Le Mans ’66 (Ford v Ferrari) recension, TIFF: “Tävlingssekvenser med full gas och karismatiska föreställningar”

Två oerhört roliga centrala föreställningar och några av de bästa tävlingssekvenserna som ännu har filmats, ger en annars standard sportfilm.

James Mangolds racingdrama Le Mans ’66 (känd som Ford v Ferrari i USA) har spelat på Toronto International Film Festival. Här är Total Films recension…

Det finns många ögon på Le Mans ’66 (eller Ford v Ferrari, som det är känt i USA), eftersom det producerades av 20th Century Fox, men kommer att släppas av Disney efter det enorma underhållningsförvärvet. Det har nästan blivit symbolen på &lsquo, den typ av film som de inte gör mycket mer ‘, eller mer specifikt den typ av film som kan bli bevarandet av streamingtjänster snarare än biografen. Det drivs av stjärnmakt och filmskapande film från gamla skolan, inte varumärkesigenkänning eller franchisepotential. Men medan dess fullgas-tävlingssekvenser och karismatiska föreställningar tjänar sin placering på storskärm, når Le Mans ’66 inte riktigt sin potential med de delar av filmen som äger rum utanför banan.

Om du inte är bekant med titelloppet kommer du inte att glida bakom dig. Ingen förkunskaper krävs, och det spelar ingen roll om du inte känner din pitstopp från din polposition, Le Mans ’66 behöver inget tidigare intresse för idrotten på samma sätt som du inte behöver vara en fan-boxare att njuta av Rocky. I hjärtat är det en karaktärbit. En platonisk romantik mellan två män som bäst kan uttrycka sig bakom rattet. Carroll Shelby (Matt Damon, kärleksfull som alltid) är en tidigare racer-turn-car designer. På 60-talet har han anställts av Ford för att leda det sjuka motorföretagets moraluppsvingande ansträngning för att vinna det berömda 24-timmars Le Mans uthållighetsloppet Och närmare bestämt att slå det regerande Ferrari-teamet medan det snart gör det.

Shelby tar med sig sin kompis Ken Miles (Christian Bale) för att inte bara hjälpa till med att utforma fordonet som Ford satsar på gården utan också att köra det. Den passande namnet Miles drivs rent av sin passion för biltekniken och ett otydligt behov av snabbhet. Wayward Brummie-accent åt sidan, det är en härlig, varm prestanda från Bale. Det finns varumärkesintensiteten – förhöjd av hans geometriskt skarpa kindben – men här är det i tjänst till ett gemensamt mål och en kärlek till sporten. Miles är cantankerous och lider inte dårar, men det finns en söthet på hans familjemannssida och den rena spänningen han får från tävling, hooting saker som, "Giddy-up!" när han skjuter rev-räknaren till dess gräns.

Le Mans '66 (Ford v Ferrari) recension, TIFF: & quot; Hela throttle-tävlingssekvenser och karismatiska föreställningar & quot;

Om Miles är hjärtat i teamet, är Shelby huvudet – som ger sin egen tävlingskompetens samtidigt som han hanterar förväntningarna på dräkter på övervåningen, inklusive den otydliga Henry Ford II (Tracy Letts), och den smarmiga marknadsföringstypen Leo Beebe (Josh Lucas ). (Det finns en knappt dold filmframställningsanalog här, eftersom de kreativa visionärerna kämpar för att hålla sina idéer på rätt spår medan de placerar behoven hos exectutives.)

Kasta in Jon Bernthal som en annan, mer mottaglig, exec och rollisten börjar känna sig lite uppblåst, särskilt med tanke på att två timmar och trettio runtime är generös för en film på ett i stort sett förutsägbart spår. Bernthal är bra, men behövde vi verkligen en annan medelman i mixen, med tanke på att Shelby redan innehar den förhandlarrollen. Le Mans ’66 bråker verkligen in i livet under tävlingsscenerna, och särskilt i slutaktens show-stopper. De viscerala, pulsförstärkande varv går omedelbart i kanon för stora rassekvenser, och de är ett bevis på förmågan hos regissören James Mangold och hans team och konkurrerar mer med uppsättningarna i mer uppenbart &lsquo, bankable ‘blockbuster.

Men Mangolds film är aldrig riktigt så övertygande när den inte är bakom rattet i en rekordstor sportbil. För det första är den amerikanska titeln Ford v Ferrari något vilseledande – ja, Ford ser ut för att sätta in de italienska jättarna, men de senare är så lite sett att det aldrig finns en påtaglig känsla av en räkning från huvud till huvud. I sin extremt minimala screentime uppfattar italienarna som scowling stereotyper. Och i fråga om stereotyper är Outlanders Caitriona Balfe klädd med en extremt begränsad stöd-fru-roll som Mollie Miles. Det är uppenbart att hon känner sig vägen runt en motor, men hon är sällan skyldig att göra mer som skymtar bekymrat på en radio medan hennes man tävlar. Familjescenerna kommer inte riktigt under huden på Miles tvång på det sätt som First Manplockade de själviska aspekterna av Neil Armstrongs sysselsättningar.

Det är på den fysiska sidan som Le Mans ’66 verkligen levererar – inte bara i de ovannämnda tävlingarna, utan även i lo-fi-mekaniken, och gropstopparna som tar en evighet i jämförelse med dagens tankningsmetoder. Filmen är en visuell behandling, ett fackmässigt skapat stycke solbränd Americana, med tillräckligt spännande sekvenser för att göra den värd en storskärmsutflykt. Mangolds karriär hittills har sett en blandning av enkla blockbuster (Knight and Day, The Wolverine) och karaktärstycken (Cop Land, Girl, Interrupt, Walk The Line), men Le Mans ’66 går inte så mycket som delar sig så effektivt som Mangolds sista filmen Logan gjorde.

Även från TIFF, Total Film-recensionerna av Knives Out, En vacker dag i grannskapet, Jojo Rabbit och David Copperfields personliga historia .

Le Mans ’66 (Ford mot Ferrari) recension, TIFF: "Tävlingssekvenser med full gas och karismatiska föreställningar"