Ledsen för Bother Du recenserar: “En riotös blandning av komedi, satire och sci-fi”

Vildt uppfinningsrik, oförutsägbar och oskadad, Rileys genre-bender skiljer sig från komedi-pack.

Hip-hop musiker vände filmskaparen Boots Riley gör en säker skribent / regi-debut med denna riotösa blandning av komedi, satire och sci-fi, där en telemarketer upptäcker nyckeln till framgång. Genom att ta itu med ras, kapitalism och löneslaveri med en skarp otrogenhet, börjar resultaten lustiga och segue till outlandish innan de blir alltmer avskräckta när filmen närmar sig sin apokalyptiska klimaks. (En WTF-sekvens efter krediter hjälper inte.)

Liksom Get Out, men Sorry to Bother You visar att en film med ett meddelande fortfarande kan vara fantastiskt underhållande, om de rätta människorna är involverade och den politiska poängen görs med tillräckligt glatt irreverent humor.

Tvingas till hökens encyklopedier över fläkten för att hitta en väg ut ur garaget / sovrummet som han hyr av sin avvisande farbror (Terry Crews), Oakland deadbeat Cassius &lsquo, Cash ‘Green (Lakeith Stanfield) finner hans riktiga kallelse genom en enkel expedience: att använda hans "vit röst" (i verkligheten David Cross ‘röst) för att dölja hans sanna etnicitet från muggarna i andra änden av linjen. På nolltid är han en "strömuppringare", stiger snabbt genom leden och fångar Steve Lift (Armie Hammer), koksnarkande VD för skuggiga u&# 776, ber-corp WorryFree.

Ledsen till Bother Du recenserar: & quot; En upprorisk blandning av komedi, satire och sci-fi & quot;

Ju rikare och mer anslutna kontanter blir, desto mer utlännar han sin flickvän Detroit (Tessa Thompson), ett mänskligt tecken som tillbringar hennes stillestånd till att tänka provocerande performancekonst. Han driver också från resten av sina tidigare pannrumskompadrar (bland dem Danny Glover och The Walking Deads Steven Yeun). Efter att ha blivit tvungen att rappa på en av hans arbetsgivares skitliga partier – som föranleder vad som är filmens roligaste och mest oskrivbara ögonblick – gör vår hjälte en chockerande upptäckt: en som vänder sin värld på huvudet och ger en helt ny mening att se en Lyft häst i munnen…

Riley kastar så många gags i vår allmänna riktning (en fotokopia som går post, ett skämt om Cassius sena pappa, en hel animerad sekvens med stopp-rörelse riktad mot Michel Gondry) han kan knappast fängsla för de som inte landar. Det är säkert bättre att ha för många idéer än för få, särskilt när så många av dem stöter på pengarna.

I Stanfield, under tiden, Sorry to Bother You har den perfekta förvirrade ledningen, hans stonerförståelse ger plats för slak käken konsternation när filmen gör sin abrupt vänster förvandlas till dystopisk fantasi. "Du bryter mer än frestelserna!" säger Thompson (också fantastiskt) i ett skede. Riley’s crowdpleaser är inte mindre flottan på fötterna, vilket signalerar ankomsten av en spännande ny talang.

Kolla in vad som annars träffar biografer i år med vår uppdelning av de mest förväntade kommande filmer av 2018 och därefter.

• Utgivningsdatum:Out now (US) / 7 december 2018 (UK)
  • Certifikat:R (USA) / 15 (UK)