Lady Bird recension: “Smart, rolig och emotionell”

Lady Bird, smart, rolig och emotionell, är en trojansk hästfilm – smyger sig in i hjärtan och sinnen via väl slitna troper.

Under en varm sekund rankades Lady Bird 100 procent färskt på Rotten Tomatoes, vilket bröt Toy Story 2: s rekord som den bäst granskade flickan i webbplatsens historia. Naturligtvis – som T-Swift kan säga – hatare kommer att hata, så att den strimman nu plågas. Men det är ett bevis på den universella vädjan av denna skickliga och rörliga bildungsroman, som tar en väl sliten genre och ger en nästan perfekt uppdatering som fylls med brio, ömhet och äkthet.

Det är en film som informerades av författaren / regissören Greta Gerwigs egen sömniga stad, ungdom med katolskt infusion. Saoirse Ronan spelar titeln 17-åringen, som beklagar sin lägre medelklass existens 2002 Sacramento. Lady Bird längtar efter det uppfattade &lsquo, östkustens kultur, romantik och en flykt från hennes gnagande mamma (Laurie Metcalf) – medan hon navigerar på högskolans applikationer, körsbärspapper och komplexiteten i vänskap.

Lady Bird-recension: & quot; Smart, rolig och emotionell & quot;

Som skrivet av Gerwig (spikar tonårskadens) och toplined av en aldrig bättre Ronan, är Lady Bird en utsökt, igenkännbar varelse av motsägelser: pretentiös och söt, blindsidig och klarögd, en kliché&eacute, och en firebrand. Hon rasar mot föräldramaskinen utan att förstå vuxen åldersskatt, vackert illustrerad av Metcalfs pragmatiska cancersköterska mamma och Tracy Letts deprimerade, avskedade pappa.

Hon är fast besluten att förlora den irriterande jungfrulighet till en av två friare, Lucas Hedges ‘förvirrade posh pojke Danny, eller Timoth&eacute, e Chalamets vapid coola kille Kyle. Och hon arbetar med fördelarna med sant systerskap kontra social klättring i skolrummet.

Om allt låter som ett antal högskoleflickor har du inte fel. Men medan Gerwig inte återuppfinner hjulet, definierar hon det för en bredare publik. Nuancerat nog för att känna sig brusande och utan ansträngning tar detta precisionsgjorda manus in i nostalgi, klass, den amerikanska drömmen, mental hälsa, sexuell läggning och de läkande egenskaperna för att ha ett gott skrik medan man äter en hel ost.

Det är otydligt, men glider aldrig. Vi är inbjudna att skratta åt Lady Birds vanliga irriterande tendenser såväl som Kyle’s teen-hustler-dickiska drag ("Du kommer att ha sååå mycket un-special sex") utan dom. Och Sacramento är linsad på ett så kärleksfullt och underbart sätt att göra det arthouse vackert.

Alla från Lois Smiths otrevliga, realistiska nunna till Metcalfs kärleksfulla buzz-kill är med på deras A-spel. Men filmen tillhör naturligtvis Ronan, som förför tittarna med en föreställning av en sådan osmyckad sanning och rå känsla att du kommer att rota hårt för henne att en dag upptäcker att &lsquo, speciellt sex i East Village hon så na&iuml, vely craves. Hella bra.

Lady Bird recension: "Smart, rolig och emotionell"