Legend of Zelda: Link’s Awakening recension: “Peak old-school Zelda, and it ‘s never look better”

The Legend of Zelda: Link’s Awakening lyckas känna sig ny, men ändå behålla essensen i det fantastiska originalet. Det här är toppstaden Zelda, och det har aldrig sett bättre ut.

• Vacker reimagining
  • Utmärkt livskvalitet förbättringar
  • Fortfarande samma briljant udda berättelse

• Tillfälliga framerate droppar

När du tittar på den öppna skärmen för Link’s Awakening finns det ett ögonblick där det är lätt att glömma hur konstigt detta spel verkligen är. Oavsett om det är det faktum att det finns så mycket tvetydighet kring historiens bredare betydelse eller det faktum att det kretsar kring att vakna upp en vindfisk som sover i ett ägg på toppen av ett berg, är Link’s Awakening en av seriens luktposter – vilket säger något för en serie som innehåller Majoras mask.

Snabbfakta: Link’s Awakening

Legend of Zelda: Link's Awakening review: & quot; Högsta skolan på Zelda, och det har aldrig sett bättre ut & quot;

Utgivningsdatum:20 september 2019
Plattform (s):Nintendo Switch
Utvecklare / utgivare:Nintendo

Men det är ett av orsakerna till att Nintendos beslut att göra om Game Boy-originalet – eller närmare bestämt 1998-Boy Boy Color-utgåvan av Link’s Awakening DX – är en så underbar överraskning. Och Nintendo gör hela saken mer av en glädje genom att helt återbilda sin konststil för att ge den ett helt nytt liv på Nintendo Switch, förhoppningsvis locka en helt ny publik till detta knäppa äventyr.

Från pixlar till perfektion

En del av det ursprungliga spelets charm kom från sin pixelerade konststil, som lyckades känna sig vänlig och charmig, men samtidigt krossade de mer mystiska och något mörkare elementen i spelets berättelse. För Nintendo Switch-släppet har Nintrendo stängt av den pixelerade stilen för en leksaksliknande estetik – ett beslut som får dig att känna dig som om du lutar dig till en liten återskapande av Links äventyr. Trädens och byggnadens toppar har en blank glans som gör att de ser ut som Fisher Price-leksaker av plast, medan karaktärerna har en knubbig, chibi-esque design som bara bidrar till dess övergripande bedövning.

Men det är inte bara söt, det är också vackert: vattnet glittrar bokstavligen som ett tropiskt hav i solljuset, färger brister praktiskt genom skärmen när du rör dig genom de olika områdena på kartan, från kuststigar till frodiga skogar där vattenfall strunar ner bergssidor, och var och en av karaktärerna har fått en grundlig, kärleksfull makeover. Enkelt ett av de snyggaste spelen på Switch, du skulle bli förvånad över att ett spel som detta någonsin kunde ha funnits på en Game Boy. Och det är utan att ens nämna det fullständiga orkesterspoäng som har lagts till, vilket höjer hela upplevelsen och får mig att regelbundet bara för att lämna Link på tomgång så att jag kan njuta av musiken och atmosfären som en slags dyr skärmsläckare.

Men eftersom det känns som att driva den tekniska kapaciteten för Switch, finns det några problem med framerat stabilitet när man utforskar världen. Det varar bara en sekund högst, men det är mer märkbart än du kanske tror, ​​särskilt med tanke på att det inte är ett problem jag har regelbundet på Switch.

Classic Zelda som bäst

För alla som kommer till Link’s Awakening genom Zelda: Breath of the Wild, kan det tyckas att detta är ett mycket långsammare äventyr. Länka småbarn från plats till plats, spetsen på hans hatt som studsar med varje steg, och spelet spelar ut som ett mer traditionellt Zelda-äventyr – en topdown, fängelsehålsfokuserad, nästan metroidvania-liknande affär. Du kommer att ta dig runt på kartan och konsekvent hitta dig själv inför områden som till synes är otillgängliga, blockerade av att du inte har en viss förmåga eller utrustning ännu. Det är klassiska Zelda som bäst. För att få tillgång till alla regioner på Kohalint Island måste du slutföra spelets olika fängelsehålor. Det är inom dessa att du inte bara samlar in det fulla instrumentet du behöver för att väcka vindfisken, utan också samla in nya föremål som Roc’s Feather, som ger dig möjligheten att hoppa, eller det helt enkelt kallade kraftfulla armbandet, som låter dig lyfta upp tunga föremål som stenar och, ja, elefanter. Se, jag sa att Link’s Awakening var på den udda sidan.

I det ursprungliga spelet måste du kartlägga olika objekt och förmågor till dina ansiktsknappar, vilket innebär att du måste byta mellan dem alla regelbundet. Men för denna Switch-remaster har Nintendo implementerat ett antal förbättringar av livskvalitet som gör det mer besläktat med en modernare version. Förmågor som att springa, ströva och simma är alla permanent mappade till specifika knappar, tillsammans med ditt sköld och ditt svärd, och då är det bara ett fall att växla mellan andra mindre åtkomliga objekt som bomber, den nämnda fjädern (som jag ständigt kartlägger till X ) och till exempel krokskottet.

Men förbättringarna slutar inte där. Ocarinas speciella Manbo’s Mambo-låt låter dig nu snabbt resa till alla varppunkter som du har låst upp på kartan, det finns fler hjärtstycken och dolda snäckskal samlarföremål än i originalet, och det finns till och med en ny dubbelsamling tillagd för ytterligare innehåll. Det finns mer att utforska och upptäcka i Koholint än någonsin, så om du kommer tillbaka till ön efter att ha haft den ursprungliga utgåvan kommer du säkert att hitta nya saker att njuta av.

Faktum är att så många små saker har justerats och förändrats att det kommer mer drömlikt att komma tillbaka till Link’s Awakening än någon annan remake jag har stött på. Inte bara på grund av dess konstighet heller, utan på grund av dess förmåga att föra samman Nintendos arv under en titel på ett sätt som alltid känns sömlöst. Den ursprungliga närvaron av Chain Chomp i Mabe Village känns konstigt, men snart inser du att detta är ett paradis för Nintendo-fans, och blandar in delar av Super Mario och Zelda på sätt som du inte trodde skulle fungera utanför Super Smash Bros.

Detta är gamla skolan Zelda som bäst och mest konstig, omintegrerad för en modern publik. För dem som letar efter en mer traditionell Zelda-upplevelse på Switch, är detta drömmen, med dess uppfinningsrika fängelsehålor och pussel i överflöd (även om inte får mig att göra mer hästhuvud som studsar), i en värld som håller dig att utforska efter dagar framöver. Oavsett om du är bekant med spelet eller upplever det för första gången, är detta en söt sömn som du vill glida rakt in i.

Legend of Zelda Links Awakening