sin klänning, de som har lyckats överleva händelserna som inträffade i The Oldest House, från den sinnessjuka hyperintelligenta Emily Pope från forskningsavdelningen eller “vaktmästaren” som helt klart känner till mer än han släpper på, höjderna i produktionsvärdet kommer att få dig att inspektera varje linje på Jesses ansikte när hon pratar, och förundras över Pope’s allvarligt långa ögonfransar. Kontrollens berättelser, och dess karaktärer, är komplexa, moraliskt tvetydiga och ibland rent konstiga, och jag är ombord med var och en av dem.

Den enda kritiken jag har är att kontrollen känner sig oavslutad, som en mening som hänger med en saknad klausul. Det finns några frågor jag fortfarande har efter att ha avslutat som jag älskar är obesvarade, men avslutningen kom snabbare och plötsligt än jag skulle ha velat. Remedy har alltid kämpat för att avsluta sina berättelser, och Control är ännu ett offer i detta avseende.

Men bestäm ditt eget sinne, för oavsett vad du tycker om slutet är ett spel som detta en härlig sällsynthet. Gör inte dig själv en bisservice genom att läsa mer i Control. Gå medvetet, njut av dess galenskap och ta aldrig en korridor på nominellt värde. Det är det bästa sättet att tjäna upp – och återfå – kontroll.

Recenserad på PC med en RTX 2070 Super tillhandahållen av Nvidia.

Kontrollera